Direktlänk till inlägg 21 maj 2014

Känslan att göra gott

Av Ann - 21 maj 2014 00:00

Gång på gång så inser jag vilken glädje det innebär för mig själv att kunna "göra gott"... Som instruktör inom ridkonstens grunder hjälper jag människor och hästar till en bättre relation, kommunikation och hälsa. Och vilka kickar man får som instruktör när träningen ger resultat! :) Igår så fick Linda och hennes andalusierkorsning Arisco sin andra AR-lektion. Redan när vi gemensamt gick till paddocken såg jag vilken skillnad det blivit i hela Lindas rörelsemönster och hur förtroendet och tilliten mellan henne och Arisco ökat sedan första gången vi sågs två veckor tidigare. Från att ha haft en buffandes, puffandes, nafsandes, trängandes och ganska oförskämd  pålle så hade Linda nu en häst som accepterade henne som ledare. Han var visserligen lite otålig emellanåt men han ställde mestadels frågor om vad som skulle hända härnäst, han var intresserad av att kommunicera och han försökte efter bästa förmåga följa mattes hjälpgivning. Linda som vid den första lektionen fått redskap till att sätta ramar och samtidigt vara följsam hade övervunnit en hel del av sin osäkerhet. Som resultat hade hon också upplevt en stor skillnad i den vardagliga hanteringen av sin häst. Framför allt upplevde hon att Arisco blivit lugnare samt att det fanns betydligt mer glädje i samvaron mellan de båda. Vilket jobb de båda har gjort! Nästan så att man blir lite tårögd...


Efter att Arisco börjat förstå att det inte längre är acceptabelt att "springa över" eller "sitta i knäet" på matte så fick de båda igår prova på ramar och hjälpgivning i underträdelsen. Gick ju hur bra som helst! :)

 


 

#ridkonst  #dressyr

 
 
Ingen bild

gunillq

21 maj 2014 07:52

Ser fint ut...och vilken häst!!! Wow

Ann

21 maj 2014 08:24

Ja, Arisco är en fin häst. Jag är själv mycket förtjust i honom :)) Där har Linda en guldklimp!

 
Ingen bild

Johanna

21 maj 2014 09:10

Ännu en baklängesgångare! Gillas! :-))

Ann

21 maj 2014 13:13

:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann - 1 december 2015 00:00

Tyvärr hinner man inte alltid med allt man önskar. Tills vidare kommer därför bloggen att vara vilande men följ gärna mig och mina elever på min Faceboksida! Ska försöka ta bilder och skriva så ofta jag kan där :) Ha det gott alla!    ...

Av Ann - 20 september 2015 17:29

Lite snabb rapport från några av lördagens pass :)   Maggie har köpt intensivpaket under sommaren vilket innebär att hon tagit lektioner med Ambra två gånger i veckan. På dessa veckor har de båda utvecklats mycket. Maggies sits har blivit mer avs...

Av Ann - 17 september 2015 22:16


Att hästen kan föras med lätta hjälper och att den har framåtbjudning har naturligtvis stor betydelse för dess formgivning, men inte så sällan påverkas också relationen till ryttaren och ledarskapet. Det sistnämnda har bl.a. Eva fått erfara med sin J...

Av Ann - 13 september 2015 20:58

Denna helg har varit mer än intensiv :)) Bland annat var jag i lördags iväg på kurs i Dalby för Elise Nilsson. Ett pass på marken efterföljdes av ett uppsuttet på eftermiddagen. Trots att Venus börjar bli ok i sin kropp igen så har jag svårt i skolha...

Av Ann - 7 september 2015 09:42


En sak är att förstå hur hästens och ryttarens kroppar ska fungera rent tekniskt och biomekaniskt. En annan sak är att lösgöra och bygga upp dem utan att nya spänningar skapas. Även om man som ryttare mentalt är inställd på att hitta mjukhet och liks...

Ovido - Quiz & Flashcards