Direktlänk till inlägg 21 oktober 2013

Blandade känslor

Av Ann - 21 oktober 2013 00:00

Under gårdagens träning med Venus var det flera saker som gick bättre än någonsin tidigare, samtidigt som delar av passet var rena katastrofen... Efteråt kände jag mig minst sagt smått schizofren då jag var omväxlande väldigt glad och missnöjd. Venus visade att vår kommunikation och hjälpgivning, samt faktiskt även hennes formgivning i longering, hade tagit ett rejält steg framåt.  När hon efter longeringen flippade ut, gjorde diverse luftkonster och absolut inte tänkte låta sig föras vid hand längs långsidan så var det som om vi aldrig hade träffats förut och som om jag hade en klaustrofobisk unghäst vid min sida på sitt första besök i ett ridhus. Sååå, det blev ett dubbelt så långt träningspass som jag hade tänkt mig... Det verktyg som verkade lösa det hela, åtminstone för denna gång, var att fokusera på och förklara takten. Jag bad helt enkelt bara om att vi skulle gå i takt längs med spåret, inget mer. Jag hoppas att Venus väljer att komma ihåg den allra sista stunden av passet då det trots allt gick ganska bra och att hon bortser från de hysteriska minuter som  utspelades innan jag fått henne att lugna ned sig. Själv får jag väl välja att komma ihåg longerpasset... 


Nog svårt att se på videon men under longerpasset visade Venus att hon börjar förstå ytterskänkeln och yttertygeln, också i trav. Även varvbytena börjar äntligen fungera :)


 #ridkonst #dressyr #longering

 
 
Ann-Britt

Ann-Britt

21 oktober 2013 11:24

Men tänk så bra att hon gjorde så för nu vet du precis hur du ska tackla problemet när dina elevers hästar gör sådär. Kloka Venus försökte säkert bara hjälpa dig i din utbildning till bra ridinstruktör :-)

http://www.gustavsborg.com

Ann

21 oktober 2013 12:10

Jo, det är ju precis så det är. Jag har en fantastisk läromästare :))

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann - 1 december 2015 00:00

Tyvärr hinner man inte alltid med allt man önskar. Tills vidare kommer därför bloggen att vara vilande men följ gärna mig och mina elever på min Faceboksida! Ska försöka ta bilder och skriva så ofta jag kan där :) Ha det gott alla!    ...

Av Ann - 20 september 2015 17:29

Lite snabb rapport från några av lördagens pass :)   Maggie har köpt intensivpaket under sommaren vilket innebär att hon tagit lektioner med Ambra två gånger i veckan. På dessa veckor har de båda utvecklats mycket. Maggies sits har blivit mer avs...

Av Ann - 17 september 2015 22:16


Att hästen kan föras med lätta hjälper och att den har framåtbjudning har naturligtvis stor betydelse för dess formgivning, men inte så sällan påverkas också relationen till ryttaren och ledarskapet. Det sistnämnda har bl.a. Eva fått erfara med sin J...

Av Ann - 13 september 2015 20:58

Denna helg har varit mer än intensiv :)) Bland annat var jag i lördags iväg på kurs i Dalby för Elise Nilsson. Ett pass på marken efterföljdes av ett uppsuttet på eftermiddagen. Trots att Venus börjar bli ok i sin kropp igen så har jag svårt i skolha...

Av Ann - 7 september 2015 09:42


En sak är att förstå hur hästens och ryttarens kroppar ska fungera rent tekniskt och biomekaniskt. En annan sak är att lösgöra och bygga upp dem utan att nya spänningar skapas. Även om man som ryttare mentalt är inställd på att hitta mjukhet och liks...

Skapa flashcards