Alla inlägg under oktober 2013

Av Ann - 9 oktober 2013 08:23

Mina ambitioner att träna upp min egen bålstyrka fick sig ett litet avbrott i veckan. Efter att den värsta träningsvärken lagt sig från det första träningspasset monterade jag åter upp mitt lilla gym bestående av TRX -banden. Visst, en styck "mag-crunch" blev det, sedan blev det inte fler... Muskelbristning i transversus känns ganska så ordentligt kan jag informera om, inte minst när man sitter på hästryggen :)) Men trots min fortfarande onda bukmuskel känns det faktiskt som om det går ordentligt framåt. Jag upplever att jag sitter mer stilla på hästen och efter gårdagens genomgång av nya övningar och ordentlig massage av nacke, axlar och ländrygg så upplever jag mig själv rakare i kroppen än på mycket, mycket länge.  Agneta, min coach och massageterapeut, är guld värd! :)


Det är ju inte jag på bilden... men snart nog är det dags för TRX-banden och "mag-crunch" igen ;)

 

Bild från;

http://www.leanitup.com/14-uber-lower-abs-exercises-to-flatten-your-belly-and-carve-out-a-sharp-v-cut/3/



Av Ann - 8 oktober 2013 06:00

När man är på Bent-kurs är det nästan alltid någon ryttare som får uppgiften att uppifrån hästryggen tala om var gång hästen tar fram sitt inner bakben. Om hästens innerhöft och bröstkorgsrotation är på plats kan ryttaren nämligen med sätet känna när bakbenet är i luften genom att det inre sittbenet sänks. Detta då förstås under förutsättning att ryttaren har förmåga att slappna av och följa med i hästens rörelser. Jag har ju börjat med att försöka fokusera på specifika delar i hjälpgivningen. I ett par veckors tid har det varit skänkeln. Igår blev det på två nya saker, dels på min egen rotation i överkroppen men även då att följa Venus bröstkorgsrotation. Jag tycker själv det är svårt att rent kroppsligt och inte bara teoretiskt bli mer medveten om sänkningen av mitt inre sittben, f.a. i galoppen. Jag upplever emellertid att jag hittar avslappningen lite lättare nu och Venus blir så nöjd med mig när jag inte är stel som ett kylskåp och istället börjar följa. Det blir fotsatt fokus på detta en tid framöver :)


En bild från gårdagens pass då det var mycket fokus på bröstkorgsrotation och inner sittben :)

#akademisk #ridkonst #dressyr #ridning



Av Ann - 7 oktober 2013 07:22

Provar att skriva från mobiltelefonen då vi fortfarande inte fått igång Internet därhemma. Lektionerna har flutit på i veckan och igår var det även dags att titta på Elin & Ena. Elin hade önskemål om att för omväxlings skull rida "vanlig" dressyr. Hon ville bl.a prova att rida på vanligt tränsbett och då ett rakt sådant då Ena inte är bekväm med delat och blir så orolig i munnen. Sagt som gjort, på med "vanlig" utrustning men vad hjälper väl det när man har det akademiska förhållningssättet i själen ;)) Vi tränade utifrån rörelserna i Lätt C och utnyttjade dessa för att förbättra Enas formgivning. Bl. a. blev det övergångar skritt - trav där vi försökte få bak tyngdpunkten och Ena bjöd som svar oss på en härlig skolskritt (!).


Ett par foton blev det men de är tagna i skum belysning med mobiltelefonen så kvalitén blir därefter

         

#akademisk #ridkonst #dressyr #ridning

Av Ann - 5 oktober 2013 06:56

Av någon anledning får vi inte igång nätet härhemma, därför blir det skralt med inlägg för tillfället. Återkommer så snart det blivit fixat! Under tiden ska jag ägna mig åt att försöka förklara för en mycket stressad Venus att vid drevjakt har jägarna som smyger omkring i skogen och på fälten annat än flygande holländare i sikte...

Av Ann - 3 oktober 2013 08:04

Ridsporten anses vara en farlig gren och det pratas allt som oftast om nödvändigheten av skyddsutrustning, d.v.s främst hjälm och säkerhetsväst. Det som det inte pratas om lika ofta är vilken kunskap som ryttaren besitter (eller inte besitter) gällande hästen och hästhantering.
Hästen är ett flyktdjur! Ett flyktdjur som lever under allt mer onaturliga förhållanden och som genom avelsverksamhet blir allt mer explosivt för att kunna prestera på tävlingsbanorna. Vi människor generellt växer upp allt längre bort ifrån djur och natur och många har aldrig ens sett en häst i verkliga livet. Samtidigt som vi vet om dessa förhållanden och vill måna om säkerheten så ställs det idag inga formella krav på nya hästägares kunnande och vem som helst kan köpa sig en häst utan några som helst förkunskaper... Hur pass bra rimmar detta? Hjälm och väst är bra (!) men så länge det inte ställs krav på hästhanteringen och mer fokus på att öka hästägares och ryttares kunskaper kring hästens biomekanik och beteende så kommer tyvärr skador hos såväl ryttare som hästar att fortsätta öka. Tryggheten borde alltså inte sitta främst i skyddsutrustningen även om den är bra att ha!

Ska tillägga att jag själv nästan alltid rider med hjälm.

 

#akademisk #ridkonst #dressyr #ridning

Av Ann - 2 oktober 2013 06:53

Det har sista dygnet stått mycket på nätet om ryttarens ansvar för sin egen träning. Det är ju trots allt faktiskt vi själva och inte hästen som oftast står bakom obalansen och de misstag som görs. Hur rimligt är det då att korrigera hästen om det är vi själva som gör fel och inte har koll på våra egna kroppar...? Alla har vi olika förutsättningar och är sneda på något vis, mer eller mindre. Steg nummer ett på hästryggen är dock att kunna bibehålla tyngdpunkten rätt över hästen och att samtidigt vara så mjuk i kroppen att man kan följa och låta bli att störa hästen i sina rörelser. Detta kan vara nog så svårt och kräver kroppsmedvetenhet, bålstyrka och förmåga till avslappning. Först när detta kommit på plats har vi förutsättningar för ett trovärdigt ledarskap från ryggen och kan börja be hästen om att följa våra hjälper. Själv har jag tappat mycket av min bålstyrka, blivit snedare och fått problem med rygg och nacke sedan jag skadade mitt knä och inte kan löpträna mer. Och visst har detta på ett negativt sätt påverkat min ridning och Venus förmåga att följa mig! Nu har jag tagit mig i kragen, kontaktat massageterapeut, börjat med funktionell träning och införskaffat ett litet "gym" motsvarande TRX-band, inköpta på Intersport. Oj, vad effektiv träning och j...r vilken träningsvärk man får :))


Mitt enkla men ack så effektiva hemmagym :)

 


#akademisk #ridkonst  #dressyr  #ridning


Av Ann - 1 oktober 2013 06:45

Om ett par veckor är det dags för en ny AR-träning på Söderåsens Ryttarförening som bjuder intresserade medlemmar på en gratis AR-lektion (faktiskt för andra gången!). Naturligtvis är jag partisk men jag tycker det är väldigt sunt av en ryttarförening att sponsra sina medlemmar då det gäller just AR då det är ett så omfattande utbildningskoncept som alla kan ha glädje av. AR-träningen utgår utöver den historiska ridkonsten bland annat ifrån hästens biomekanik och beteende och leder till ökad säkerhet i hästhanteringen, förbättrad kommunikation/relation till hästen och en ökad medvetenhet om hur hästen kan lösgöras och utföra rörelserna på ett korrekt sätt för att undvika förslitningsskador. Kort sagt är AR något för alla föreningar som vill göra gott för sina medlemmar och hästar! :)


Förra träningstillfället verkar ha gett mersmak. Redan nu behöver det göras extra rader på anmälningslistan  :)

 



#akademisk  #ridkonst  #dressyr  #ridning

Ovido - Quiz & Flashcards