Direktlänk till inlägg 29 september 2014

Att hålla koll på hjälperna

Av Ann - 29 september 2014 00:00

Tänk vad de stackars hästkrakarna får stå ut med våra inkonsekventa hjälper. Jag kom på mig själv igår med att jag under longeringen försökte få min pärla att gå mer framåt och i mer framåt - nedåt samtidigt som min position omedvetet bad henne om mer samling/ flytta bak tyngdpunkten. I den avancerade longeringen får man tänka lite tvärtom när det gäller longörens position och jag har faktiskt lite svårt att ställa om märker jag. Och jag som nästan var lite  bekymrad en stund för att Venus inte bjöd tillräckligt och trodde att hon eventullt hade ont någonstans :)) Men det löste sig ju till sist då Venus naturligtvis svarade betydligt bättre när jag korrigerat mig själv.


Igår introducerades den här söta lippizanerkorsningen för kapson och akademisk ridkonst. Ifrågasättande var hon, precis som ston brukar vara, och hon visade direkt om matte blev otydlig i hjälperna eller i sin position. Samtidigt så blev hon väldigt nöjd när matte gjorde rätt och när hon själv fick beröm. Precis så som en bra läromästare ska vara :)

 


Anna & Leo gjorde sitt första uppsuttna akademiska pass igår vilket gick super. Anna fick träna på att föra Leos bogar med de indirekta tyglarna och så på att försöka känna  när inner bakben var i luften vilket inte var helt lätt på denna breda hästrygg :)

 


Venus fick sig ett longerpass. Vi inledde passet med ett försök till mjuka tyngdförflyttningar i halten. Venus knäppte till en aning i nacken här på bilden och fick inte heller vikten riktigt rätt fördelad på bakbenen (jag hade önskat mer vikt på inner).  MEN vi fick faktiskt till vinklar i båda bakbenen så att hon satte sig lite vilket kändes väldigt bra   :)


#ridkonst  #dressyr

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann - 1 december 2015 00:00

Tyvärr hinner man inte alltid med allt man önskar. Tills vidare kommer därför bloggen att vara vilande men följ gärna mig och mina elever på min Faceboksida! Ska försöka ta bilder och skriva så ofta jag kan där :) Ha det gott alla!    ...

Av Ann - 20 september 2015 17:29

Lite snabb rapport från några av lördagens pass :)   Maggie har köpt intensivpaket under sommaren vilket innebär att hon tagit lektioner med Ambra två gånger i veckan. På dessa veckor har de båda utvecklats mycket. Maggies sits har blivit mer avs...

Av Ann - 17 september 2015 22:16


Att hästen kan föras med lätta hjälper och att den har framåtbjudning har naturligtvis stor betydelse för dess formgivning, men inte så sällan påverkas också relationen till ryttaren och ledarskapet. Det sistnämnda har bl.a. Eva fått erfara med sin J...

Av Ann - 13 september 2015 20:58

Denna helg har varit mer än intensiv :)) Bland annat var jag i lördags iväg på kurs i Dalby för Elise Nilsson. Ett pass på marken efterföljdes av ett uppsuttet på eftermiddagen. Trots att Venus börjar bli ok i sin kropp igen så har jag svårt i skolha...

Av Ann - 7 september 2015 09:42


En sak är att förstå hur hästens och ryttarens kroppar ska fungera rent tekniskt och biomekaniskt. En annan sak är att lösgöra och bygga upp dem utan att nya spänningar skapas. Även om man som ryttare mentalt är inställd på att hitta mjukhet och liks...

Skapa flashcards