Direktlänk till inlägg 28 juni 2014

Den där - den där

Av Ann - 28 juni 2014 11:15

När jag är hos Lucky & Christina (Sunt Hästförnuft) och ger AR-lektioner så får jag samtidigt lite tips om små övningar till mig och Venus. Venus är ju ett kontrollfreak (precis som sin matte), hon har väldigt mycket flyktinstinkt och kan nog beskrivas som en "klaustrofobisk dramaqueen".  Även om det har blivit så mycket bättre så har jag har ännu inte vunnit den tilit som gör att hon kan följa mig i alla situationer. Därför är jag så tacksam för Christinas tips :) De två sista dagarna har jag kört övningen "Den där" då jag med positiv förstärkning ska uppmuntra Venus till att hälsa på olika saker. Vi har redan övervunnit ett par "spöken" som funnits i omgivningen, nämligen ett utskjutande tak som hon tidigare vägrat gå nära/under och en trång passage mellan två stolpar. Igår så åkte WE-hindret repgrinden fram. Här är det svårt då Venus är övertygad om att det finns ström i den där tråden så det kommer nog att kräva lite tid. Idag så kommer Eva L och ska få lektion och i morgon får jag besök av Christina som ska få bekanta sig med Venus. Härlig helg! :)



Igår så tränade jag vid hand med min position på utsidan av Venus. Här har jag mycket svårare att kommunicera i halten än när jag står framför hästen eller på insidan av henne. Jag har svårt att hålla ordning och vara mjuk på handen samtidigt som jag ska ge övriga hjälper. Bara att träna på...

    

#ridkonst  #dressyr



 
 
Christina

Christina

1 juli 2014 16:52

Härligt skrivet, Ann, vad roligt att det redan gett resultat med "Den där". Jag har många fler tips och övningar i bakfickan, vilket jag ska visa dig och Venus den 13:e, då förra bokade söndagen "haltades" bort i ren förskräckelse.
Tack också för idag här hos mig och Lucky, och en lika rolig och givande, nej ännu mer givande lektion.
Jag ser redan fram emot att ses igen!

http://sunthastfornuft.bloggo.nu

Ann

1 juli 2014 22:50

Oh, vad spännande Christina! Jag ser också fram emot att träffas! Ge pållarna en extra klapp från mig :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann - 1 december 2015 00:00

Tyvärr hinner man inte alltid med allt man önskar. Tills vidare kommer därför bloggen att vara vilande men följ gärna mig och mina elever på min Faceboksida! Ska försöka ta bilder och skriva så ofta jag kan där :) Ha det gott alla!    ...

Av Ann - 20 september 2015 17:29

Lite snabb rapport från några av lördagens pass :)   Maggie har köpt intensivpaket under sommaren vilket innebär att hon tagit lektioner med Ambra två gånger i veckan. På dessa veckor har de båda utvecklats mycket. Maggies sits har blivit mer avs...

Av Ann - 17 september 2015 22:16


Att hästen kan föras med lätta hjälper och att den har framåtbjudning har naturligtvis stor betydelse för dess formgivning, men inte så sällan påverkas också relationen till ryttaren och ledarskapet. Det sistnämnda har bl.a. Eva fått erfara med sin J...

Av Ann - 13 september 2015 20:58

Denna helg har varit mer än intensiv :)) Bland annat var jag i lördags iväg på kurs i Dalby för Elise Nilsson. Ett pass på marken efterföljdes av ett uppsuttet på eftermiddagen. Trots att Venus börjar bli ok i sin kropp igen så har jag svårt i skolha...

Av Ann - 7 september 2015 09:42


En sak är att förstå hur hästens och ryttarens kroppar ska fungera rent tekniskt och biomekaniskt. En annan sak är att lösgöra och bygga upp dem utan att nya spänningar skapas. Även om man som ryttare mentalt är inställd på att hitta mjukhet och liks...

Ovido - Quiz & Flashcards