Alla inlägg under augusti 2013

Av Ann - 5 augusti 2013 07:00

Idag ska jag försöka hinna med lektionerna, min egen häst och sedan så är eftermiddagen avsatt för nedvarvning och packning. Nu börjar nämligen nedräkningen till sommarakademin då jag bland annat ska bli registrerad i "riddarskapet" som väpnare. Jag åker med Elise ned till Danmark på onsdag och är hemma igen lördag kväll. Det ska bli så kul att få möta alla dessa fantastiskt duktiga AR-ryttare och tränare från Sverige och hela Europa som jag hittills bara sett på You Tube eller Facebook. Det brukar också bli uppvisningar med Bent på hästryggen och seminarier/ diskussioner/ lektioner i aktuella ämnen. Jag kommer naturligtvis att försöka rapportera så mycket jag hinner dessa dagar här i bloggen. Jag har unnat mig själv en telefon som möjliggör detta :))


Bent Branderup har med stöd från den historiske mästaren Egon von Neindorff grundat ett sällskap/ riddarskap för den akademiska ridkonsten (Knighthood of the Academic Art of Riding). Läs mer om detta  på http://www.annsridkonst.se/akademisk-ridkonst/riddarskapet-15935700
 

På bild; Egon von Neindorff

#ridkonst

Av Ann - 4 augusti 2013 10:00

Pharao är en underbar personlighet som kräver en del av sin ryttare. Trots att han varit så sjuk har han stark självkänsla och är man inte värdig hans uppmärksamhet vid träningen så får man inte den heller ;) Som tidigare distanshäst så har han väldigt mycket tänk på förflyttning framåt och inte så mycket på övrig kommunikation. Det verkar t.ex som om han nog aldrig tidigare fått förklarat för sig att det även går att förflytta sig och följa ryttaren sidvärtes. Vi har lyckats introducera underträdelse och öppnor och fått honom att flytta in bogen, ta fram sin innerhöft, stärka bärkraften i sitt inner bakben och stretcha sin utsida. Johannas arbete under året har återställt honom så pass att han nu kan bära ryttare vilket är fantastiskt. Dock har slutorna varit ett problem och vi skulle behöva dem för att kunna introducera samlingen så att han får bättre balans i sin kropp. Igår så tog vi tag i saken och gick till hästhanteringens grunder. Vi tränade förflyttningar i alla riktningar, inom ramen, då han både fick gå undan för matte och följa efter henne;  framåt- bakåt och sidvärtes. Detta var inget som Pharao alls var exalterad av till en början (...) men minsann om vi inte började få lite intresse i blicken efter några minuter (godiset hjälpte naturligtvis till ;)) Sidvärtesförflyttningarna då han skulle följa efter matte var som förväntat svårt för honom, egentligen inte rent fysiskt men att förstå. Jag är övertygad om att när han och Johanna väl får kläm på dessa så kommer slutaarbetet att gå som en dans :)


Mer om den egyptiska fullblodsaraben Pharao kan ni läsa på http://www.annsridkonst.se/presentation/eleverna-mina-inspiratörer/johanna-pharao-16950495  


#ridkonst



Av Ann - 3 augusti 2013 00:00

Igår tog jag min pärla och longerlinan och hade lite förflyttningsövningar ute på gräsbanan. Jag vet ju väldigt lite om Parelli-övningar men jag provade i alla fall att ta upp Venus på träbron, låta henne stanna och därefter gå vidare. Efter lite övning kunde jag även dirigera upp henne på bron med något längre lina. Det verkar ju väldigt smidigt att kunna "longera" en häst upp i transporten och dagens övning med bron borde vara, har jag tolkat det som, en bra träning inför detta. Venus longerades också vid staketet som löper längs med vägen och alla bullrandes fordon. Vi tränade här ögonkontakt samt testade hennes klaustrofobi. Det var lite protester i början och jag fick hålla lite avstånd för att hon inte skulle känna sig för pressad men ganska snart så åtminstone försökte hon att hålla fokus på mig och hon fick en väldigt fin formgivning emellanåt. Ögonkontakten var viktig och det är kanske denna som tidigare saknats lite även i arbetet vid hand och gjort att det blivit struligt.Till sist blev det longering över ett par bommar vilket Venus klarade galant.  Kul det här och lagom aktivitetsnivå i sommarhettan... :)


Det har blivit mycket skrivande kring just Venus i de sista inläggen och inte så mycket om den akademiska träningen egentligen. Nu på förmiddagen ska jag i alla fall hålla 4 lektioner, detta efter att ha haft jour på natten så det kan ju bli lite spännande ;)) Får se om jag kommer ihåg att ta med mig kameran också... Återkommer!


Den egentligen alldeles för korta och smala träbron har använts tidigare på WE-träning men då har någon alltid fått gå före för att Venus skulle förmå sig att gå upp på den ;)

 



Av Ann - 2 augusti 2013 08:46

Har börjat läsa en bok av Pat Parelli. Visst är det lite anorlunda metoder men det är intressant att se hur mycket som ändå stämmer överens med eller kan modifieras så att det passar in i ridkonstens utbildningskoncept. Det ger mig också en tankeställare angående hur jag ska komma tillrätta med Venus utmaningar och lite klaustrofobiska tendenser. Lateral longeing verkar ju vara lösningen på allt ;) Nåja, efter att jag kom hem från jobbet igår kväll stack jag iväg en kort stund till stallet och satte på Venus grimma o grimskaft. Var tvungen att se om jag kunde strukturera hjälpgivningen lite bättre från marken och prova Venus följsamhet i de olika riktningarna.  Det blev väldigt positivt resultat så jag läser vidare :)


Tittade på gamla bilder. Här är Venus på kurs för Elise år 2011. Det har hänt lite i Venus kropp sedan dess...

 

Av Ann - 1 augusti 2013 08:30

Ojojoj, tror jag fått den svåraste läxan hittills på förra träningen för Elise. Känns som om det är nu som Venus och min relation sätts på prov. Så snart det kommer trafik och andra orosmoment i bilden så har Venus haft för vana att sluta lyssna, bli smått hysterisk ibland och skjuta ut innerbogen. Jag har hittills gett henne en generös "ram" när hon stressat upp sig och varit nöjd med att vi kunnat undvika allt för stor "konflikt" så att hon kunnat varva ned igen. Hon har blivit generellt lugnare men det verkar emellertid som om hon nu börjat använda hysterin som en slags strategi (testning av ledarskapet?) så det är dags att minska på ramen och förtydliga kanterna. Arbetet vid hand är som jag upplever det det bästa verktyget. Igår tränade vi intill vägen och det blev som förväntat mycket protester. Jag kanske inte fick igenom allt som jag hade hoppats men vi avslutade i alla fall lugnt och fint där hon förstod att hålla inne bogen. Återigen så verkar min position vara väldigt avgörande för hur Venus uppfattar övrig hjälpgivning. Fortsättning följer... 

    

     


#ridkonst


Skapa flashcards