Direktlänk till inlägg 16 maj 2014

På utsidan

Av Ann - 16 maj 2014 00:00

Det här med att föra hästen på en hand från marken och från utsidan kräver sin man/kvinna, speciellt om hästens mankhöjd befinner sig över den egna axelhöjden ;) En av fördelarna med positionen på utsidan är att man lite lättare kan föra över hästens vikt i halten till inner bak vilket ju är en av Venus och mina utmaningar. Då jag var nere hos Bent fick jag också som läxa att skola min hand genom att vara noga med att hålla koll på handens position, hålla rätt på kapsonens respektive stångens tyglar (...) lära mig ställa hästen i nacken med hjälp av handens rotation och fingarnas rörelser samt föra skuldrorna genom de indirekta tygeltagen då jag förflyttar hela handen lite sidledes. Jag har inte hunnit träna arbetet vid hand så jätte mycket men jag tycker nog det går klart bättre att hålla rätt på allt jämfört med när jag var i Danmark. I eftermiddag så åker jag till Slöinge där Elise Nilsson anordnar helgkurs för Bent. Vi får väl se vad läxan blir denna gång. Eventuellt blir det möjlighet att rapportera lite under helgen, annars återkommer jag på tisdag :)


Förr hade man mindre och framför allt lägre hästar än vad vi har idag. Då var det så klart lättare när man skulle utbilda hästarna vid hand. Jag blir allt lite trött i armar och bröstrygg efter en stund med armen i detta läge ;)

 

#ridkonst  #dressyr



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann - 1 december 2015 00:00

Tyvärr hinner man inte alltid med allt man önskar. Tills vidare kommer därför bloggen att vara vilande men följ gärna mig och mina elever på min Faceboksida! Ska försöka ta bilder och skriva så ofta jag kan där :) Ha det gott alla!    ...

Av Ann - 20 september 2015 17:29

Lite snabb rapport från några av lördagens pass :)   Maggie har köpt intensivpaket under sommaren vilket innebär att hon tagit lektioner med Ambra två gånger i veckan. På dessa veckor har de båda utvecklats mycket. Maggies sits har blivit mer avs...

Av Ann - 17 september 2015 22:16


Att hästen kan föras med lätta hjälper och att den har framåtbjudning har naturligtvis stor betydelse för dess formgivning, men inte så sällan påverkas också relationen till ryttaren och ledarskapet. Det sistnämnda har bl.a. Eva fått erfara med sin J...

Av Ann - 13 september 2015 20:58

Denna helg har varit mer än intensiv :)) Bland annat var jag i lördags iväg på kurs i Dalby för Elise Nilsson. Ett pass på marken efterföljdes av ett uppsuttet på eftermiddagen. Trots att Venus börjar bli ok i sin kropp igen så har jag svårt i skolha...

Av Ann - 7 september 2015 09:42


En sak är att förstå hur hästens och ryttarens kroppar ska fungera rent tekniskt och biomekaniskt. En annan sak är att lösgöra och bygga upp dem utan att nya spänningar skapas. Även om man som ryttare mentalt är inställd på att hitta mjukhet och liks...

Ovido - Quiz & Flashcards