Alla inlägg under september 2013

Av Ann - 21 september 2013 05:30

Klockan är strax innan sex på morgonen. Nu är det dags för Venus & mig att åka iväg och förkovra oss. Härliga Åsa G följer med och håller oss sällskap. Vi ska alla tre lära oss massvis av Elise Nilsson som kommer till Stall Ekeberg och håller kurs över dagen. Jag återkommer i morgon med rapport :)


Elise Nilsson kommer ca 8 ggr per år till stall Ekeberg. På bilden Elise och hennes häst Ravelli i levadarbete.

Bilden är från Elise FB-sida

 

#ridkonst #hästar

Av Ann - 19 september 2013 23:40

Många f.a tävlinghästar drivs fram mot bettet. Ett vanligt fenomen är att om inte hästen lärt att bära upp sig själv, med och utan ryttare, så lägger den sig då nästan oundvikligen på hand och "kniper" i området bakom ganschen, d.v.s området kring öronspottkörteln och atlaskotan blir väldigt trångt. Oftast har hästen svårare att bära sig i ett av varven och bettet som ligger i underkäken drar helt enkelt käken åt sidan när hästen får för mycket stöd på innertygeln. Detta omöjliggör en korrekt ställning och rotation i kotpelaren och allt som oftast ser man att hästen i stället för att rotera i bröstkorgen dessutom "viker sig" i halsen. Problemet åtgärdas, åtminstone i den akademiska världen, främst genom att man förklarar för hästen att bära mer med bakbenen i förhållande till påskjutet så att den lättar i framdelen/handen.


Gitt och hennes dotters fina tävlingssto "Rocco" fick under kvällen igår sin andra akademiska lektion tillsammans. Rocco har för vana att arbeta mindre med höger bakben och höft som varit skadade. I stället för att ta fram höften, sätta under sig med bakbenet och rotera i bröstkorgen så undviker hon att bära, hon lägger sig som ovan beskrivet gärna på hand, kniper i höger ganasch och viker sig i halsen. Till gårdagens pass hade emellertid Rocco förstått att själv hålla balansen i underträdelsen, hon lade sig inte på handen utan hon höll respektfullt avstånd till matte och lyckades slappna av i ganaschområdet. Inte dåligt att ha lärt sig detta på en vecka! :) Under markarbetet igår introducerades Rocco då även för öppnarörelsen. Efter att vi här förklarat att höger bakben måste börja bära istället för att bara skjuta på så fick vi en bröstkorgsrotation och några fina öppnasteg till svar. Väldigt duktig häst och matte!


Gitt & Rocco
 

#ridkonst #hästar

Av Ann - 18 september 2013 21:29

Gårdagen bjöd på mycket intressanta träningspass. Jag kan inte återge dem alla men så här i efterhand kan jag se att den gemensamma nämnaren var att de handlade om följsamhet och om att hitta en ram som kändes bekväm för både häst och ryttare. Eva & Junior fick t.ex arbeta med underträdelsen där Junior tydligt kommunicerade till Eva att det är betydligt lättare för honom att följa om Eva tar ansvar för ledarskapet och själv vet i vilken riktning hon vill gå. Eva började fokusera på vägvalet och då gick det mesta helt plötsligt galant. Tänk vad hästar kan lära oss om ledarskap  :)


Chaplin har förstått att han måste ta det varsamt med sin matte Elin då hon inte kan röra sig så fort i underträdelsen. Det finns nu utrymme för Elin att fokusera på och träna upp sin egen mjukhet i arbetet från marken.



Elin är en kämpe och arbetar här på att bli mjuk i sin vänstersida. Chaplin svarar strax med en omställning och i underträdelsen efteråt med några stegs fortsatt fin  böjning och framåt nedåt sökning. Riktigt kul är det att se :)  

     

Johanna & Hugo tränade följsamhet i övergångarna mellan underträdelse och longering och mycket fokus lades även på tyngdförflyttningar i sidled. Här lyckas Johanna förklara tyngdförflyttningen i stillastående.  


Vi börjar kunna se hur Johannas träning lösgör Hugos bogar. Härligt! :) 

 

#ridkonst #hästar

Av Ann - 18 september 2013 07:00

För att kunna förstå och hjälpa hästen med sin biomekanik så krävs det kommunikation/hjälpgivning, ett gemensamt språk. Hur hästen svarar på hjälpgivningen är bl.a väldigt beroende av relationen. Helle har gjort ett superjobb hittills med sin Rhime då hon behövt jobba med både biomekanik, relation och kommunikation samtidigt. Rhime som varit så stel i sina sidor och sin nacke, som i sin natur är en väldigt osäker individ och vars tillit och förtroende är svårt att vinna söker sig nu fint framåt nedåt i stillastående och i underträdelse. Ställningen är på plats och böjningen fortplantar sig allt längre i kotpelaren för var gång jag ser honom. I går var det så dags för Rhime att komma ut på longervolten vilket inte var helt självklart hur det skulle gå till, varken för matte eller för honom. Så klart fixade de detta till sist men goe Rhime  behövde tid på sig för att våga slappna av och det märktes att det var en utmaning för honom att våga söka framåt nedåt när han inte hade matte alldeles framför sig som höll koll på läget. Kommunikationen fungerade emellertid väldigt bra och Helle visade sig vara en fena på hjälpgivning. Till sist blev det några steg där Rhime hittade en sund form på det böjda spåret. Vilken skillnad det har blivit på hästen sedan hans första AR-lektion. Härligt!

Idag är det fullt upp med lektioner och jag ska hälsa på bl a Eva & Junior som jag inte sett på ett tag. Med andra ord väntar en intensiv och spännande dag :)


Det är mycket störningar och Rhime har svårt att slappna av. Här har Helle precis fått ut honom på linan. Hon börjar gå med honom framlänges och visar riktningen framåt nedåt med sin tygelhand för att han ska förstå att förlänga sin överlinje.



Rhime börjar forma sig enligt voltspåret. Helle är så mjuk på handen så han vågar så småningom söka sig mer framåt och länga ut överlinjen lite till :)

 

#ridkonst #hästar

Av Ann - 16 september 2013 05:15

Att fokusera på bröstryggen vid hjälpgivning är för mig ganska nytt men ta mig attan om det inte fungerar! På kursen för Hanna så visade det sig att får jag bara rätt på min egen bröstrygg så hamnar min axel och höft nästan automatiskt på plats och hästen hittar också då lättare sin formgivning. Riktar jag bröstryggen mot Venus innerhöft bjuds jag på en sluta och riktar jag bröstryggen rakt bakåt mot svansen får jag oftast en svag öppna till svar. Genom små förändringar i bröstryggen lyckas jag på så vis emellanåt få tag i båda Venus bakben.Så skönt att fokusera på bara ett ställe och slippa försöka hålla ordning på alla mina andra kroppsdelar var för sig samtidigt :)) 


Även Venus behöver få rätt på sin bröstrygg som ofta måste roteras mer inåt om ställningen/böjningen ska gå korrekt igenom hela kroppen. Rotationen försöker jag bl.a förklara från marken med förtydligandet av sittbenets hjälpgivning. Då Venus även har lätt att lägga sig för mycket på ytter bog och vika sig lite i halsen (en effekt av den avsaknade bröstkorgsrotationen) så växlar jag nu både i markarbetet och uppifrån ryggen mellan att först placera Venus innerhöft i svag sluta, därefter förklarar jag bröstkorgsrotationen i en svag öppna och om det behövs gör jag till sist en liten tyngdförflyttning från ytter till inner framben med hjälp av yttertygeln. Att leka med ökning och minskning av voltstorleken på ridbanan har varit ett bra verktyg och igår fick både jag och Venus till vår bröstkorgsrotation när vi var ute på skogsvägarna. Jag märker att min scolios i ländryggen får allt mindre betydelse ju mer jag lär mig om sits och hjälpgivning. Härligt! :)


På väg hem efter en härlig och givande kvällstur ute på skogsstigarna :)

 

#ridkonst #hästar

Av Ann - 15 september 2013 08:15

Så var det dags för reklam... :P Inte min grej riktigt men det har kommit upp ett par postrar lite här och var. Tack alla ni som stöttar och pushar mig så jag får "ändan ur vagnen" :)

 

#ridkonst #hästar

Av Ann - 14 september 2013 06:00

Idag har jag inga lektioner, det ska bli fint väder och jag ska definitivt ut i skogen med min madame. Ett av målen med uteritterna är att Venus ska kunna slappna av och lyssna på mig i alla tre gångarterna när vi färdas längs med skogsvägarna. Jag har blivit tydligare med att säga ifrån när hon skjuter på för mycket då hon annars lätt kan komma in i en ond cirkel av stress. Skogsvägarna ska helt enkelt kunna fungera som vår träningsplats. Det har succsssivt blivit allt bättre i skritt och trav och det återstår att se hur långt vi når med målet denna gång ;)


På sommarakademin i Danmark träffade jag Ylvie Fros från Holland, en mycket positiv och företagsam person. Jag måste tipsa om hennes senaste blogginlägg som på ett lättförståeligt sätt förklarar utvecklingen av europeisk ridkonst  :)

http://www.artofriding.org/1/post/2013/09/european-classical-riding-part-ii.html


Ridkonsten och dess utveckling har dokumenterats på olika sätt genom åren...

 

#ridkonst #hästar

Av Ann - 13 september 2013 05:30

Kommer träningen av hästen att hjälpa eller stjälpa? Kanske skulle var ryttare behöva fördjupa sig i hästens biomekanik och beteende för att kunna svara på denna fråga... Gång på gång blir det bekräftat för mig att många hästar inom f.a dressyrsporten rids så att de får såväl fysiska som mentala problem då de dras ihop, ofta bakom lodplan, och då de tvingas försvara sig själva genom spänningar i länd, nacke och ganascher. Många unga hästar orkar inte, har inte tränats och har inte förstått att bära upp sig själva. De har inte heller tränats att hitta sin egen balans och en sund formgivning där båda bakbenen bär innan de belastas med ryttare på ryggen. I dagens ridsport är allt så bråttom vilket tveklöst blir på bekostnad av hästens hälsa. Vi är så måna om att hästarna ska ha rätt foder, rätt stallmiljö, rätt sorts skor, rätt sorts underlag att träna på etc. etc. Vad hjälper detta när det finns så  mycket okunskap kring hästens biomekanik, när det är främst träningen och formgivningen som bryter ned, försvagar och förkortar livslängden på vår ofta inte ens färdigväxta hästpartner? Kanske är jag mer än lovligt negativ men det går inte att förneka att de senaste 150 åren har dressyrsporten utvecklats så att man avvikit från grundläggande principer som varit vedertagna inom dressyren i ca 2000 (!) år. Det finns de som har reflekterat över förändringen. Angående hästar som dras ihop och går bakom hand så läste jag så sent som igår följande citat; ""Horses who are behind the bit are never balanced. They are always on the forehand." (Adolph Kästner, 1876)


Nedan "Breaking Pegasus" av konstnären AK_Hevonen som reagerat över bl.a rollkur. Besök gärna hennes FB-sida; https://www.facebook.com/pages/AK_Hevonen-The-Autistic-Art-Of-Life/227543180616478

 
#ridkonst #hästar

Ovido - Quiz & Flashcards