Direktlänk till inlägg 19 juli 2014

Våga, våga inte... Våga!

Av Ann - 19 juli 2014 00:00

Jag har ofta lite skämtsamt sagt att Venus har två olika personligheter, dels en där hon är "Min pärla" och så ibland, men allt mer sällan, så förvandlas hon till "Den flygande holländaren" där stressen blockerar all kommunikation... Även om det under dessa fyra år har blivit en stor förändring till det bättre så har Venus fortfarande ett ganska stort kontrollbehov och det uppkommer situationer då hon fortfarande visar sig vara osunt klaustrofobisk och flyktbenägen, detta framför allt i främmande miljöer. Jag inser att jag helt enkelt måste jobba mer med tilliten för att hon ska följa mig överallt. Igår var det en superintressant dag då Christina från Sunt Hästförnuft  kom för att hjälpa mig och Venus med miljöträning. Christina har kunskapen att analysera, bemöta och träna hästar "systematiskt" (kommer inte på något bättre ord just nu) utifrån deras personlighet. Enligt Christina så är Venus en så kallad "extrovert högerhjärna med en hov i det introverta". Vad detta innebär kan ni läsa på Christinas hemsida :) Christina har redan tidigare gett mig små tips om hur jag ska gå tillväga för att öka Venus tillit när vi möter ett "spöke" men inte trodde jag att våra små övningar skulle ha gett sådan effekt som det visade sig igår under träningspasset. Riktigt stolt är jag över min kloka pålle som klarade uppgifterna med bravur och glad är jag över att ha träffat Christina! Nästa gång Christina kommer så blir det vattenträning :) 


Kameran är lite långt ifrån men här kommer en filmsnutt där jag ska skicka fram Venus för att på egen hand hälsa på paraplyet. Hälsa ska hon göra genom att vidröra det "farliga". Först vill hon inte (mig veterligen så har hon inte hälsat på paraplyn tidigare...), sedan kollar hon med mig så att allt verkligen är ok innan hon till sist ger med sig och nosar på den där röda saken ;) 
 #ridkonst  #miljöträning

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann - 1 december 2015 00:00

Tyvärr hinner man inte alltid med allt man önskar. Tills vidare kommer därför bloggen att vara vilande men följ gärna mig och mina elever på min Faceboksida! Ska försöka ta bilder och skriva så ofta jag kan där :) Ha det gott alla!    ...

Av Ann - 20 september 2015 17:29

Lite snabb rapport från några av lördagens pass :)   Maggie har köpt intensivpaket under sommaren vilket innebär att hon tagit lektioner med Ambra två gånger i veckan. På dessa veckor har de båda utvecklats mycket. Maggies sits har blivit mer avs...

Av Ann - 17 september 2015 22:16


Att hästen kan föras med lätta hjälper och att den har framåtbjudning har naturligtvis stor betydelse för dess formgivning, men inte så sällan påverkas också relationen till ryttaren och ledarskapet. Det sistnämnda har bl.a. Eva fått erfara med sin J...

Av Ann - 13 september 2015 20:58

Denna helg har varit mer än intensiv :)) Bland annat var jag i lördags iväg på kurs i Dalby för Elise Nilsson. Ett pass på marken efterföljdes av ett uppsuttet på eftermiddagen. Trots att Venus börjar bli ok i sin kropp igen så har jag svårt i skolha...

Av Ann - 7 september 2015 09:42


En sak är att förstå hur hästens och ryttarens kroppar ska fungera rent tekniskt och biomekaniskt. En annan sak är att lösgöra och bygga upp dem utan att nya spänningar skapas. Även om man som ryttare mentalt är inställd på att hitta mjukhet och liks...

Skapa flashcards