Alla inlägg under augusti 2014

Av Ann - 9 augusti 2014 00:00

Så spännande det är att få följa två hästar i mogen ålder, Nacke och Gaznica,  som tränas enligt den akademiska ridkonsten. En lite äldre häst som inte tränat på ett tag har ju onekligen en del stelheter att ta tag i. Har man som Nacke dessutom lite skador och skavanker så blir ju lösgjordhet och likidighet en extra utmaning. I både Nacke och Gaznicas fall så har vi börjat med att försöka lösgöra nacke och bogparti. När hästen lyckas slappna av och förlänga sin överlinje i i halt och rörelse och när vi fått innerbogen lite på plats så tittar vi sedan på om detta påverkat rörelsen i höft och bakben (vilket det ofta gjort). Därifrån jobbar vi vidare. Båda hästarna behöver hjälp från respektive matte med ramen sidledes och med att inte falla för tungt på sina bogar. Lotta och Ulla kämpar på tappert och det ger resultat! Igår besökte jag de båda mellan regnskurarna.


Gaznica har hittat avslappningen i överlinjen men vill gärna lägga sig för tungt på sin vänstra bog och smita förbi lite på utsidan i höger varv. Här tar Ulla spöet bakom ryggen för att förklara den yttre ramen. Gaznica svarar med att lyfta ytterbogen lite och föra ytter framben tillbaka in på spåret igen :)

 


Nacke får sin andra AR-lektion. Han är fortfarande väldigt stel men ändå syns det en klar skillnad till det bättre jämfört med första gången den 16 juli. För att han ska komma igång i ryggen och släppa spänningen i nacken så behöver han först lite energi i steget. Här har Lotta lyckats få honom till lite framåttänk. Han trampar då in mer under sig och blir lättare i framdelen (yeees!) Han lyckas också öppna upp i ganaschen. Detta leder i sin tur till att han lättare kan ställa en aning i nacken (han har sååå svårt i höger varv) och få innerbogen på plats. T.o.m något steg med bröstkrogsrotation lyckas han få till. Härligt! :)

 


På väg hem från Lotta så passerade jag och några andra bilister "foten av regnbågen"  (bågen var mycket bredare än vad den ser ut att vara på bild) . Trafiken stannade upp en kort stund innan bågen seglade vidare i atmosfären. Svårt att återge det hela men det kändes allt lite magiskt :)


Nu så go´vänner blir det inte mer bloggande på någon vecka då jag ska unna mig att hålla semesterstängt. Återkommer efter nästa helg  :)


#ridkonst  #dressyr


    

Av Ann - 7 augusti 2014 00:00

Balans eftersträvas tidigt i ridkonstens utbildning. Man börjar arbeta med balansen redan i första steget där man ber hästen söka framåt nedåt i halten samtidigt som den helst inte ska bli för "tung på bogarna" eller "trilla i knäet" på matte. Hästen måste också i detta steg lära sig ta eget ansvar, kunna stå stilla på lite avstånd och ändå ha kontakt och kunna kommunicera.  Det gäller naturligtvis också att vi som ryttare eller longör har koll på vår egen balans så att vi underlättar för hästen och inte ger inkonsekventa signaler. Igår så besökte jag Linda som kämpar på både med sig själv och Arisco från marken. Att själv gå lite ostadigt och samtidigt ha en extrovert yster andalusierkorsning att hålla reda på är förstås en ganska stor utmaning för matte. Men det går minsann framåt för de båda! Linda har framför allt blivit tydligare med ramarna, sin egen position och sitt kroppsspråk vilket innebär att hon själv går i bättre balans och att Arisco faktiskt nu kan slappna av, lyssna och följa i allt fler övningar :)


Linda har nu blivit mer medveten om vilken ram hon ska ge Arisco även i rörelse. Hon har också fått koll på sina signaler vid byte till longeringsposition. Och se så bra det går :) 


Poseidon fick sig också ett pass. Han fick jobba med sin tyngdpunkt i travgångsättningarna i syfte att inte belasta bogarna så mycket. Här har han precis bjudit på en fin halt på longen utan att falla framåt igen. Duktig pålle!  

 

  

#ridkonst  #dressyr

Av Ann - 4 augusti 2014 00:00

Riktigt roligt är det att se hur Christina hjälper sin Lucky att komma allt närmare en avslappnad och rund formgivning. Lucky som är en welsh cob med en förhållandevis hög bakdel och lång ganska svankig rygg har nu börjat få loss lite av spänningarna i nacke, underhals och överlinje. Han stretchar sina sidor på det böjda spåret och han trampar allt längre fram och närmare tyngdpunkten med sina respektive bakben. Detta gör att han sträcker ut sin överlinje och att bröstryggen "lyfts" uppåt. Genast ser han mindre svankig ut och mer proportionerlig. Han har således fått en annan balans i sin kropp,  bakbenen stärks av träningen och har fått mer bärkraft. Christina berättar lyriskt att Lucky också känns högre framtill nu när hon sitter på ryggen och att hon sedan någon vecka tillbaka faktiskt även kan galoppera (tidigare har det bara blivit tralopper). Härligt! :)  



Ingen underhals här inte! Och vilken skillnad på överlinjen jämfört med ett par månader sedan :)

 


Under gårdagens lektion jobbades det längs fyrkantspåret med avslappning, balans och följsamhet. Lucky svarar här på den indirekta innertygeln och lyckas samtidigt bibehålla avslappningen i nacken. Christina gör verkligen ett superfint jobb!

#ridkonst  #dressyr 

Av Ann - 3 augusti 2014 00:00

Efter att ha varit på olika semesteraktiviteter, inklusive ARena2014, så har det allt känts lite ringrostigt när jag nu satt igång igen med träningen av min egen springare. Som jag skrev tidigare, innan semestern hade jag då mitt bästa ridpass någonsin men nu har spänningarna i sitsen dykt upp lite igen. Efter AR-festivalen på Sparreholm så har jag dessutom haft mycket funderingar över hur jag ska ta vara på alla nya intryck och kunna använda dem i min egen träning.

Men så igår åkte jag iväg på träning för Elise Nilsson och Elise gav mig mycket bra vägledning om vad jag bör jobba vidare med. I arbetet med skolhalten från marken sattes hjälpgivningen på sin spets. Här behövde jag bland annat korrigera en del i mitt eget kroppsspråk då jag var för stark i min innerhöfts hjälpgivning. Nu i efterhand så slår det mig att jag nog gör precis samma misstag med höfterna/sittbenen från hästryggen... Kan knappt vänta till dagens ridpass så att jag kan utforska detta :)) Venus behöver också i vidare träning, precis som jag upplevt, bli mjukare i sina vinklar där bak, framför allt i inner bakben så att höften sänks. Samtidigt så får jag inte glömma energin framåt så att övergången som följer efteråt faktiskt blir förbättrad i sin kvalitet. Första ridpasset ägnades enbart åt just skolhalten. Pass nummer två som jag vanligtvis brukar ta sittandes på hästryggen valde jag denna gång att också göra i arbete från marken då jag var väl medveten om att jag behövde fortsätta skola min hand. Och det valet ångrar jag inte! Det blev ett jobbigt men mycket givande pass där jag bland annat fick hjälp med att inte "bli fast" i handens hjälpgivning utan istället lära mig vara följsam. Elise vägledde mig och jag fick min hand mjukare genom att leka med ställning-indirekt innertygel, ställning - indirekt yttertygel.  Ridhuset hade värmts upp av solen likt ett växthus och jag dröp av svett efter att jag sprungit på utsidan av Venus några varv på volten och flyttat bogar, höfter, placerat bak- och framben mm. Men det var det värt!  Sååå kul det ska bli att jobba vidare med detta. Tack Elise! :)


Lite suddiga bilder från gårdagens träning

         

#ridkonst  #dressyr





Skapa flashcards