Direktlänk till inlägg 5 maj 2014

Fritt fall

Av Ann - 5 maj 2014 00:00

Den sista tiden har jag tyckt att det gått framåt med min pålle när det gäller miljöträningen. Men, i helgen var det fritt fall tillbaka till ruta ett igen... Både fredagen och lördagen var det fullständigt omöjligt att få till något samarbete då ALLT var farligt. Vid ett tillfälle i lördags (på kurs för Elise då det var en massa "spöken" utanför ridhusväggarna) stod hon och darrade som fastfrusen med alla fyra i marken och det kändes som om jag satt på en tickandes bomb som skulle brisera vilket ögonblick som helst.  Stackars hästkrake så rädd och osäker hon var. Jag tog först till strategin att försöka vara så tydlig och bestämd som möjligt från ryggen men till sist var det bara till att hoppa av och arbeta från marken ett tag tills allt lugnat sig. Jag undrar vad häststackaren har varit med om egentligen som gett henne alla dessa hjärnspöken... Igår lyckades hon emellertid åter att slappna av som vanligt. Jag arbetade då med att hitta vår gemensamma tyngdpunkt, flytta den framåt respektive bakåt samt att förbättra lösgjordheten f.a. i framåt nedåt vilket fungerade riktigt bra till sist.


Igår fick jag  också träffa Sanna och hennes fina frieseräst igen. Det har redan hunnit ske en del positiva förändringar i stoets kropp. Hon börjar kunna trampa in i riktning mot tyngdpunkten med bakbenen vilket var väldigt svårt bara för ett par veckor sedan. Istället för att trampa in med t.ex.inner bakben så sköt hon tidigare helt enkelt ifrån, hon flyttade först ytterbakben åt sidan för att sedan placera innerhoven intill den yttre. Snacka om fusk :))   Förutom att utveckla hjälpgivningen under gårdagens träningpass så lyckades Sanna också med lösgörande arbete få loss lite av spänningarna i hästens nacke. Riktigt trevligt att se :)


Minsann om inte det lyckas bli några slutasteg, dessutom i det svåraste varvet! :) Sanna hälper sin häst att få en jämnare böjning genom att placera spöet högt upp på halsen så att stoet bli mer medveten om rotationen i nacken där hon annars gärna vill kontraställa

#ridkonst  #dressyr
 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann - 1 december 2015 00:00

Tyvärr hinner man inte alltid med allt man önskar. Tills vidare kommer därför bloggen att vara vilande men följ gärna mig och mina elever på min Faceboksida! Ska försöka ta bilder och skriva så ofta jag kan där :) Ha det gott alla!    ...

Av Ann - 20 september 2015 17:29

Lite snabb rapport från några av lördagens pass :)   Maggie har köpt intensivpaket under sommaren vilket innebär att hon tagit lektioner med Ambra två gånger i veckan. På dessa veckor har de båda utvecklats mycket. Maggies sits har blivit mer avs...

Av Ann - 17 september 2015 22:16


Att hästen kan föras med lätta hjälper och att den har framåtbjudning har naturligtvis stor betydelse för dess formgivning, men inte så sällan påverkas också relationen till ryttaren och ledarskapet. Det sistnämnda har bl.a. Eva fått erfara med sin J...

Av Ann - 13 september 2015 20:58

Denna helg har varit mer än intensiv :)) Bland annat var jag i lördags iväg på kurs i Dalby för Elise Nilsson. Ett pass på marken efterföljdes av ett uppsuttet på eftermiddagen. Trots att Venus börjar bli ok i sin kropp igen så har jag svårt i skolha...

Av Ann - 7 september 2015 09:42


En sak är att förstå hur hästens och ryttarens kroppar ska fungera rent tekniskt och biomekaniskt. En annan sak är att lösgöra och bygga upp dem utan att nya spänningar skapas. Även om man som ryttare mentalt är inställd på att hitta mjukhet och liks...

Skapa flashcards