Alla inlägg under september 2013

Av Ann - 12 september 2013 08:00

Som jag skrev då det var Hanna-kurs på Gustavsborg så pratade vi mycket om takt. Om att röra sig i rytm med hjärtat eller lite långsammare i rytm med andningen. Under övningarna med och utan häst blev jag pinsamt medveten om hur dålig balans jag hade då jag rörde mig synkroniserat med andningen. Dock så blev balansen bättre och min tyngdpunkt allt mer centrerad ju längre vi höll på och ju mer närvarande jag blev i min kropp. Jag har tagit fasta på detta och har diverse gång- och andningsövningar här hemma och överallt annars när jag tänker på det. Med tanke på att jag bor i ett villaområde så kommer jag antagligen snart att bli betraktad som samhällets byfåne...

Jag ser på FB att även Craig Stevens talar om andning. Han betonar det som uppstår precis i växlingen mellan in- och utandning. Som jag tolkar det så menar han att i detta ögonblick kan ske/upplevas/skapas  någonting (balans, medvetenhet,närvaro?) Det är samma känsla som uppstår när man kommer som närmast hästen och dess "varande" vilket Stevens anser vara kärnan inom dressyr. Även vi inom AR strävar ju efter att bli ett med hästen, till kropp och sinne. Så, det är bara att andas på, byfåne eller ej... ;)


Craig Stevens inlägg på FB den 2 sept

"Is dressage complicated? Well, yes and no. It is as simple as the horse's mind and as complicated as the human mind. In its essence, it is the simple projection of human mind upon the horse. It is also the simple projection of the horse's mind on a human.

In mastery it is the integration of the two minds into one. In either case, all of life can be reduced down to two very simple things... breath in and breath out. Now, notice the gap between...

This is all there is to it. It is important to start by inhale and to end in exhale but both are vibration when you see the gap. This is what it is. These are the basics of dressage. Good dressage is in between."


#ridkonst

Av Ann - 11 september 2013 07:13

I "bookazinet" Feine Hilfen definierar Bent Branderup ställning och böjning. Ställning och böjning är den inledande fasen till sidvärtesrörelserna öppna och sluta där båda bakbenen skolas till att träda in under tyngdpunkten och bära upp ryttaren. 

Då det gäller öppnan uppkommer en korrekt bröstkorgsrotation hos hästen av rörelsen genom kotpelaren då innerhöften sänks i s.b.m att det inre bakbenet träder fram och in under tyngdpunkten. Rotationen leder till att hästens ytter skuldra lättar och lösgörs.


Branderup nämner också tre fel som ofta görs i öppnaarbetet. Dessa fel har jag själv upplevt kan komma redan i tidigt skede i arbetet med ställning och böjning:

- Det yttre bakbenet träder utanför sitt spår

- Det inre bakbenet träder för mycket åt sidan, förbi tyngdpunkten

- Det inre bakbenet skjuter för mycket i stället för att bära så att bröstkogsrotationen uteblir. Vikten hamnar då på hästens ytterbog och framben så att skuldran inte kan lösgöras

Jag tror att vi är många som känner igen och som har fått korrigera detta? ;)


Duktiga fotografen Lotte Lekholm har tagit bilder på Bent Branderup till tidningen Feine Hilfen. Här gör Branderup en piaff i öppna vilken lösgör ytter skuldra

 

#ridkonst #hästar




Av Ann - 9 september 2013 06:45

I senaste numret av Hästfocus (nr 9) skriver Elise Nilsson om hur man introducerar hjälpgivningen från ryggen enligt det akademiska utbildningskonceptet. Det är ju först från ryggen som man börjar använda den "primära hjälpen", nämligen sitsen, på riktigt. Elise beskriver hur man till att börja med försöker att förklara hjälperna i halten. Inner sittben och skänkel förklarar böjningen, handens vibrationer och eftergift förklarar framåt-nedåt sökningen som ger en förlängning av överlinjen. När hästen har förstått hjälperna i stillastående börjar man arbeta även i rörelse, med longör om möjligt.

Akademiska ryttare på alla utbildningsnivåer arbetar fortlöpande med hjälpgivning och kommunikation i halten. Man gör tyngdförflyttningar framåt bakåt och i sidled, utvecklar den laterala, vertikala och horisontella böjningen och förtydligar på så vis de primära och sekundära hjälperna. Detta ger en väldigt följsam och uppmärksam häst. Halten blir allt mer "skolad" för att så småningom kunna resultera i en fullt utvecklad s.k skolhalt.


Det är utmärkt att förklara och förfina hjälpgivningen i halten. Under fotograferingen häromdagen när Elin försökte få Enas uppmärksamhet lekte hon bl.a med Enas tyngdpunkt i sidled. Här låter hon inner sittben förklara böjningen och yttertygeln flytta äver vikten från ytter mot inner framben.

#ridkonst  #hästar


Av Ann - 8 september 2013 07:00

Igår skylde sig Elin bakom en buske, tog på sig vita sommarklänningen och hoppade upp på Ena för att fotograferas i bokskogen. Ena tyckte emellertid att det nog fanns roligare saker att ha för sig än att posera framför kameran och det tog en stund innan det blev ett samarbete. Efter fotograferingen bjöds Ena, begapad av grannarna, in i vår villaträdgård och så blev det ett nytt ombyte för Elins del till en mer ändamålsenlig klädsel innan de båda fortsatte sin färd genom skogen :))

Idag ser jag fram emot att titta på duktiga Isabell och lilla Capella som nyligen påbörjat det kluriga arbetet med diagonalslutor :)


Morgonljuset är härligt vackert men svårt att fotografera i. Flera av bilderna blev tyvärr både mörka och lite oskarpa. Får helt enkelt fotografera oftare så jag lär mig den här kameran lite bättre ;)

    

   


 #ridkonst #hästar


Av Ann - 7 september 2013 06:30

Longering är som jag skrivit i ett tidigare "VHV-inlägg" inte någon typ av motionsform för hästen inom AR, utan här handlar det om ridning från marken där hästen lär att bära sig i en sund form på voltspåret. Två som verkligen förstått detta är Johanna och 20-åriga Hugo. Hugo som för bara några veckor sedan varken kunde slappna av i underhalsen eller röra sig i balans på böjt spår fick den senaste lektionen prova att komma ut på lite lina. Och vilken succé! Det blev till att snabbt plocka fram kameran :D

Idag så ska jag åter ladda kameran och förhoppningsvis kunna fånga Elin & Ena när de tränar i det fina höstvädret :)


Första longeringsförsöket! För att kunna börja med longering har Johanna först lösgjort många spänningar hos Hugo, bl.a genom att med lätt hand ha fått honom att förstå den korrekta ställningen i båda varven. Hon har också lärt Hugo att forma sig efter det böjda spåret, att böja sig kring inner "skänkel" så att innerbogen inte längre putar ut och så att inner bakben trampar in och fram i riktning mot tyngdpunkten där det ska bära.     

#ridkonst #hästar

Av Ann - 6 september 2013 06:00

Tillit och förtroende handlar det mycket om när det gäller ledarskap. Dock så bör ju tilliten vara ömsesidig (!) Jag är fullt medveten om att jag under åren inte har litat på Venus i vissa situationer och att detta troligtvis är lika mycket en brist från min sida som från hennes. Det känns emellertid som om det har hänt mycket i vår relation bara den sista månaden. Nu testar vi nya skogsvägar (off road), vi rider förbi stockar, diken, snår och stora stenar som Venus fram tills nu alltid betraktat som rovdjur hukandes i buskarna. Jag låter henne själv hålla koll på sina ben bland rotvältorna och jag låter stigbyglarna slå och dingla mot hennes sidor när mina skänklar behöver sträcka ut (hade varit stört omöjligt för något år sedan...). Blir hon stressad är det ok och behöver hon tid att varva ned så väntar jag tills hon är redo innan vi går vidare. Samtidigt har jag gjort ramen allt tydligare. Jag hoppas att dessa framsteg är bestående och inte bara en effekt av sommarvärmen, Förutom skogsturerna har kanske WE:n gjort sitt till då den lärt oss att vi måste samarbeta när vi har en uppgift att lösa och att allt inte måste vara perfekt . Det viktigaste är ju att vi har kul ihop! :)


Här gäller det att hålla koll på benen. Bilden är från i våras, tagen med mobiltelefon. Det börjar bli tomt i albumen. Jag ska försöka få med min fotograf ut i fina höstvädret och ta nya bilder :)

  

#ridkonst #hästar

Av Ann - 4 september 2013 06:30

Det har varit full rulle efter Hanna-kursen, dels med min undervisning och så med mitt jobb på operation. Idag ska det emellertid bli en vilodag! Venus ska skämmas bort av equiterapeuten och själv ska jag sitta och frossa i mitt första nummer av "Feine Hilfen", tema sidvärtesrörelser. :) Denna tidning är det minsann klass på; Vackra bilder, kvalitet på papper och framför allt långa fina reportage om bara ridkonst och om ridkonstens största representanter och utövare. Anja Beran pryder omslaget och de inledande 4 sidorna. Sedan kommer ett 4 sidors reportage med Bent Branderups (!) synpunkter i ämnet. Det finns även ett 4-sidors reportage om Egon von Neindorff och så finns där mycket mycket annat. Jag inser dock att min tyska blivit mer än lovligt ringrostig, hrm..., men det är väl bara att träna upp den igen ;)


Feine Hilfen kommer ut 4 ggr per år, på tyska.

 

#ridkonst

Av Ann - 3 september 2013 07:30

Att det har varit min stelhet som orsakat eller bidragit till att Venus och jag haft svårt att få igenom öppnan (gäller båda varven) har jag bara tagit för givet. På kursen för Hanna visade det sig emellertid att det kanske inte var det enda som var boven i dramat. Varken Venus eller jag hade nämligen riktigt förstått vikten av hjälpen från det inre sittbenet... Jag har helt enkelt varit så fokuserad vid att slappna av i  ländryggen och att få min överskänkel att följa bröstkorgsrotationen att jag glömt bort resten av sätet ;))

I videoklippet hjälper Hanna mig gå igenom hjälpgivningen i öppnan från marken med fokus på sittbenet. Då Venus skjuter på lite för mycket, har lätt att falla på ytterbogen och slinka iväg med sitt ytter framben utanför spåret måste jag även fånga upp henne med spöet som förstärkning av indirekta yttertygeln :)



 #ridkonst 
 


Ovido - Quiz & Flashcards