Alla inlägg under april 2014

Av Ann - 15 april 2014 00:00

Visst är det så, att det måste avsättas tid för reflektion om det ska ske ett lärande hos oss människor. Avsättas tid hmm, det är ju förstås en definitionsfråga vad som menas med det ;) Sedan kan ju reflektionen också ske mer eller mindre omedvetet. Ibland görs den strukturerat med eller utan verktyg för tankebanorna. Hur är det då med hästars reflektion? Igår visade Venus i alla fall att det minsann gjort gott med ett par dagars vila från träningen. Hennes innerhöft satt direkt på plats i longeringen, det som jag kämpade hela veckan för att få till nere i Danmark. Även i skolandet av halten visade min pålle att hon visst kunde föra över vikten till inner bakben och till och med bli mjuk och niga till lite grand i höften. I arbetet efteråt fick hon också en fin balans, en framåt-nedåtsökning som var lite bättre än vanligt och hon stretchade utsidan jättefint i både skritt och trav. Hur gick nu detta lärande till? För det kan ju inte bara ha varit en tillfällighet, väl... Kanske hon (och/eller jag?) har haft mer tid att omedvetet reflektera nu när jag varit sjuk? Då allt gick så bra så avslutade vi passet ganska så snabbt. Detta passade också mitt för tillfället väldigt dåliga flås alldeles utmärkt. Efteråt var det bara hem och ta igen sig. Det blev medicinering med kortisonspray, grönt te med honung och... Åsas gröna piller! ;))


En liten filmsnutt från groundworktestet förra veckan. Diagonalslutan (slutan i AR är en annan rörelse än den i tävlingssammanhang) ska göras i framåt-nedåt första delen, därefter ska göras en tydlig samling innan halvpiruetten påbörjas. Efter piruetten är det åter framåt-nedåt i sluta ut till spåret.
#ridkonst  #dressyr

Av Ann - 14 april 2014 00:00

Hade igår en härlig dag i Dösjebro på Huvudstorpsvägen :) Tre pigga och glada tjejer från området nyfikna på AR kom för lektion med sina väldigt olika typer av hästar. Vädret var nådigt och bjöd på uppehåll, min hosta höll sig nästan borta med hjälp av medikamenter, te och honung och sedan blev jag minsann inbjuden på stenugnsbakat bröd. Inte illa :) Tjejerna var alla riktigt duktiga och gjorde klara framsteg redan på plats med sina pållar. Den största utmaningen närmsta tiden har förstås helt klart ardennern Leopold som ska lära sig att följa sin nya matte på respektfullt avstånd istället för att dra iväg med henne dit gräset är som grönast... Det kan naturligtvis inte vara lätt för en ung muskulös ardenner att förstå varför han ska behöva lyssna till oss och dessutom behöva avstå gräset för att träna  ;) Leopold är trots allt en ganska så känslig individ så efter lite ledövningar, korrigeringar och mycket beröm när han gjorde rätt så lyckades minsann Anna få hans uppmärksamhet och motivera honom till att söka kontakt. Med fortsatt fokus på relationen och kommunikationen så kommer det att bli hur bra som helst. Bra jobbat! :) Angelicas och Emmas hästar var lite mindre i storlek och mer följsamma och här blev läxorna av lite annan art. Inspirerande tycker jag framför allt är de tre tjejernas sunda förhållningssätt till sin träning och till sina hästar. Det bådar riktigt gott och det ska bli kul att få följa ekipagen framöver!


Emma och hennes holländska varmblod Floyd 3 år har redan börjat så smått med de grundläggande övningarna i den akademiska utbildningsstegen och de har fått en mjuk och fin kommunikation :)

 

#ridkonst  #dressyr

Av Ann - 12 april 2014 16:43

Medan Venus nyrullad och nöjd står och tuggar sitt eftermiddagshö i stallet så sitter jag nu hemma i myskläder och dricker varm Baileys... Jag har dragit på mig en riktigt jobbig förkylning där jag är tät i både bihålorna och ned i bronkerna.  Jag vet inte om det var ett skämt men Åsa som var med mig i Danmark (och som med små gröna piller, sprayer och annat lyckades få febriga mig på benen så att jag kunde genomföra groundwork- och longerprovet) nämnde vid ett tillfälle att varm Baileys nog skulle kunna kännas gott för min hals. Och det gör det kan jag intyga! Sedan vet jag ju inte om det är så nyttigt förstås ;))

Jag har annars bara tagit det lugnt under dagen för att samla krafter inför i morgon då jag ska åka till Emma, Angelica och Anna i Dösjebro för att introducera dem och deras hästar i AR. Och det gör jag ju så gärna men det vore ju bra om rösten inte försvinner helt till dess :O   Venus däremot, kommer jag låta få ett par dagars vila. Det är hon dessutom väl förunnad efter veckans äventyr i Danmark. Hon imponerade på både mig och Åsa, hon var lugn och fin, från resans början och ända tills vi kom hem igen. Denna makalösa häst  <3


När man ska göra de olika proven inom riddarskapet inleds och avslutas programmen med en hälsning, ett moment som kan vara lätt att glömma från marken tycker jag. Men jag kom i alla fall ihåg det denna gång :))

 

#ridkonst  #dressyr



Av Ann - 9 april 2014 00:00

Så, äntligen har det blivit av, det som jag faktiskt har haft som ett mål ända sedan jag tog upp det här med hästar igen för 7 år sedan och började träna akademisk ridkonst; Att kunna lasta min egen häst i mitt eget släp, draget av min egen bil och så fara ned till Bent Branderup i Danmark. Vilken känsla! :) Att själv få träna och så få insupa all den historiska kunskap som förmedlas är nästan den bästa semester man kan ha.

Måndag till fredag får jag lektioner och dessutom får jag och mitt ressällskap Åsa titta på Bent och hans andra elever så mycket vi vill. Gissa om jag redan fått mycket att tänka på... Efter bara min andra lektion så känns det som om jag fått tillräckligt att träna på ett helt år framöver :)) Som ordspråket lyder; ju mer man lär sig, ju mer inser man hur lite man egentligen kan. Venus har hittills skött sig över förväntan, den flygande holländaren har hållit sig borta och min madame har varit riktigt mjuk i sinnet. Detta känns ju trots allt som det viktigaste av allt för att vi ska kunna åstadkomma något. Fokus ligger just nu på att få fram Venus innerhöft och samtidigt föra över vikten mer mot inner bakben i halten. Bara att jobba på... Mottagningen på plats är väldigt dålig men jag ska försöka få till något blogginlägg till under veckan :)  


Bent försöker här hjälpa mig att skola min hand. Detta får jag göra genom att enhändigt föra hästen från marken.  Den främre handen har kontakt med hästens mun och skuldror, den bakre handen ska föra hästens bakdel. Inte alls en lätt uppgift...

 

#ridkonst  #dressyr

Av Ann - 3 april 2014 00:00

Som sagt, nästa vecka blir det uppehåll med lektioner då jag pyser iväg en vecka till Danmark. April månad kommer emellertid ändå att bjuda på lite smått och gott;


- Söndag den 13:e när jag kommit tillbaka från Bent så åker jag ned till Emma och Angelica i Kävlinge. Är det fler som är intresserade av lektioner åt detta håll så går det att ordna. Kontakta mig i så fall :) 

- Söndag den 20:e så är det dags för temadagen på Gustavsborg; Följsamhet och balans hos häst och ryttare. Dagen är en bra möjlighet att ge sig själv och sin häst en bra genomgång och start inför sommaren 2014. Antalet anmälda är tillräckligt för att dagen ska bli av och det finns möjlighet att ta emot en ryttare till. Även fotfolk är välkomna. Anmälan sker till info@gustavsborg.com

- Söndagen den 27:e, ytterligare en vecka senare, så har Ridkonsthörnan en liten träff. Då ska vi se på Branderups online-film om longering och diskutera kring denna. Longering är vi många som håller på med just nu med våra hästar och filmen som är 1,5 h lång innehåller mycket "matnyttigt".


April kommer att bli en härligt lärorik månad! :) Fotot är från april förra året  

  

#ridkonst  #dressyr


Av Ann - 2 april 2014 00:00

En av gårdagens lektioner hade jag med Johanna och Hugo. Hugo är en 20-åring som är pigg och vital för sin ålder och för någon vecka sedan hade det nog varit lite mer bus än vanligt i hagen ;) Han var efter detta lite stel framför allt i bakdelen och han lade svansen väldigt mycket åt vänster i såväl vänster som höger varv. Svansroten som är en förlängning av kotpelaren ska naturligtvis också forma sig enligt det böjda spåret i respektive varv och gör den inte det så är det en tydlig markering om att det finns spänningar som behöver lösgöras och på att något kan vara fel. Så, förra veckan blev det bara till att ta det lugnt med lite prestationslösa stretchövningar i groundwork, ren sjukgymnastik helt enkelt. Tills igår hade det blivit klart bättre om än inte helt bra. Hugo rörde sig betydligt mjukare, svansen lades fortfarande inte riktigt till höger i högervarvet men den var åtminstone inte åt vänster längre :) Nu passade vi också på att träna diagonalslutor och så på att skola halten lite mer. Vi lekte lite med tyngdförflyttningar sidledes och med att förfina hjälpgivningen. Den akademiska träningen är så systematisk och går på så vis att anpassa efter dagsformen på hästen. Även om hästen av någon anledning skulle bli ordinerad vila så kan man i många fall ändå träna på hjälpgivningen och försöka lösgöra och gymnastisera sin häst. Från marken och i stillastående om så skulle behövas. Suveränt!


Johanna har skaffat körpisk med flärp i änden och hon och Hugo har nu börjat träna diagonalslutor. Trots Hugos stelhet lyckades de minsann få till ett par riktigt fina steg emellanåt. För de flesta är det lite svårt i början att lämna fyrkantspåret i groundwork då det ställer större krav på att man både har koll på sin egen kropp och på att man har hästen inom en ram. På diagonalen finns ju inget staket som visar vägen, varken för häst eller ryttare  :)  

#ridkonst   #dressyr

Ovido - Quiz & Flashcards