Direktlänk till inlägg 20 december 2013

Vädrets makter

Av Ann - 20 december 2013 00:00

Vädret är ju lite tokigt. Venus vill gärna ha det så lerigt som möjligt där hon rullar sig... Men, hon halkar rundor i hagen och har nu på något vis slagit i sitt vänstra framben som är väldigt lite men dock märkbart svullet och varmt från skenbenet och nedåt. Hon har också skavt av lite av pälsen över kotleden. Jag förstår inte riktigt hur det hela har gått till och håller alla tummar för att det inte är någon senskada. Tråkigt, men det blir absolut några dagars vila igen :(  Å andra sidan är det så mycket annnat som tar min uppmärksamhet och energi nu och vi kanske egentligen skulle behöva lite semester både Venus och jag. Det finns ju dock en viss risk att jag får abstinens och att en och annan hästägare kommer till en tom box så länge jag avstår träningen med min egen pålle... ;) 

Det har inte heller blivit så mycket undervisning de sista två veckorna. Omgivningen har ju flutit och blåst omkring och det är väldigt svårt som ryttare att koncentrera sig på själva kommunikationen med hästen, samtidigt som man försöker att hitta mellan insjöarna och höra mig genom regnsmattret. Vi har skjutit på det hela veckan men idag hoppas jag kunna hälsa på Elin & Chaplin, d.v.s om vädrets makter står oss bi.


En efterlängtad investering. Ett nytt utetäcke, med hals! Verkar sitta väldigt bra utan att trycka eller dra någonstans och Venus verkar nöjd. Jag hoppas nu på att slippa kämpa med intorkad gyttja på man och hals...

 

 
 
Ingen bild

Johanna

20 december 2013 05:26

Ibland skulle man vilja ha kameraövervakning i hagen. Leriga hagar kan vara skuld till mycket, förutom smutsiga hästar. Hoppas detta rättar till sig å det snarast med Venus, annars finns ko-hästen till förfogande! Är ju fortfarande lite "knackig" efter sitt ? i hagen:-))

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann - 1 december 2015 00:00

Tyvärr hinner man inte alltid med allt man önskar. Tills vidare kommer därför bloggen att vara vilande men följ gärna mig och mina elever på min Faceboksida! Ska försöka ta bilder och skriva så ofta jag kan där :) Ha det gott alla!    ...

Av Ann - 20 september 2015 17:29

Lite snabb rapport från några av lördagens pass :)   Maggie har köpt intensivpaket under sommaren vilket innebär att hon tagit lektioner med Ambra två gånger i veckan. På dessa veckor har de båda utvecklats mycket. Maggies sits har blivit mer avs...

Av Ann - 17 september 2015 22:16


Att hästen kan föras med lätta hjälper och att den har framåtbjudning har naturligtvis stor betydelse för dess formgivning, men inte så sällan påverkas också relationen till ryttaren och ledarskapet. Det sistnämnda har bl.a. Eva fått erfara med sin J...

Av Ann - 13 september 2015 20:58

Denna helg har varit mer än intensiv :)) Bland annat var jag i lördags iväg på kurs i Dalby för Elise Nilsson. Ett pass på marken efterföljdes av ett uppsuttet på eftermiddagen. Trots att Venus börjar bli ok i sin kropp igen så har jag svårt i skolha...

Av Ann - 7 september 2015 09:42


En sak är att förstå hur hästens och ryttarens kroppar ska fungera rent tekniskt och biomekaniskt. En annan sak är att lösgöra och bygga upp dem utan att nya spänningar skapas. Även om man som ryttare mentalt är inställd på att hitta mjukhet och liks...

Ovido - Quiz & Flashcards