Direktlänk till inlägg 24 juli 2013

Avslappning

Av Ann - 24 juli 2013 15:45

Ligger på stranden vid sommarstugan och päser. Venus som fortfarande är något svullen i sitt ben fick ett kort longeringspass tidigt i morse. Hon hittar allt lättare sin formgivning nu på voltspåret och hon kan gå i riktigt fin avslappnad trav vilket är underbart att se då det varit så mycket spänningar just i longeringen. Jag hann även med att titta lite på Elin & Ena. Elin var frustrerad över att Ena var tittig och okoncentrerad och hon tyckte inte att travarbetet fungerade då hästen jämt ville dra iväg åt fel riktning. Jag har vid detta laget lärt känna Enas krav på sin ryttare så vi testade att lägga fokus på Elins koncentration och hennes egen uppgift i samarbetet med hästen. Voilà så blev hästen lugn som en filbunke och travarbetet gick som en dans :D

Elin & Ena i morgonsol

 


Vackra Västersjön i eftermiddagssol

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann - 1 december 2015 00:00

Tyvärr hinner man inte alltid med allt man önskar. Tills vidare kommer därför bloggen att vara vilande men följ gärna mig och mina elever på min Faceboksida! Ska försöka ta bilder och skriva så ofta jag kan där :) Ha det gott alla!    ...

Av Ann - 20 september 2015 17:29

Lite snabb rapport från några av lördagens pass :)   Maggie har köpt intensivpaket under sommaren vilket innebär att hon tagit lektioner med Ambra två gånger i veckan. På dessa veckor har de båda utvecklats mycket. Maggies sits har blivit mer avs...

Av Ann - 17 september 2015 22:16


Att hästen kan föras med lätta hjälper och att den har framåtbjudning har naturligtvis stor betydelse för dess formgivning, men inte så sällan påverkas också relationen till ryttaren och ledarskapet. Det sistnämnda har bl.a. Eva fått erfara med sin J...

Av Ann - 13 september 2015 20:58

Denna helg har varit mer än intensiv :)) Bland annat var jag i lördags iväg på kurs i Dalby för Elise Nilsson. Ett pass på marken efterföljdes av ett uppsuttet på eftermiddagen. Trots att Venus börjar bli ok i sin kropp igen så har jag svårt i skolha...

Av Ann - 7 september 2015 09:42


En sak är att förstå hur hästens och ryttarens kroppar ska fungera rent tekniskt och biomekaniskt. En annan sak är att lösgöra och bygga upp dem utan att nya spänningar skapas. Även om man som ryttare mentalt är inställd på att hitta mjukhet och liks...

Ovido - Quiz & Flashcards