Direktlänk till inlägg 30 augusti 2014

Den som söker skall finna

Av Ann - 30 augusti 2014 00:00

Jag antar att vi är ganska många ryttare som söker efter en så optimal sits som möjligt. Vi har alla begränsningar av olika slag och det finns väl inte någon av oss som är fri från spänningar eller är helt rak i sin kropp. Själv upplever jag att det här med att promenera och jogga är guld värt för kroppsmedvetenheten. Efter att genom annan träning äntligen ha blivit av med mina smärtor i bröstrygg, bröstben och knä  (det tog drygt tre år...) så har jag kommit igång och börjat motionera så smått igen. När jag börjar länga lite på stegen så "skakar det om lite i huvudet", pulsen stiger och min hjärna sätter igång att reflektera på ett sådant sätt som jag inte brukar lyckas med annars :))  Jag reflekterar över tyngdpunkten, känner efter var spänningarna sitter, försöker hitta den atletiska hållningen OCH hitta olika schvung i ryggen (snacka om nördigt!).  Under rundorna skiftar jag mellan skrittschvung och travschvung och försöker utforska hur det påverkas av bland annat snedheter, tyngdpunkt, olika bukmuskler och rundning av ländryggen. Jag tycker mig faktiskt genom detta ha fått större förståelse för hästens gångarter, även om jag nu själv inte är fyrbent ;) Jag har sedan några veckor också hittat mina egna "diagonaler" i löpträningen vilket hjälper mig med både följsamhet och avslappning uppe på hästryggen. Jag är helt säker på att jag hittat något viktigt som saknats för Venus är så nöjd med mig nu för tiden. Men som sagt, lite nördigt är det allt... ;)


Idag ska jag iväg till Michelle Wolf i Danmark (som fotfolk) och söka mer spännande kunskap. Bent Branderup ska hålla kurs. Ser riktigt fram emot detta :)


Sök matte, sök! Venus har fått korn på den välförtjänta godisbiten som jag tappat ;)


#ridkonst  #dressyr

 
 
Ingen bild

Åsa Goldring

31 augusti 2014 00:58

jag vill bara komplementera med att vi efter lunchen tog en skritt promenad och reflekterade över våra inner och yttersidor... Närå... vi är helt normala annars

Ann

31 augusti 2014 10:00

Haha, ja kursdagen var ju mitt i prick då Bent tog upp precis detta. Att vi när vi sitter på hästen ska hitta rätt svingning i vår egen rygg :-D Oj vad mycket vi fick till oss. Hur trevlig dag som helst!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann - 1 december 2015 00:00

Tyvärr hinner man inte alltid med allt man önskar. Tills vidare kommer därför bloggen att vara vilande men följ gärna mig och mina elever på min Faceboksida! Ska försöka ta bilder och skriva så ofta jag kan där :) Ha det gott alla!    ...

Av Ann - 20 september 2015 17:29

Lite snabb rapport från några av lördagens pass :)   Maggie har köpt intensivpaket under sommaren vilket innebär att hon tagit lektioner med Ambra två gånger i veckan. På dessa veckor har de båda utvecklats mycket. Maggies sits har blivit mer avs...

Av Ann - 17 september 2015 22:16


Att hästen kan föras med lätta hjälper och att den har framåtbjudning har naturligtvis stor betydelse för dess formgivning, men inte så sällan påverkas också relationen till ryttaren och ledarskapet. Det sistnämnda har bl.a. Eva fått erfara med sin J...

Av Ann - 13 september 2015 20:58

Denna helg har varit mer än intensiv :)) Bland annat var jag i lördags iväg på kurs i Dalby för Elise Nilsson. Ett pass på marken efterföljdes av ett uppsuttet på eftermiddagen. Trots att Venus börjar bli ok i sin kropp igen så har jag svårt i skolha...

Av Ann - 7 september 2015 09:42


En sak är att förstå hur hästens och ryttarens kroppar ska fungera rent tekniskt och biomekaniskt. En annan sak är att lösgöra och bygga upp dem utan att nya spänningar skapas. Även om man som ryttare mentalt är inställd på att hitta mjukhet och liks...

Ovido - Quiz & Flashcards