Direktlänk till inlägg 24 januari 2014

Dessa varvbyten

Av Ann - 24 januari 2014 00:00

Något av det svåraste för Venus och mig hittills i longeringen har varit varvbytena. I skritten har det inte varit några problem men så snart jag bett henne vända igenom volten i trav har hon blivit småsur, så som bara ston kan bli... Hon har strukit öronen bakåt, tappat formgivningen och ibland nästan slängt sig runt på stället och skenat över i andra varvet. Hon har helt enkelt inte gillat övningen alls vilket hon också kommunicerat väl. Jag har varit lite undrandes om orsaken och ibland provat att sakta av henne till skritt vid omställningen, men oftast har jag bara gett henne så slak lina som möjligt vid bytet i syfte att inte störa henne för mycket. Igår så ändrade jag emellertid taktik och gjorde varvbytena i betydligt kortare lina. Det innebar att jag också fick följa med henne på insidan ut i nya varvet och jag fick då bättre möjlighet att hjälpa henne med vägval, omställning och formgivning. Jag fick minsann länga på steget för att hänga med men det flöt på ganska bra och jag tror min madame var nöjd hon också. Detta jobbar vi vidare med :)



 #ridkonst #dressyr

 
 
Malin Johansson

Malin Johansson

24 januari 2014 08:01

Såg ju mycket fint ut.

http://www.havrefallen.bloggspot.com

Ann

24 januari 2014 23:18

Tack Malin! Ja, det känns åtminstone som om det är något att bygga vidare på :)

 
Malin Johansson

Malin Johansson

29 januari 2014 08:11

Hej
Jag var ju tvungen själv att prova igår, första gången har alltid stannat henne innan byte av varv. hade lite längre lina men bara lite, hon har inte riktigt den traven som din har.
Men så bra det funkade för första gången, höll bara på i tio minuter men de var väl goda tio min.
tack för tipset snälla Ann

http://www.havrefallen.bloggspot.com

Ann

31 januari 2014 08:35

Men vad kul Malin! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann - 1 december 2015 00:00

Tyvärr hinner man inte alltid med allt man önskar. Tills vidare kommer därför bloggen att vara vilande men följ gärna mig och mina elever på min Faceboksida! Ska försöka ta bilder och skriva så ofta jag kan där :) Ha det gott alla!    ...

Av Ann - 20 september 2015 17:29

Lite snabb rapport från några av lördagens pass :)   Maggie har köpt intensivpaket under sommaren vilket innebär att hon tagit lektioner med Ambra två gånger i veckan. På dessa veckor har de båda utvecklats mycket. Maggies sits har blivit mer avs...

Av Ann - 17 september 2015 22:16


Att hästen kan föras med lätta hjälper och att den har framåtbjudning har naturligtvis stor betydelse för dess formgivning, men inte så sällan påverkas också relationen till ryttaren och ledarskapet. Det sistnämnda har bl.a. Eva fått erfara med sin J...

Av Ann - 13 september 2015 20:58

Denna helg har varit mer än intensiv :)) Bland annat var jag i lördags iväg på kurs i Dalby för Elise Nilsson. Ett pass på marken efterföljdes av ett uppsuttet på eftermiddagen. Trots att Venus börjar bli ok i sin kropp igen så har jag svårt i skolha...

Av Ann - 7 september 2015 09:42


En sak är att förstå hur hästens och ryttarens kroppar ska fungera rent tekniskt och biomekaniskt. En annan sak är att lösgöra och bygga upp dem utan att nya spänningar skapas. Även om man som ryttare mentalt är inställd på att hitta mjukhet och liks...

Ovido - Quiz & Flashcards