Direktlänk till inlägg 30 april 2014

Vägvalet

Av Ann - 30 april 2014 00:00

Det här med sökning framåt nedåt under omställning har länge varit lite av en stötesten för Venus och mig när jag suttit på hästryggen. Vi har haft svårt att få till det som faktiskt hör till det mest grundläggande vilket har varit mycket frustrerande. Jag har fram tills nu upplevt att Venus av någon anledning börjat skjuta på med bakbenen så snart jag bett henne ställa om i kotpelaren och att hon till följd av detta lagt sig i handen. Detta har lett till lite diskussioner oss emellan och åsamkat ett antal djupa veck i min panna. Men, som vanligt sitter ju felet naturligtvis hos ryttaren... Nu när jag efter Bent Branderups påpekanden börjat bli tydligare i min insida av bålen, även nedanför bröstkorgen, så känner jag att omställningarna börjar fungera så väldigt mycket bättre, både i Venus och min egen kropp. Ytterligare en tanke som jag fick med mig från Bentveckan är det här med att inte låta sargen eller staketet på ridbanan få bli den dominerande hjälpen. Bent menade att det var tur att min häst inte var blind likt Hugin. Hur skulle Venus kunna lita på mig när jag inte var tydlig med vägvalet utan bara lät henne "flyta iväg" så att hon riskerade att gå rätt in i sargen? Hon kunde ju inte ha fokus på mig och min hjälpgivning när hon själv hade fullt sjå med att ta ansvar för vägvalet... Så, fortsättningsvis ska jag alltså fokusera mer på vägvalet med hjälp av min sits och inramande hjälper (att rida off-road och lite slalom mellan trädstammarna brukar ju vara bra) och så ska jag rida min stackars häst en bra bit innanför fyrkantspåret ;)


Venus lyssnar bra just nu, hon har bättre balans än tidigare och är lätt på hand även när jag ger henne lite större ram. Då är det riktigt kul att experimentera med hjälperna och utveckla övningarna. Man får ju njuta så länge det varar :)

 


#ridkonst  #dressyr



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann - 1 december 2015 00:00

Tyvärr hinner man inte alltid med allt man önskar. Tills vidare kommer därför bloggen att vara vilande men följ gärna mig och mina elever på min Faceboksida! Ska försöka ta bilder och skriva så ofta jag kan där :) Ha det gott alla!    ...

Av Ann - 20 september 2015 17:29

Lite snabb rapport från några av lördagens pass :)   Maggie har köpt intensivpaket under sommaren vilket innebär att hon tagit lektioner med Ambra två gånger i veckan. På dessa veckor har de båda utvecklats mycket. Maggies sits har blivit mer avs...

Av Ann - 17 september 2015 22:16


Att hästen kan föras med lätta hjälper och att den har framåtbjudning har naturligtvis stor betydelse för dess formgivning, men inte så sällan påverkas också relationen till ryttaren och ledarskapet. Det sistnämnda har bl.a. Eva fått erfara med sin J...

Av Ann - 13 september 2015 20:58

Denna helg har varit mer än intensiv :)) Bland annat var jag i lördags iväg på kurs i Dalby för Elise Nilsson. Ett pass på marken efterföljdes av ett uppsuttet på eftermiddagen. Trots att Venus börjar bli ok i sin kropp igen så har jag svårt i skolha...

Av Ann - 7 september 2015 09:42


En sak är att förstå hur hästens och ryttarens kroppar ska fungera rent tekniskt och biomekaniskt. En annan sak är att lösgöra och bygga upp dem utan att nya spänningar skapas. Även om man som ryttare mentalt är inställd på att hitta mjukhet och liks...

Ovido - Quiz & Flashcards