Direktlänk till inlägg 14 oktober 2013

Och så var det resten av ekipagen :)

Av Ann - 14 oktober 2013 05:30

Då var helgen över efter att söndagen ägnats åt sista halvan av SRF-gänget som skulle träna AR. Precis som under lördagen blev det mycket fokus på att få hästen att gå i balans och förstå hjälpgivningen. Ett par av hästarna var lite yngre eller lite stressade och där blev avslappning och följsamhet det huvudsakliga målet. Andra ekipage hade kommit lite längre i sin utbildning och fick nya läxor att träna på :)

Denna gång fick vi vara inomhus pga vädret och bilderna blev om möjligt ännu suddigare än någonsin tidigare (jag har lovat mig själv att innan nästa år ska jag ha skaffat ny kamera). Jag var ju själv i rörelse hela tiden när jag tryckte ned avtryckaren till kameran vilket inte gjorde det hela bättre, men jag kom i alla fall i håg att försöka fota alla... ;))


Den minst suddiga bilden på Crozzly & Susanne... Crozzly har fått snubbliga framben på gamla da´r. Passet gick mycket ut på att i rörelse minska bakbenens påskjut i förhållande till bärkraften. På så vis fick vi bak tyngdpunkten och större bogfrihet. Därefter försökte vi förklara böjningen. Detta är väldigt bra sjukgymnastik för en gammal pålle om han ska få bättre styrka, smidighet och balans 


Islandshästen Freydis var inledningsvis ganska stressad men Marias mjuka hjälpgivning och tydliga ram fick snabbt stoet avslappnat. Vi tränade framåt - nedåt, följsamhet och vi påbörjade även förklaring av innerskänkeln. Kul att se Marias arbete med denna pålle som varit så stel en tid och nyligen skadad


Åsa & Gasolin har gjort fina framsteg sedan jag såg dem senast. Åsa har från marken fått Gasolin att förstå hjälperna från innerskänkel, ytterskänkel och innertygel. Igår jobbade vi med yttertygeln och introducerade även sittbenets hjälpgivning. På bilden är ekipaget mitt i ett första försök till halvpiruett gjord för "yttertygeln"

  

Det händer saker i Chaplins tidigare så stela kropp. Igår gjorde han travstarter i longeringen där han faktiskt balanserade sig och inte hamnade på bogarna. Även Elin jobbar med sin balans. Trots att hennes ben inte lyder henne riktigt utvecklas hennes hjälpgivning och hon börjar lättare kunna hitta rotationen och placera sina axlar och höfter på böjt spår


Helle & Rhime har tagit det lugnare med träningen ett tag och det visade sig igår att Rhime faktiskt hade glömt bort innerskänkelns hjälpgivning vilket gjorde honom stressad. Det tog nästan hela passet innan vi lyckades klura ut detta men så snart vi förklarat hjälpen från grunden så kunde Rhime åter hitta formgivningen och runda sig på det böjda spåret :)

 

    

Gunilla & Ena har tränat lite flitigare en period från marken vilket har gett resultat. Igår påbörjade de arbetet med yttertygelns hjälpgivning och de hittade också några steg med "framåt-uppåtkänslan" i uppsutten trav. Stora delar av passet kunde man se hur Enas bukmuskel jobbade och bar upp den annars ganska så svankiga ryggen. Härligt! 


Heidi får sin allra första AR-lektion med 4-åriga stoet "Loppan". Det visade sig under passet att Loppan som annars tränas till kofösarhäst hade svårt att stretcha ut sin utsida och att hon trots fin vägledning från Heidi sköt ut och lade tyngden på sin inner bog i båda varven. Det verkar som om Loppan inte orkar bära sig riktigt ännu. Och, säger jag som är partisk, då finns det ju ingen bättre träningsform än AR! :)

 


Till sist ett foto från i lördags där Amilia i början av passet fick testa "bruksridning". Hon fick som utmaning rida Jasper enhändigt genom en bana med parallellslalom. Ett väldigt bra och roligt sätt att testa sin hjälpgivning :)

 


#ridkonst #dressyr #ridning


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann - 1 december 2015 00:00

Tyvärr hinner man inte alltid med allt man önskar. Tills vidare kommer därför bloggen att vara vilande men följ gärna mig och mina elever på min Faceboksida! Ska försöka ta bilder och skriva så ofta jag kan där :) Ha det gott alla!    ...

Av Ann - 20 september 2015 17:29

Lite snabb rapport från några av lördagens pass :)   Maggie har köpt intensivpaket under sommaren vilket innebär att hon tagit lektioner med Ambra två gånger i veckan. På dessa veckor har de båda utvecklats mycket. Maggies sits har blivit mer avs...

Av Ann - 17 september 2015 22:16


Att hästen kan föras med lätta hjälper och att den har framåtbjudning har naturligtvis stor betydelse för dess formgivning, men inte så sällan påverkas också relationen till ryttaren och ledarskapet. Det sistnämnda har bl.a. Eva fått erfara med sin J...

Av Ann - 13 september 2015 20:58

Denna helg har varit mer än intensiv :)) Bland annat var jag i lördags iväg på kurs i Dalby för Elise Nilsson. Ett pass på marken efterföljdes av ett uppsuttet på eftermiddagen. Trots att Venus börjar bli ok i sin kropp igen så har jag svårt i skolha...

Av Ann - 7 september 2015 09:42


En sak är att förstå hur hästens och ryttarens kroppar ska fungera rent tekniskt och biomekaniskt. En annan sak är att lösgöra och bygga upp dem utan att nya spänningar skapas. Även om man som ryttare mentalt är inställd på att hitta mjukhet och liks...

Ovido - Quiz & Flashcards