Alla inlägg under februari 2014

Av Ann - 28 februari 2014 00:00

Igår blev det åter en dag full med longering. Bland annat fick jag tittat på Heidi med sin Loppan :) Heidi hade under veckan kunnat märka att Loppan blivit mjukare i sin kropp, även i arbetet från ryggen. T.o.m lite galopp hade de kunnat få till. Men alla har vi svackor ibland, så även hästarna. Till igår hade Loppan inte toppat dagsformen riktigt då hon av någon anledning hade varit lite orolig under hela förmiddagen. Kanske det hänt något under natten eller morgonen i stallet, kanske var det vårkänslor, kanske var det brunst eller annat. Oavsett orsak så har man den häst man har för stunden och Loppan och Heidi kunde trots allt visa upp hur bra de hade jobbat i longeringen hemmavid. Lite små tips, sedan gick hästen framåt i en stundvis rund fin form i traven och med riktigt avslappnad underhals, detta även i högervarvet (!). Vem hade kunnat tro detta för ett par veckor sedan? ;)  

Totte som fick sig ett longeringspass senare på dagen har fortfarande svårt att hitta balansen i sin kropp. Han har en hel del spänningar att brottas med, inte minst mentalt, men efterhand som passen fortgår blir det allt bättre. Med hjälp av bommar börjar han också tänka lite mer framåt även i galoppen och börjar få allt bättre ordning på sina ben :)


Galoppen är väldigt viktig just nu för Totte. Den har nämligen en bra lösgörande effekt på Tottes trav som kommer efter nedsaktningarna :)


 #ridkonst  #dressyr

Av Ann - 26 februari 2014 00:00

Inspirerad av senaste Eliseträningen så fick ett par av mina elever igår jobba lite extra med innertygelns hjälpgivning. Det blev lyckade pass där jag tror de alla upplevde att de fick en liten extra nyckel. En nyckel till vadå kan man kanske fråga sig? Jo bland annat att hästen formar sig bättre efter voltspåret och inte skjuter ut innerbogen. Med den laterala böjningen på plats underlättas även den horisontella böjningen, d.v.s att hästen "får upp" sin rygg. Allting hänger ju ihop då hästens rörelser är tredimensionella. Härligt var det när Elin samtidigt som hon fick effekt av innertygeln lyckades slappna av i sin länd och följa Chaplins rörelser från skritt in i traven. Chaplin rundade ryggen så att Elin bokstavligen lyftes uppåt och hon blev buren några travsteg i fin balans, hon satt elegant och avslappnat som en prinsessa. Hon utbrast efteråt; "Oh vad det kittlade skönt i magen". En känsla som hon nog bör vänja sig vid ;) Ebba gjorde motsvarande övningar med sin Totte och upplevde för första gången att ponnyn var skön att sitta på i traven. Riktigt kul! :)


Johannas Hugo har också börjat lyssna lite mer på den indirekta innertygeln, han bär sig fint i longeringen och bjuder t.o.m på lite samling i traven :)

 
#ridkonst #dressyr




Av Ann - 24 februari 2014 00:00

I helgen har jag varit och hälsat på Isabell och hennes nya häst Noi. Noi är en 12-årig islandshäst som Isabell nu har fått på foder. Han tar sig lite friheter och testar ledarskapet ibland (så som många hästar gör när de kommit till ny ägare) men han verkar vara en väldigt, väldigt mysig pålle :) Målet är först och främst att han ska bli en trygg ridhäst i sin nya mijö.

Något som vi förstod tidigt i passet var att Noi inte var van vid att skänkelhjälpen kunde betyda något annat än framåt. Spöet kunde också vara lite otäckt när det var för långt bak då han inte riktigt kunde hålla koll på det. Han var dessutom mycket frågandes till vad uppstigningspallen hade för avsikt när den kom för nära och gjorde Isabell en halv meter längre :)) Det verkar som om Noi generellt har en hel del att fundera på i sitt nya hem och han befinner sig också i inlärningsfasen då det gäller flera moment i träningen. Det gäller då att inte ha för bråttom och att inte hålla på för länge åt gången i de nya momenten om vi ska försöka undvika att det blir bakslag och onödiga spänningar. Noi skötte sig med den äran under träningspasset, likaså Isabell som på ett mjukt sätt lyckades förklara både ledarskapet från marken och innerskänkeln. När Noi slutligen efter en stunds övande även stod lugnt och stilla på lång lina när Isabell satt upp från pallen, ja då var det ju bara att avsluta för dagen :)


Att slappna av i underhalsen, låta matte föra och inte själv behöva ha koll på allt runt omkring kan ju faktiskt vara ganska så behagligt ;)


  
#ridkonst #dressyr


Av Ann - 22 februari 2014 00:00

Venus och jag fick igår inleda träningspasset med 20 minuters ledövning... En fyrhjuling som hade kul i vårvädret, som fräste runt i leran några hundra meter bort och som enligt Venus hade lyktor som ögonen hos ett rovdjur tog alldeles för mycket av hennes uppmärksamhet.  Efter att i insjön på utebanan mycket tydligt ha förklarat för min madame att jag inte bryr mig ett dugg om hennes bensprattlande men att hon utan undantag ska följa mig på respektfullt avstånd och se till att ge plats för mig på sin insida så fick jag till sist en faktiskt ganska så ödmjuk häst som sade; -jovisst matte, ok matte, nej jag ska inte gå förbi dig matte och ja matte, jag ska gå så fint och definitivt inte skjuta ut innerbogen mot dig, åtminstone inte just nu... 

När vi var överens fortsatte vi tillsammans lugnt och fint men plaskblöta in i ridhuset där jag satt upp på hästryggen. Efter det som hade utspelats så måste jag erkänna att jag hade tappat en del energi och att jag inte förväntade mig något fantastiskt ridpass. Så jag bara fokuserade på att sitta stilla mitt över hästen med en så mjuk sits som möjligt. Men minsann om jag inte rätt vad det var hade en häst som lyssnade. Hon släppte dessutom ned mig på sin annars ganska så svåra vänstersida och samlingarna från ryggen fungerade bättre än någonsin. Det blev till att med mycket beröm avsluta efter en kvart. Där ser man! :)


Venus var uppmärksam under ridpasset och själv hade jag lite lägre energi än vanligt. Ett bra koncept åtminstone just vid detta tillfälle. Här förbereder vi oss för en renvers (förvänd sluta)

    

#ridkonst #dressyr


Av Ann - 21 februari 2014 00:00

Våren är på väg vilket märks på lite olika vis. Många hästar har extra bus i kroppen och katterna har vårlekar bakom ridhussargen, vilket naturligtvis inte får hästarna att ha mindre roligt ;)) Det är också betydligt trevligare att undervisa utomhus när vårsolen sticker fram näsan.

Igår blev det ytterligare en dag i longeringens tecken. Jag lade lite extra vikt vid det som jag fick med mig från Elise-träningen i helgen och jag såg positiva effekter hos faktiskt både Venus och Totte.  Totte överträffade sig själv, han lyckades galoppera flera varv och hans trav var den bästa han lyckats uppnå hittills. När vi var färdiga lät han snällt katten som härjat bakom sargen sitta på hans rygg medan vi traskade ut ur ridhuset. Totte har en hård "yta" men han är en riktigt mysig liten häst :) Venus visade att hon börjar få lite snits på varvbytena och vi lekte med hjälpgivningen på lång lina. Lite klurigt är det allt och här krävs det mycket träning innan det blivit befäst. Mest nöjd var jag trots allt med Venus formgivning och att jag kunde få hennes uppmärksamhet långa stunder trots störande omgivning.


Igår hade jag också turen att få se en glimt av solen samtidigt som jag tittade på Sara och hennes Midnight i longeringsarbetet. Sara har gjort ett väldigt bra arbete under vintern och Midnights formgivning har blivit så rund och fin i både skritt och trav. Nästa utmaning för den tidigare galoppören är just - galoppen!

 

#ridkonst #dressyr

Av Ann - 19 februari 2014 00:00

Loppan har enligt matte Heidi tidigare varit väldigt tveksam till att låta sig longeras. Speciellt i höger varv har det helt enkelt inte gått så snart det blivit tal om trav. När vi sågs förra veckan fick jag detta bekräftat då Loppan ideligen försökte kasta sig om och tvunget ville ha mig på vänstersidan så snart jag försökte länga på linan i travarbetet. Hon var helt klart lite nervös och jag fick känslan av att hästen inte riktigt förstod vad som förväntades av henne i situationen. Kanske påminde det hela henne om en obehaglig upplevelse eller så var hon helt enkelt bara ovan vid att låta sig föras från höger sida. Hon hade också svårare med sin formgivning i högervarvet, hon kunde inte forma sig efter voltspåret utan gick emot med innerbogen och lade osunt mycket tyngd på inner framben så snart jag bad om traven. På sikt sliter ju detta väldigt på lederna så under veckan som gått så har Heidi inte försökt longera utan enbart fokuserat på en avslappnad formgivning i groundwork och ibland försökt få till lite böjning. Och vilken effekt hennes arbete har givit! Heidi har själv redan märkt skillnad på travens kvalitet vid skogsritterna och igår så visade Loppan att bara jag som longör var tydlig med vad jag ville så kunde hon minsann numera trava även i höger varv. Riktigt kul hade vi  :)


Så snart Loppan tänkte bakåt så förflyttade jag mig snabbt till en drivande position. Efter ett par korrigeringar så förstod hon och kom på att det var riktigt kul med trav, trots att det var höger varv, Så småningom ska vi nog kunna hitta avslappning, balans och formgivning även här :)


 
 #ridkonst #dressyr


Av Ann - 17 februari 2014 00:00

Då fick jag äntligen komma iväg på årets första träning för Elise Nilsson. Det blev som vanligt en lärorik dag och jag fick ny input vad gäller hjälpgivningen i både longeringen och uppifrån hästryggen. Det har ju varit lite struligt med varvbyten och omställningar då jag upplevt att Venus lätt vill skjuta på istället för att göra en omformning och bära i det nya varvet.  Nu fick jag hjälp bland annat med att tima in den indirekta innertygeln och att få henne att följa mitt "ridcentra" i varvbytet även från marken. Venus var med på noterna och det blev en tydlig förändring till det bättre. Vi jobbade också lite med renversen samt skolhalten där jag skulle fokusera mer på ställningen i nacken. Här kände jag verkligen att jag hade glädje av all den tid jag jobbat i halten sista tiden med att lösgöra Venus i området precis bakom öronen. Min pålle verkade också nöjd med innehållet i träningen och hon hade sina "milda ögon" när vi avslutade vårt sista pass. I det stora hela var Venus väldigt harmonisk under dagen, lastningen fungerade super , hon stod stilla i transporten och hon brydde sig inte om blåsten och omkringflygandes kattdynor, plastpallar i stallgången utanför gästboxen. Det ska nog bli häst av henne också :)


Här ska jag uppifrån ryggen, med långa tyglar, träna mina sekundära hjälper och "tänka longering". Nyttigt!

#ridkonst #dressyr
 

Av Ann - 14 februari 2014 16:15

Nu i helgen är det dags för mig själv att åka tvärs över Skåne och träna för en av mina instruktörer, Elise Nilsson - licensierad Bent Branderup-trainer. Elise är den som har lärt mig mest om basicarbete och om hur viktigt detta är bland annat för den fortsatta kommunikationen genom hela utbildningsstegen. Så är Elise också en av de svenska "riddarna" som kommit långt i sin utbildning inom ridkonsten. Det är ett tag sedan Venus och jag var iväg och blev grillade så detta träningstillfälle är efterlängtat! Om det blir som planerat får jag också sällskap i bilen av Johanna (Hugos matte) och Åsa (Woodys matte) som följer med som fotfolk. Hur trevligt som helst! :)


På söndag är det även sista anmälningsdag för de som vill komma med häst på kurstillfället den 2 mars som gäller "följsamhet och balans hos ryttare och häst". Det finns fortfarande platser kvar.  Kursen äger rum på Gustavsborgs gård utanför Bjuv. Här ska vi se till både ryttare och häst och var ryttare får en lektion av Feldenkraisterapeut Anna Gunnarsson (i grupp utan häst), en av ridterapeut Ann-Britt Bolinder (i grupp med häst) och så slutligen också en AR-lektion av mig (enskilt med häst).  Fotfolk har en vecka till på sig att anmäla sig.  Mer info om kurstillfället finns på min hemsida :) 


Elise Nilsson (på bild med sin häst Ravelli) kommer som instruktör på söndag till Ballingslöv utanför Hässleholm. Är någon mer intresserad av att vara med att träna så går det fortfarande att anmäla sig, även med häst. Läs mer på träningstillfällets Facebooksida

     

#ridkonst #dressyr

Skapa flashcards