Direktlänk till inlägg 19 januari 2014

Hästar på helghumör :)

Av Ann - 19 januari 2014 00:00

Igår blev det två korta, riktigt härliga pass med Venus och Ena från marken. 

Jag lät Venus gå på en lite mindre volt än vanligt i longeringen. Hon formade sig fint efter voltspåret, hon var lyhörd för hjälperna och hon verkade riktigt nöjd :D Vi fick dessutom fina balanserade trav- och galoppigångsättningar. Det verkar helt enkelt som om hon för tillfället har lättare att hitta sin runda form på den mindre volten och då gör vi så som hon föredrar. Jag provade även att samla henne lite längs långsidorna, ett fåtal steg åt gången. Funkade riktigt bra, vi var så nöjda båda två och avslutade passet redan efter en kvart :)

Då det gällde Ena fokuserade jag på hennes bröstkorgsrotation då hon brukar vilja rotera mer utåt än inåt i vänstervarvet. Genom att tima in hjälpen för inner sittben samt genom att balansera upp henne vid behov i en slutarörelse och minska påskjutet från ytter bak lyckades jag få henne att minska lite på utåtrotationen.  För ett par veckor sedan började jag också jobba Ena lite mer på allvar vid hand och försöka lära in hjälperna i halten. Då blev hon mest irriterad på mig när jag killade med spöet på halsen och hon slängde med huvudet och skakade på manen. Nu börjar hon bli riktigt lyhörd för den indirekta ytter- och innertygeln och hon gör fina tyngdförfyttningar sidledes. Ena är härlig att jobba med för hon  blir så stolt över sig själv när hon förstår vad jag vill och om det inte är för mycket störningar som tar uppmärksamhet så är hon så lyhörd och  gör sitt absolut yttersta för att det ska bli rätt :))


Här svarar Ena fint när jag med hjälp av den indirekta innertygeln (spöet) ber henne flytta tyngden utåt :)

 

#ridkonst #dressyr



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann - 1 december 2015 00:00

Tyvärr hinner man inte alltid med allt man önskar. Tills vidare kommer därför bloggen att vara vilande men följ gärna mig och mina elever på min Faceboksida! Ska försöka ta bilder och skriva så ofta jag kan där :) Ha det gott alla!    ...

Av Ann - 20 september 2015 17:29

Lite snabb rapport från några av lördagens pass :)   Maggie har köpt intensivpaket under sommaren vilket innebär att hon tagit lektioner med Ambra två gånger i veckan. På dessa veckor har de båda utvecklats mycket. Maggies sits har blivit mer avs...

Av Ann - 17 september 2015 22:16


Att hästen kan föras med lätta hjälper och att den har framåtbjudning har naturligtvis stor betydelse för dess formgivning, men inte så sällan påverkas också relationen till ryttaren och ledarskapet. Det sistnämnda har bl.a. Eva fått erfara med sin J...

Av Ann - 13 september 2015 20:58

Denna helg har varit mer än intensiv :)) Bland annat var jag i lördags iväg på kurs i Dalby för Elise Nilsson. Ett pass på marken efterföljdes av ett uppsuttet på eftermiddagen. Trots att Venus börjar bli ok i sin kropp igen så har jag svårt i skolha...

Av Ann - 7 september 2015 09:42


En sak är att förstå hur hästens och ryttarens kroppar ska fungera rent tekniskt och biomekaniskt. En annan sak är att lösgöra och bygga upp dem utan att nya spänningar skapas. Även om man som ryttare mentalt är inställd på att hitta mjukhet och liks...

Ovido - Quiz & Flashcards