Alla inlägg under november 2013

Av Ann - 20 november 2013 06:30

Nu äntligen känns det som om jag återhämtat mig efter virusinfektionen och börjar få lite ork igen! Den nya energin medför att fingrarna nu inte kan vara stilla utan åter har börjat smattra på datortangenterna.


Nu börjar jag också kunna ta till mig och reflektera över den genomgångna helgen som jag tillbringade på Gustavsborg :) Under gårdagens pass här hemma med Venus försökte jag implementera lärdomarna från Hanna-kursen i mina "vardagsövningar". Jag fokuserade på att föra hästen mitt emellan de indirekta tyglarna, mitt emellan mina skänklar, få lite mer kontakt än tidigare med mitt ytter sittben samtidigt som jag inte fick glömma min egen bröstkorgsrotation. Detta var svårt till en början och jag fick förtydliga såväl innerskänkel som yttertygel men sedan var Venus snabbt med på noterna. Jag insåg under passet att jag faktiskt i flera avseenden varit inne på rätt spår i träningen redan innan kursen. Innehållet i kursen blev alltså en väldigt logisk påbyggnad för både mig och min pålle vilket känns kanon!


En annan grej som togs upp under kursen var det här med hästens inlärning. Visst är det så att vi akademiska ryttare lärt oss att inte träna för långa pass rent generellt men att tänka mer strukturerat över om dagens övningar innebär något nytt för hästen eller om det är mest repetition  - det måste jag erkänna att jag nog slarvat med... Hanna påpekade vikten av korta pass på max 10 minuter vid inlärningsfasen av nya moment och att då också hålla sig till den specifika övningen och inte blanda in ytterligare saker som kan förvirra. Något som jag absolut ska försöka tänka mer på :)


Nu är det strax dags att kasa iväg i halkan till stallet då Venus ska få sin årliga vaccination. Skrivandet får fortsätta i morgon :)

 

#ridkonst #ridning

Av Ann - 17 november 2013 00:45

Att hjälpa hästen att "öppna upp" så att man får "tillgång" till hästens hela kotpelare och så att man då nästan enbart genom sin tanke kan kommunicera tyngdförflyttningar, böjningar, rotationer mm. Ja visst, det har jag ju hört talas om men det var nog först igår under Hanna Engströms vägledning som jag äntligen hittade lite av känslan och som jag hittade en balans i detta arbete. Nu var det visserligen mestadels arbete i stillastående och det var väldigt små rörelser jag bad Venus om, men desto mindre hjälper var jag ju tvungen att använda för att det inte skulle bli för mycket! Det känns som om jag har väntat på detta mycket mycket länge. Jag tror att jag nu äntligen börjar förstå vad jag letar efter och hur jag genom finlir kan känna och inverka med sits och övrig hjälpgivning. Kul var det också att i efterhand kunna se på inspelningarna att jag i stort sett hela tiden faktiskt hade min egen bröstkorgsrotation och mina axlar på plats! Hallelujah!


Idag blir det åter iväg till Gustavsborg för en ny lektion och nya insikter :)


Hanna uttryckte att kursdagarna på Gustavsborg började likna en ridakademi då vi ibland var flera stycken inne i ridhuset som tillsammans med våra respektive hästar var inne i vår egen lilla bubbla. Ja, visst är vi är ett härligt gäng  :))

 

#ridkonst #dressyr #ridning

Av Ann - 16 november 2013 06:00

Igår åkte Venus till "pensionatet" på Gustavsborg. Hon brukar trivas väldigt bra där, hon blir så uppassad och för mig är det väldigt förmånligt att kunna ha avklarat lastning och transport redan dagen innan kursstart. Efter eftermiddagsbestyren var jag ganska ruggig så det blev hem för att inta ryggläge i soffan. Jag värmde också upp mig med ett glas spetsad glögg vilket kändes som precis rätt medicin inför helgen som mestadels ska tillbringas i ett kallt ridhus. Kylan kan smyga sig på ibland utan man märker det då Hanna Engström är bra på att hålla sina elever igång till både kropp och sinne. Nu har jag således lastat bilen med fårskinn, filtar, diverse värmekuddar, vantar och sockar. Även om jag inte är pigg i övrigt så frysa ska jag ICKE!   ;)

Återkommer med rapport från helgens kurs :)


Fotografering är ett väldigt effektivt sätt att dokumentera ;) Bild från Hanna Engströms teori på Gustavsborg i augusti.  



Av Ann - 15 november 2013 07:45

Med tanke på att det är kurs för Hanna Engström på Gustavsborg i helgen kunde jag ju valt en annan tidpunkt att vara krasslig. Nåja, lite bättre är det allt och även om jag är väldans trött fortfarande så är febern borta. Igår kravlade jag mig upp på hästryggen och det blev av förklarliga skäl mycket fokus på skolandet av halten... Jag satsar i alla fall på att jag fortsätter bli bättre och att jag är fit för fight för kursen som börjar i morgon :) Tittade väldigt kort på Elin & Ena också igår och då lite mer utifrån det "akademiska sätet och skänkeln". Varken Elin eller Ena har riktigt kläm på hjälpgivningen ännu och Elin har inget lätt jobb då Ena är så överrörlig och lätt "fuskar". Elin börjar emellertid få lite mer kontroll på sina axlar och sin rotation i överkroppen. Väldans kul tycker jag som själv har så svårt för rotationen i min egen kropp :)


En kort videosnutt från gårdagens arbete med halten . Venus stör sig något på porten som väsnas men hon är förhållandevis duktig ändå :)


#ridkonst #ridning #dressyr


Av Ann - 14 november 2013 05:30

Det är inte mycket med mig just nu då jag har dragit på mig någon virus. Jag låg nedbäddad det mesta av dagen i soffan igår och brydde mig inte speciellt mycket om omvärlden. Mellan mina mer eller mindre medvetslösa stunder så passade jag emellertid på att bl.a titta på Marijke de Jongs  "Straightness Training - Mini Mastery".  Riktigt bra grundläggande teori - och gratis! Så småningom tog jag mig i kragen och masade mig fullpumpad med nässpray och diverse tabletter till stallet . Även om det naturligtvis inte blev något träningspass så är det otroligt vad hästar kan få en att må bättre, åtminstone för stunden. En god vän skrev på FB att jag nog behövde en hästkur för att bli frisk och det var ju precis vad jag fick :)) Hoppas bara kuren hjälper snabbt!


TV-tittande korta stunder är lagom anströngning just nu...

    

#ridkonst



Av Ann - 11 november 2013 02:00

Jag har själv inte tänkt riktigt i de termerna tidigare men det var IR- terapeuten som häromdagen uttryckte att akademisk ridkonst var bra då det innebar "funktionell träning". Begreppet funktionell träning är lite diffust och det har enligt vissa gått inflation i användandet av uttrycket men faktum är att jag, efter att ha googlat runt på nätet, nog tycker att han har rätt! För mig kommer också skolskritten i ett nytt ljus då den, om jag förstått rörelsen rätt, innehåller alla beskrivna ingredienser i den funktionella träningen. Hästen tränar både styrka, balans, rörlighet och koordination då den i tvåtaktiga skolskritten balanserar på de diagonala benparen i relativt långsam takt samtidigt som vi ber om olika böjningar, bröstkorgsrotation och tyngdpunktsförskjutning. Ja, åsikterna är säkert många. Här nedan är utdrag från http://www.styrkeprogrammet.se/traningsguide/25  Döm själva :)


  • "Funktionell styrketräning innebär att man, förutom styrka, utvecklar rörlighet, balans och koordinationsförmåga med övningar som aktiverar många olika muskler samtidigt."
  • "Funktionell träning syftar till att i största mån likna vardagsrörelser eller rörelser inom den specifika idrotten för elitidrottaren. Det är sällan som rörelser i vardagen eller rörelser inom en viss idrott endast aktiverar en muskel, utan oftast är många av kroppens muskler delaktiga i olika rörelser, som inom idrotten oftast sker med hög fart, på ett ben och i sneda vinklar. Därför ter det sig naturligt att en idrottare måste träna funktionellt med idrottsspecifika övningar, dvs. med styrkeövningar som liknar de rörelser som sker inom den idrott man utövar. Funktionell träning för idrottare förbereder idrottaren för de krav som den specifika idrotten ställer."
  • "Ju äldre man blir, desto stelare och svagare blir man. Därför är funktionell träning även en bra träningsform för äldre, då det i studier har visat sig motverka stelhet och svaghet samt öka den funktionella styrkan, rörligheten och balansen. En minskad muskulär stelhet, svaghet och balans minskar i sin tur risken för åldersrelaterade skador"

Visst kan man av textens innehåll dra paralleller med den akademiska träningen av hästen? :)



Bent Branderups häst Hugin har genom det akademiska utbildningskonceptet rehabiliterats och fungerat som en fantastisk rid- och skolhäst under många år. Idag när Hugin är så pass gammal som 27 (!) år är syftet med träningen ett annat, nämligen att så långt det går försöka bibehålla hans rörlighet för att han ska fortsätta må bra och fungera i sin vardag. En film från Hugins 25-årsdag kan ni se på http://www.youtube.com/watch?v=PDIPPQVw8dA 

 

#ridkonst #dressyr




  


Av Ann - 10 november 2013 00:00

Igår kväll plockade jag fram en drypandes gyttjehög ur boxen! Efter att ha skyfflat över högen till spolspiltan och ställt in slangmunstycket på en stråle som vid högtryckstvätt så lyckades jag under all lera till sist hitta något som liknade en häst... Något och jag transporterade oss sedan tillsammans med resterande lera ut till ridhuset. Mitt humör var inte helt på topp måste jag erkänna då jag själv hade blivit nästan lika lerig och blöt som hästen. Jag var ytterst tveksam till om vi över huvud taget skulle kunna göra något vettigt ihop. Men jodå, kanske hästkrakens ben var lite skakigare än vanligt efter fredagens IR-behandling men vi fick faktiskt ett riktigt trevligt pass tillsammans. Jag upplever att Venus svarar bättre på hjälpgivningen nu för var gång vi tränar i ground-och handwork. Vi börjar få till en anings skankböjning i skolhalten och vi börjar även kunna jobba på fyrkantspåret utan att det bara blir spänningar. Riktigt kul är det! :)


Venus börjar förstå hjälpgivningen i ground- och handwork allt bättre. Här har jag samlat henne lite och flyttar framdelen utanför voltspåret med hjälp av den indirekta "innertygeln"

 

#ridkonst #dressyr #groundwork

Av Ann - 9 november 2013 00:00

Under de tre år jag har haft Venus har hon förändrats väldigt mycket i sin kropp, till det bättre. Fortfarande är det dock så att även om hon nu fått en ganska fin överlinje och hon lyckas genomföra korrekta ställningar och böjningar i båda varven så finns det fortfarande kvar spänningar i käkarna och i hennes högra sida bakom nacken. Hon har dessutom kvar sitt magnifika sadeltvång... Venus kommunicerar tydligt när hon inte är tillfreds och det är frustrerande när jag då inte alltid förstår eller inte kan åtgärda orsaken till hennes missnöje.

Igår konsulterade jag Håkan Engqvist (http://www.ir-terapi-skane.se/) då han ändå kom till stallet och då jag hört att han fått goda resultat med sina IR-behandlingar. Håkan konstaterade att jag hade lyckats behandla "hälften" av min häst, d.v.s Venus övre halva, genom den akademiska träningen. De spänningar som fanns kvar i hennes kropp menade han hade sitt ursprung från en gammal skada med rejäla "låsningar i musklerna längsmed hela underredet" (tror det var så han uttryckte det) och kunde inte åtgärdas via någon träning. Han genomförde sin behandling och Venus som kan vara ganska ifrågasättande vid nya bekantskaper och pipande apparater var anmärkningsvärt tillmötesgående och avslappnad.


På denna bild kan man se spänningen som finns kvar bakom Venus nacke. För mig som är skolmedicinskt utbildad borde ju detta med IR vara rent hokus pokus men faktum är att jag redan på plats kunde se att Venus kropp svarade positivt  genom att sadeltvånget minskade, överlinjen förlängdes ytterligare och ganascherna "öppnades upp". Eventuellt kommer det att behövas ytterligare någon behandling av nacken men det är inte säkert. Resultatet kommer enligt Håkan att visa sig mycket inom de närmsta 10 dagarna och genom resultaten i träningen. X:a trevligt tyckte jag var Håkans positiva inställning till akademisk ridkonst :)

 

#ridkonst #IR

Ovido - Quiz & Flashcards