Alla inlägg under maj 2013

Av Ann - 6 maj 2013 22:16

Skulle nog behöva ett par pilarer ändå om man ska tro Gueriniere. Tänk vilken sits man skulle få...  ;)                     
                                                  

       


 

Av Ann - 5 maj 2013 08:19

Har knappt hämtat mig efter gårdagens två tuffa men ack så välbehövliga och givande träningspass för Elise Nilsson.  Venus & jag har inte varit  i form sista tiden, vi har haft svårt att flytta tillbaks och ned tyngdpunkten och att hitta vår balans och kommunikation. Jag fick nya fokus med mig hem till hjälp och som Elise sade i ett uppmuntrande försök, är man i botten av formsvackan så kan det ju bara bli bättre ;P Kul var det också att komma till stall Ekeberg och få träffa nya o gamla AR-bekanta och deras fina hästar. Idag står vila på träningsschemat ;)




  

Av Ann - 3 maj 2013 15:53

Så var det dags i morgon att åka på kurs! Elise Nilsson kommer till Stall Ekeberg utanför Hässleholm för att drilla oss "baklängesgångare" ;) Det blir med andra ord inte mycket bloggande idag utan nu ska jag iväg till stallet för att ladda transporten och så ska jag försöka hitta min vita häst under all smuts... Försöker bifoga en FB-länk till ett filmklipp från november månads Ekebergkurs :)

https://www.facebook.com/photo.php?v=10151133660822196


Av Ann - 2 maj 2013 22:01

Nyaste Hästfocus är ju en riktig guldgruva att gräva ned sig i och har flera reportage som berör ridkonsten. Undrar förstås om Kajsa Ränkfors anser sig rätt citerad. Spanska ridskolan och akademiska ridkonsten har ju samma historiska mästare att utgå ifrån men annars inte så där jätte mycket gemensamt... Islandshästar som också tas upp har jag själv alls ingen erfarenhet av träna, däremot har jag sett och hört andra ryttare som ansett att det akademiska utbildningskonceptet faktiskt stärkt tölten i hästen (!). Kajsa menar däremot att det kan bli ett motsatsförhållande då AR stärker bålstabiliteten så mycket att det kan bli svårare för hästen att utföra tölt. Jag är totalt okunnig om tölt och ställer mig då frågan, är tölten en sund rörelse för hästen då den har ryttare på ryggen och i så fall på vilket sätt? Någon som vet?

I tidningen fortsätter också Elise Nilsson att ,med Jennie Ohlins hjälp, :) göra målande beskrivningar av Kim och Pansars uppåtkliv i den akademiska stegen. Nu har man kommit till skolorna på voltspåret. Riktigt bra läsning för den som vill sätta sig in i basicarbetet!

Basicarbete fick även Madeleine kämpa med idag under sin andra akademiska lektion (foto) och det gjorde hon verkligen bra! Efter inledande förklaringar verkade hästen tycka det var ganska ok att slappna av och lämna över ledarskapet till Madeleine trots omgivande störningar. Kul också att höra att det märkts effekt i hästens kropp och sinne redan efter förra veckans träningspass :)

     

Av Ann - 1 maj 2013 19:47

En ny dag i ridkonstens tecken. Härligt! Jag har nog hittat en pusselbit då det gäller rotationen i mina egna höfter/skänklar och  Elin L & Chaplin hittade inner bakben att jobba vidare med. Chaplin behöver få mindre påskjut och mer bärighet för att kunna bli bekvämare för Elin att sitta ned på i trav. Dagens träning innebar ett stort framsteg även om det är en bit kvar innan det är dags för traven. Tyvärr blev det inget kort på Elin & Chaplin då vi hamnade för långt ifrån kameran. Vi provar igen nästa gång :) Idag fick också "min" Elin (Elin M) äran att provrida gentlemannen Laban och här lyckades jag få ett par kort. Eftersom Laban är till åren kommen och sedan tidigare har sin uppfattning om hur saker och ting ska gå till så blev det enbart fokus på lösgörande övningar. Jag har aldrig själv provat att träna dressyr med en fjordhäst men jag blev riktigt imponerad över hans förmåga att "ställa om" i sinnet och hans vilja att förstå och kommunicera. Och Elin, hon gjorde ett riktigt proffsigt jobb!

I morgon får Venus en välbehövlig vila och så ska jag lägga fokus på Madeleine och hennes fina häst :)


      

Skapa flashcards