Alla inlägg under mars 2014

Av Ann - 2 mars 2014 00:00

Gårdagen bjöd på både utomhus- och inomhuslektioner. Trots att det var uppehållsväder, inte några minusgrader och trots att jag ansåg mig välklädd för dagen så kändes det som om kylan ändå lyckades tränga sig in i både märg och ben. Men det bjuder man så gärna på när man har trevligt :) Bland annat höll jag lektion med Emma som tidigare besökt mig och fått låna Venus att "testa" lite akademiskt på. Nu fick hon istället prova på Ena som ju är en helt annan typ av häst och inte lika utbildad från marken. Emma har verkligen öga och känsla för hjälpgivningen och hon fixade balans, formgivning och en jämn böjning på Ena vilket annars kan vara ganska så svårt att få till. Emmas egen unghäst Ffloyd har jag inte träffat ännu men han har redan så smått blivit introducerad i de första stegen av sin matte. Tänk vad lyxigt för en unghäst att få skolas redan från början enligt ridkonstens utbildningstrappa!

Sara  &Midnight fick också ett pass under eftermiddagen och de hade jobbat på fint i longeringen sedan jag såg dem sist. Midnight har fått igång ryggen och mer stretch i traven och han blir allt mer lösgjord. Galoppen fungerar inte riktigt ännu, det krävs helt enkelt mer styrka, koordination, mjukhet och balans för att den gänglige valacken ska kunna bära sig med rundad rygg på det böjda spåret. Men, då får han ju precis rätt form av träning i det arbete Sara utför från marken :) Vi avslutade passet med att i halt lite tydligare gå igenom den indirekta innertygeln och så introducerade vi även yttertygeln. Att bli mer medveten om sin tyngdfördelning och om sina fyra ben kommer förhoppningsvis att kunna hjälpa Midnight så småningom även i galoppen.
Idag, söndag, så har jag fridag. Jag ska sitta inne i värmen och titta på Vasaloppet för att sedan åka till stallet och ägna mig själv och min egen pålle lite kvalitetstid :)



Som instruktör är det nyttigt att se på film och bilder från lektioner som man håller. Dels ser man effekterna av träningen i hästen men också hur man är i rollen som instruktör och hur man når (eller inte når...) fram till ryttare och häst. Igår fick Freydis bland annat träna på att stå kvar i sin "bubbla" och vara "ledig". Under tiden fick hon och matte Annette titta på medan jag som synes med hela mitt kroppspråk förklarade framåt-nedåt i underträdelse :))  

#ridkonst  #dressyr

Ovido - Quiz & Flashcards