Direktlänk till inlägg 14 juni 2014

Ny bekantskap - En vänsterhjärna

Av Ann - 14 juni 2014 23:15

Igår gjorde jag  en ny och riktigt intressant bekantskap. Jag åkte till Christina Åkesson på Sunt Hästförnuft och hennes vackra svarta Welsh Cob Lucky. Lucky är bara 4 år gammal, fortfarande inte färdigväxt, lite svankryggig och med bakdelen betydligt högre än manken. Han har stark självkänsla, är mycket kreativ, blir lätt uttråkad och vill gärna också regissera träningarna själv  ;)  Trots sina unga år så har han och Christina fått en superkommunikation och de kan göra diverse konster och tricks. Härligt att se!  Men så är också Christina expert på det här med hästars personligheter då hon jobbar med höger- och vänsterhjärnor i extroverta och introverta varianter. Christina förklarar att Lucky är "left-brained", övervägande introvert och vilka egenskaper detta för med sig. Gissa om jag vill veta mer om detta!!! :)) Igår blev i alla fall de båda introducerade i ridkonstens värld. Lucky som som sagt gärna vill vara med och bestämma fick nu som första uppgift träna på att vackert stå och vänta i sin "bubbla" medan jag och matte stod en bit ifrån och hade superintressanta diskussioner. Inte så lätt för en otålig left-brained 4-åring att behöva stå och lyssna till oss när vi har så trevligt men han gjorde sitta absolut bästa :)) 


Lucky har också en utmaning i att försöka slappna av och söka framåt nedåt. Hans halsansättning är ganska så hög och han ska naturligtvis på sikt inte gå så lågt med huvudet att han blockerar sina bogar. Just nu i början behöver han emellertid gå lite lägre för att han ska förstå att faktiskt lämna över ledarskapet till Christina, låta underhalsen och nacken slappna av så att överlinjen längs ut och så att han blir mjuk och följsam. I bakgrunden står Cleo och fotograferar till Christinas blogg  :)

 


#ridkonst  #dressyr 




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann - 1 december 2015 00:00

Tyvärr hinner man inte alltid med allt man önskar. Tills vidare kommer därför bloggen att vara vilande men följ gärna mig och mina elever på min Faceboksida! Ska försöka ta bilder och skriva så ofta jag kan där :) Ha det gott alla!    ...

Av Ann - 20 september 2015 17:29

Lite snabb rapport från några av lördagens pass :)   Maggie har köpt intensivpaket under sommaren vilket innebär att hon tagit lektioner med Ambra två gånger i veckan. På dessa veckor har de båda utvecklats mycket. Maggies sits har blivit mer avs...

Av Ann - 17 september 2015 22:16


Att hästen kan föras med lätta hjälper och att den har framåtbjudning har naturligtvis stor betydelse för dess formgivning, men inte så sällan påverkas också relationen till ryttaren och ledarskapet. Det sistnämnda har bl.a. Eva fått erfara med sin J...

Av Ann - 13 september 2015 20:58

Denna helg har varit mer än intensiv :)) Bland annat var jag i lördags iväg på kurs i Dalby för Elise Nilsson. Ett pass på marken efterföljdes av ett uppsuttet på eftermiddagen. Trots att Venus börjar bli ok i sin kropp igen så har jag svårt i skolha...

Av Ann - 7 september 2015 09:42


En sak är att förstå hur hästens och ryttarens kroppar ska fungera rent tekniskt och biomekaniskt. En annan sak är att lösgöra och bygga upp dem utan att nya spänningar skapas. Även om man som ryttare mentalt är inställd på att hitta mjukhet och liks...

Ovido - Quiz & Flashcards