Direktlänk till inlägg 24 september 2014

Tisdagsträning

Av Ann - 24 september 2014 00:00

Jag har nästan inte velat sitta upp på Venus efter kursen på Gustavsborg då jag varit ganska övertygad om att det skulle vara riktigt svårt att återfinna den där magiska känslan som Hanna hjälpte mig finna i ridningen. När jag så igår bestämde mig för att sadla och äntra hästryggen så valde jag att rida ut i skogen helt pretentionslöst och bara tillsammans med Venus njuta av det fina vädret. Detta naturligtvis i ett mer eller mindre omedvetet försök att undvika ta tag i det där svåra, haha :)) Men, naturligtvis så kunde jag inte bara sitta och inte göra någonting skrittandes på långa tyglar och jag började tvärtemot min avsikt fundera över min sits och hjälpgivning. Jag tänkte på att vara mjuk och följsam i vänster knä och höft, slappna av och förlänga ländryggen på vänster sida och så se till att tyngdpunkten fortfarande höll sig i mitten genom att jag lade lite x:a tyngd i min högra armbåge. Jag försökte också sitta lite bredare med händerna för att tyglarna inte skulle vidröra Venus hals utan avsikt. När jag väl behövde använda den indirekta tygeln försökte jag ha i åtanke att minimera hjälpen. Det visade sig att det oftast bara behövdes knappt en vibration, Venus svarade fint på detta och hon blev också allt mer avslappnad och följsam efter hand. Stor del av rundan kunde jag påverka Venus riktning och formgivning genom att bara ""minnas känslan av" eller "visualisera" för mig själv hur vi skulle förflytta oss genom olika svängar och passager. Häftigt och samtidigt väldigt avkopplande för både mig och min pålle  :)


Nu så är det dags att titta på Christina & Lucky samt lite senare Gitt & Rocco. Håller tummarna för att regnet håller sig borta...


Under gårdagens lektioner var jag bland annat hos Linda & Arisco som jobbar vidare med longeringen. Deras kontakt och kommunikation har blivit så mycket bättre och så även Lindas kroppsmedvetenhet. Under lektionen jobbade vi med följsamheten och Arisco som nu äntligen lyssnar till matte får träna i att följa signalerna från hennes skuldror :)



Raffe är en hopphäst som är lite stel i sin höger höft och på grund av spänningar vill han gärna kontraställa i nacken i höger varv. Igår arbetade jag honom för andra gången. Han har redan fått till en bättre stretch i sin vänstersida vilket också gör att högerhöften kommer lättare fram i skritten. Här på bild har även spänningen i nacken släppt för en stund, han får en jämn böjning genom hela kroppen vilket också ger en korrekt ställning.



Att arbeta vid hand känns just nu som det optimala vid träning av Poseidon. Min position förstärker innertygeln vilken Poseidon behöver lite extra då han annars gärna vill belasta innerbogen på det böjda spåret. Här avlastar han sin innerbog i vårt försök till en slutarörelse.

#ridkonst  #dressyr 

 
 
Malin Johansson

Malin Johansson

24 september 2014 10:56

Skulle vilja lära mig att rida med kapson eller ett (cavemore) men min häst som inte är van blir bara hög i kroppen (huvet Upp)
och det är ju inte meningen, brukar ibland rida ut på ett halvhackamore, ute är hon ganska hög för det finns så mycket att hålla koll på...Drömmen är att rida med det och att hon går i form med rygg, hals bakben. känns som jag är väldigt långt bort från detta....

http://www.havrefallen.bloggspot.seavrefallen.blogspot.se

Ann

5 oktober 2014 21:58

Hej Malin :)
Jag vet inte hur pass insatt du är i den akademiska utbildningsstegen men för mig som är "AR-frälst" så låter det ju definitivt som om du hade haft hjälp av basicarbetets grunder. Här förklarar man hjälp- och formgivning först vid hand och då mest lämpligt (tycker jag själv med flera) med hjälp av en kapson. Men detta behöver man absolut vägledning i på plats. T. ex. innehåller steget där man arbetar vid hand i halten mer än vad kanske många tror; det handlar förutom skolningen om tillit, förtroende, ledarskap och avslappning. Lättare sagt än gjort... ;)
Hoppas du hittar någon i din närhet som kan hjälpa dig.
Lycka till! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann - 1 december 2015 00:00

Tyvärr hinner man inte alltid med allt man önskar. Tills vidare kommer därför bloggen att vara vilande men följ gärna mig och mina elever på min Faceboksida! Ska försöka ta bilder och skriva så ofta jag kan där :) Ha det gott alla!    ...

Av Ann - 20 september 2015 17:29

Lite snabb rapport från några av lördagens pass :)   Maggie har köpt intensivpaket under sommaren vilket innebär att hon tagit lektioner med Ambra två gånger i veckan. På dessa veckor har de båda utvecklats mycket. Maggies sits har blivit mer avs...

Av Ann - 17 september 2015 22:16


Att hästen kan föras med lätta hjälper och att den har framåtbjudning har naturligtvis stor betydelse för dess formgivning, men inte så sällan påverkas också relationen till ryttaren och ledarskapet. Det sistnämnda har bl.a. Eva fått erfara med sin J...

Av Ann - 13 september 2015 20:58

Denna helg har varit mer än intensiv :)) Bland annat var jag i lördags iväg på kurs i Dalby för Elise Nilsson. Ett pass på marken efterföljdes av ett uppsuttet på eftermiddagen. Trots att Venus börjar bli ok i sin kropp igen så har jag svårt i skolha...

Av Ann - 7 september 2015 09:42


En sak är att förstå hur hästens och ryttarens kroppar ska fungera rent tekniskt och biomekaniskt. En annan sak är att lösgöra och bygga upp dem utan att nya spänningar skapas. Även om man som ryttare mentalt är inställd på att hitta mjukhet och liks...

Ovido - Quiz & Flashcards