Direktlänk till inlägg 14 juni 2014

Ändrat fokus i öppnan

Av Ann - 14 juni 2014 00:00

Efter att i torsdags ha tittat igenom Bent Branderups nya online-video om shoulder in (öppnan) som anses vara ridkonstens mest betydelsefulla rörelse så var jag naturligtvis tvungen att sitta upp på Venus och testa alla nya tankar jag fått. Det gick förstås inte alls bra... Jag fick så mycket fokus på hjälpgivningen, mina gamla invanda spänningar kom som på beställning och jag kunde då inte alls skilja på den statiska och fysiska sitsen så som behövdes. Under gårdagens träning försökte jag igen men med lite annat tillvägagångssätt där det viktigaste för mig var att försöka bibehålla avslappningen f.a. då i ländryggen och i mina axlar och armbågar. Och så började jag så som jag brukar göra med att föra Venus bogar lite fram och tillbaka mellan de indirekta tyglarna för att försöka hitta "mitten" och få henne "mellan hjälperna". Därefter försökte jag föra framdelen något innanför spåret samtidigt som jag försökte få lite extra energi i inner bakben. Venus svarade visserligen väl på den indirekta tygeln men jag märkte att det blev lite väl mycket och ganska vingligt. Vi fick inte till bröstkorgsrotationen heller så som jag önskade och Venus fick ytter framben för långt in under sig. Jag tog då användning av en bild som som Bent formulerade i videon, nämligen att hästens framdel ska placeras framför inner bakben. Genom att fokusera på detta istället för att som vanligt föra framdelen "innanför spåret" så blev det mycket tydligare för Venus vad jag önskade. Hon blev rundare i formen, fick inner bakben på plats, slutade vingla och rätt var det var så kändes det som om jag mycket lättare kunde sitta rakt över henne i öppnan. Vilken skillnad! :)


Bent Branderup har kommit ut med en ny lärorik video on-line; "Shoulder in"

 

#ridkonst  #dressyr

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann - 1 december 2015 00:00

Tyvärr hinner man inte alltid med allt man önskar. Tills vidare kommer därför bloggen att vara vilande men följ gärna mig och mina elever på min Faceboksida! Ska försöka ta bilder och skriva så ofta jag kan där :) Ha det gott alla!    ...

Av Ann - 20 september 2015 17:29

Lite snabb rapport från några av lördagens pass :)   Maggie har köpt intensivpaket under sommaren vilket innebär att hon tagit lektioner med Ambra två gånger i veckan. På dessa veckor har de båda utvecklats mycket. Maggies sits har blivit mer avs...

Av Ann - 17 september 2015 22:16


Att hästen kan föras med lätta hjälper och att den har framåtbjudning har naturligtvis stor betydelse för dess formgivning, men inte så sällan påverkas också relationen till ryttaren och ledarskapet. Det sistnämnda har bl.a. Eva fått erfara med sin J...

Av Ann - 13 september 2015 20:58

Denna helg har varit mer än intensiv :)) Bland annat var jag i lördags iväg på kurs i Dalby för Elise Nilsson. Ett pass på marken efterföljdes av ett uppsuttet på eftermiddagen. Trots att Venus börjar bli ok i sin kropp igen så har jag svårt i skolha...

Av Ann - 7 september 2015 09:42


En sak är att förstå hur hästens och ryttarens kroppar ska fungera rent tekniskt och biomekaniskt. En annan sak är att lösgöra och bygga upp dem utan att nya spänningar skapas. Även om man som ryttare mentalt är inställd på att hitta mjukhet och liks...

Ovido - Quiz & Flashcards