Direktlänk till inlägg 22 januari 2014

Följsamhet och balans

Av Ann - 22 januari 2014 17:15

Nästan dagligen tänker jag på hur glad jag är för min häst och vilken betydelse hon har för att jag utvecklar min kroppsmedvetenhet och min närvaro i nuet. Aldrig hade jag väl tagit tag ordentligt i mina snedheter, stelheter och spänningar om det inte varit för henne och ridkonsten. I bland får vi till de där passen som bekräftar att vi trots svårigheter och tilfälliga motgångar är på rätt väg. Då är glädjen är på topp, hos oss båda upplever jag :)  Utvecklingen kommer ju dock inte gratis utan det krävs en vilja och hårt arbete med bådas kroppar och sinnen. Hårt arbete med att slappna av, lyssna, känna och vara medvetna för att förhoppningsvis så småningom hitta en följsamhet och balans så att vi kan röra oss tillsammans med så små signaler som möjligt.


Förr i tiden utbildade ryttare sig och sin sits genom att sitta avslappnat i piaff på högt skolade hästar fastspända mellan pilarerna. Ryttarna fick också sitta på longen dagligen under flera år och de blev som sammangjutna med hästryggen innan de fick ta tyglarna i sin hand och själva börja föra. Dessa utbildningsmöjligheter är ju väldigt få ryttare förunnade idag. Följaktligen sitter vi då många förhållandevis ganska outbildade ryttare på förhållandevis ganska outbildade hästar... Vi får då istället ta till andra metoder för att försöka utbilda oss. En väg att gå kan kanske vara att flera discipliner samarbetar kring ryttare och häst. Just följsamhet och balans blir temat då Ann-Britt Bolinder, Anna Gunnarsson och jag tillsammans anordnar ett nytt utbildningstillfälle på Gustavsborg. Jag tycker själv denna dag ska bli väldigt intressant. Det blir en aktiv dag och förhoppningsvis kommer vi alla som deltar en liten bit vidare i våra tankar och i vår utveckling med hästen. Mer info om evenemanget finns på Gustavsborgs hemsida


På Spanska ridskolan utbildas ryttarnas sits så som förr i tiden - tre år på longen! En artikel om detta finns på Equisearchs hemsida 

 

#ridkonst #dressyr #ridning


 
 
Malin Johansson

Malin Johansson

23 januari 2014 09:01

Usch jag har så ont i min högra höft vissa dagar att jag inte ens kan rida lätt...jag har fått sjukgymnastik som jag följer nästan varje dag. ibland är det bättre och ibland inte alls!
Jag skulle nog få panik om jag inte skulle kunna rida mer..
letar efter en mjukare sits i en sadel som kan passa min häst men de är inte gratis och jag jobbar och gnetar för att få ihop det...så någon gång blir det en skitskön sadel....och förhoppningsvis mindre värk alla dagar.
Tycker mycket om din blogg ska du veta

http://www.havrefallen.bloggspot.com

Ann

23 januari 2014 12:01

Ja Malin, de där sadlarna försvårar ibland mer än vad de underlättar... Det finns säkert en väg för dig och din häst att komma vidare men kanske du också behöver ta hjälp av någon mer som kan hjälpa dig med spänningarna i din kropp? Är du trygg med din häst och vågar sitta utan sadel så länge, direkt på hästryggen eller i en barbackapad, så hade kanske det varit att föredra för att du lättare ska kunna slappna av och följa din hästs rörelser. Sedan är det ju så att det är näst intill omöjligt att lura kroppen till att slappna av om man har ont. Åtminstone är detta min erfarenhet både som ryttare och som sjukvårdspersonal. Träning är a och o men smärtstillande kan vara bra under perioder för att bryta en ond cirkel... Själv får jag också väldigt bra hjälp av massage. Lycka till Malin!

PS! Kul att du gillar min blogg :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann - 1 december 2015 00:00

Tyvärr hinner man inte alltid med allt man önskar. Tills vidare kommer därför bloggen att vara vilande men följ gärna mig och mina elever på min Faceboksida! Ska försöka ta bilder och skriva så ofta jag kan där :) Ha det gott alla!    ...

Av Ann - 20 september 2015 17:29

Lite snabb rapport från några av lördagens pass :)   Maggie har köpt intensivpaket under sommaren vilket innebär att hon tagit lektioner med Ambra två gånger i veckan. På dessa veckor har de båda utvecklats mycket. Maggies sits har blivit mer avs...

Av Ann - 17 september 2015 22:16


Att hästen kan föras med lätta hjälper och att den har framåtbjudning har naturligtvis stor betydelse för dess formgivning, men inte så sällan påverkas också relationen till ryttaren och ledarskapet. Det sistnämnda har bl.a. Eva fått erfara med sin J...

Av Ann - 13 september 2015 20:58

Denna helg har varit mer än intensiv :)) Bland annat var jag i lördags iväg på kurs i Dalby för Elise Nilsson. Ett pass på marken efterföljdes av ett uppsuttet på eftermiddagen. Trots att Venus börjar bli ok i sin kropp igen så har jag svårt i skolha...

Av Ann - 7 september 2015 09:42


En sak är att förstå hur hästens och ryttarens kroppar ska fungera rent tekniskt och biomekaniskt. En annan sak är att lösgöra och bygga upp dem utan att nya spänningar skapas. Även om man som ryttare mentalt är inställd på att hitta mjukhet och liks...

Skapa flashcards