Direktlänk till inlägg 30 juni 2014

Ingen rädder för ormar här...

Av Ann - 30 juni 2014 00:00

Har nu i några veckors tid fokuserat mycket på att få Venus att slappna av i olika miljöer, på att försöka öka hennes självförtroende och hennes tillit till mig när jag sitter uppe på hästryggen. Detta har jag gjort genom att träna mycket från marken och så genom att upprepa, upprepa och upprepa... Övningen med "den där" (se inlägget nedan) har varit ytterligare en viktig pusselbit. Vi hälsar nu på lite allt möjligt och igår när Venus blev lite smått upprörd över att vattenslangen hade rullats ihop till en grön orm och hängts på staketet till ridbanan så sade jag som satt uppe i sadeln bara "den där" så gick hon faktiskt självmant fram och nosade. Då fick hon godis förstås och så provade vi även att närma oss slangen från andra hållet. Mer godis, sedan behövde vi inte bry oss något mer om den där "ormen" :))


Gårdagens övningar på utebanan med lansen i tunnan gick också bra. På slutet kunde jag i skritt stoppa i lansen med sådan kraft att det skramlade i tunnan, detta utan att Venus blev stressad. Äntligen!

 

#ridkonst  #WE


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann - 1 december 2015 00:00

Tyvärr hinner man inte alltid med allt man önskar. Tills vidare kommer därför bloggen att vara vilande men följ gärna mig och mina elever på min Faceboksida! Ska försöka ta bilder och skriva så ofta jag kan där :) Ha det gott alla!    ...

Av Ann - 20 september 2015 17:29

Lite snabb rapport från några av lördagens pass :)   Maggie har köpt intensivpaket under sommaren vilket innebär att hon tagit lektioner med Ambra två gånger i veckan. På dessa veckor har de båda utvecklats mycket. Maggies sits har blivit mer avs...

Av Ann - 17 september 2015 22:16


Att hästen kan föras med lätta hjälper och att den har framåtbjudning har naturligtvis stor betydelse för dess formgivning, men inte så sällan påverkas också relationen till ryttaren och ledarskapet. Det sistnämnda har bl.a. Eva fått erfara med sin J...

Av Ann - 13 september 2015 20:58

Denna helg har varit mer än intensiv :)) Bland annat var jag i lördags iväg på kurs i Dalby för Elise Nilsson. Ett pass på marken efterföljdes av ett uppsuttet på eftermiddagen. Trots att Venus börjar bli ok i sin kropp igen så har jag svårt i skolha...

Av Ann - 7 september 2015 09:42


En sak är att förstå hur hästens och ryttarens kroppar ska fungera rent tekniskt och biomekaniskt. En annan sak är att lösgöra och bygga upp dem utan att nya spänningar skapas. Även om man som ryttare mentalt är inställd på att hitta mjukhet och liks...

Skapa flashcards