Direktlänk till inlägg 22 oktober 2013

Nära relationer

Av Ann - 22 oktober 2013 06:00

Det är så roligt men samtidigt också så svårt när man har skapat en sådan relation till hästen att båda två har lärt sig tyda små omedvetna signaler hos den andra. Jag tror att väldigt många som tränar AR har upplevt detta. Det är så lätt att stå vid sidan om och veta hur det ska gå till när andra tränar men när man står där och ska arbeta med sin egen fyrbening så är det minsann inte lika lätt. Handlandet påverkas då inte bara av det rent logiska utan också av all energi (positiv som negativ) som flödar i båda riktningar, invanda beteendemönster och känslobaserade tolkningar. Att skapa bra förutsättningar för samarbetet eller en lärande situation kan med andra ord vara svårt om det väl börjat bli spänningar och man inte har koll på sitt eget kroppsspråk OCH sin sinnesstämning. Kanske har manliga AR-utövare lättare för detta än kvinnliga? Kan inte låta bli att undra... ;)


Från senaste träningspasset. Jag ber Venus om att jobba lite till med inner bak som hon "fuskar" med. Jag får två steg men sedan vilket svar jag får på slutet!  Inte exakt det jag önskade men jag kan ju inte begära mer än att hon gör sitt bästa  :))
#ridkonst #dressyr #ridning

 
 
Ann-Britt

Ann-Britt

23 oktober 2013 10:51

Det gäller all hästhantering. Därför kan en problemhäst hos en person fungerar alldeles utmärkt med en annan person. De är mästare på att plocka upp våra sinnesstämningar. Och det är väl det som gör att de är så fantastiska att vara med?

http://www.gustavsborg.com

 
Maria Pihl

Maria Pihl

23 oktober 2013 21:00

Du har så rätt. På ett sätt är det lättare att träna andras hästar för då har man inte så mycket förutfattade meningar om vad hästen "ska" kunna, utan det blir lättare att möta hästen på den nivå där den befinner sig på just där och då. Men våra egna hästar lär oss ödmjukhet och finlir. Om man bara försöker lyssna och förstå kan ju våra hästar lära oss så otroligt mycket och när man känner varandra utan och innan är det ju lättare att se när det blir rätt.

http://ar-bloggen.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann - 1 december 2015 00:00

Tyvärr hinner man inte alltid med allt man önskar. Tills vidare kommer därför bloggen att vara vilande men följ gärna mig och mina elever på min Faceboksida! Ska försöka ta bilder och skriva så ofta jag kan där :) Ha det gott alla!    ...

Av Ann - 20 september 2015 17:29

Lite snabb rapport från några av lördagens pass :)   Maggie har köpt intensivpaket under sommaren vilket innebär att hon tagit lektioner med Ambra två gånger i veckan. På dessa veckor har de båda utvecklats mycket. Maggies sits har blivit mer avs...

Av Ann - 17 september 2015 22:16


Att hästen kan föras med lätta hjälper och att den har framåtbjudning har naturligtvis stor betydelse för dess formgivning, men inte så sällan påverkas också relationen till ryttaren och ledarskapet. Det sistnämnda har bl.a. Eva fått erfara med sin J...

Av Ann - 13 september 2015 20:58

Denna helg har varit mer än intensiv :)) Bland annat var jag i lördags iväg på kurs i Dalby för Elise Nilsson. Ett pass på marken efterföljdes av ett uppsuttet på eftermiddagen. Trots att Venus börjar bli ok i sin kropp igen så har jag svårt i skolha...

Av Ann - 7 september 2015 09:42


En sak är att förstå hur hästens och ryttarens kroppar ska fungera rent tekniskt och biomekaniskt. En annan sak är att lösgöra och bygga upp dem utan att nya spänningar skapas. Även om man som ryttare mentalt är inställd på att hitta mjukhet och liks...

Ovido - Quiz & Flashcards