Alla inlägg under februari 2014

Av Ann - 3 februari 2014 00:00

Igår tillbringade jag mycket tid i stallet. Jag gick och myste med hästarna, strosade runt, pratade med stallkompisarna o.s.v. Tog inte riktigt tag i saker mer än dem som jag kände för just för stunden. Så, det blev att jag tittade lite extra på Ebbas ponny Totte i longering under eftermiddagen då jag var nyfiken efter att IR-terapeuten gjort sitt i fredags. Märkbart på Totte var att han nu inte längre strök öronen bakåt utan tvärtom verkade intresserad när man närmade sig. Han verkade nyfiken på det som hände runt om kring vilket kändes riktigt positivt, inte minst för lillmatte :) Skritten på voltspåret fungerade också bättre, dock ej traven. Men har han haft ont så som vi misstänker så är säkert hans muskler förkortade av spänningar och det klart att han inte vågar bjuda till riktigt ännu och slappna av. Det får helt enkelt ta sin tid.

När jag hade tittat färdigt på Totte forsatte jag in i ridhuset där Elin precis höll på att avsluta sitt pass med Ena. Elin var riktigt nöjd. Ena hade en bättre bärighet, var mer liksidig och var lättare i hand än på länge. Sista tidens träning med slutaarbete och mycket övergångar har alltså börjat göra sitt på det nordsvenska travarstoet.

Venus fick sig också slutligen ett pass, vid hand. Jag var nyfiken på hur vänster bakben skulle fungera efter IR-behandlingen. Det var fortfarande inte lika villigt som höger bakben att träda in under tyngdpunkten men jag tyckte ändå det var en skillnad till det bättre. Fortsättning följer  :)


En filmsnutt från gårdagens groundwork där jag i en slutarörelse försöker placera Venus vänstra bakben så att det trampar in i riktning mot tyngdpunkten.


#ridkonst #dressyr
 

Av Ann - 1 februari 2014 00:00

Så var det dags för IR-terapeuten igen. Jag var ett tag på väg att avboka gårdagens behandling eftersom det hade börjat lossa så mycket spänningar i Venus kropp. Jag hade emellertid hennes nästan sittandes inbromsningar i hagen på näthinnan och det var ändå fortfarande vissa symtom som inte hade försvunnit helt. När hon hade busat i hagen i december var hon ju högre i vänster höft efteråt. AR-träningen hade gjort sitt och Håkan tyckte igår att snedheten hade jämnat ut sig. Han hittade däremot en tydlig sträckning i samma sidas ljumske (!) samt en sträckning bakom höger framben som troligtvis kommit samtidigt. Nu förstår jag varför det varit svårt att få in vänster bak under tyngdpunkten när vi tränat höger sluta från marken. Jag som trott att Venus missförstått och blandat ihop hjälpgivningen när hon gång på gång erbjudit mig en öppna istället (förlåt Venus att jag trodde dig om detta...).

Flera hästar i stallet fick behandling av Håkan. Det var gott att se hur avslappnade de blev när smärtor och spänningar minskade. Vissa resultat kunde man också se så snart behandlingen var färdig. Ökad rörlighet, ryckningar t.ex av sadeltvång som bara försvann, bakåtstrukna öron som rätt vad det var pekade framåt. Ja, Håkan kommer säkert att anlitas fler gånger av oss i stallet  :)


Venus slappnade av men ville ändå ha lite koll på vad Håkan sysslade med. Håkan tyckte att hon hade musklat sig och blivit finare i formen bara sedan han såg henne i början av november. Ja, visst är man stolt matte! :)

 

#ridkonst #IR     

Ovido - Quiz & Flashcards