Direktlänk till inlägg 16 oktober 2014

Min bodybuilder

Av Ann - 16 oktober 2014 00:00

Venus fick igår besök av Håkan Engqvist, IR-terapeut. Jag har nämligen märkt sista två månaderna att Venus varit något stelare än vanligt i höger sida och att hon f.a varit lite ovilligare att gå framåt. Hennes öppnor har också tappat i kvalitet och jag har även sett att hennes knä på höger framben ibland "hoppat till" på ett märkligt sätt.... Håkan gick igenom min pålle mycket grundligt, han konstaterade att hon fläkt sig framtill och att det fanns spänningar av detta både på insidan och utsidan av hennes högra armbåge. Detta gav effekter i muskelfästena nere kring knäet, upp och bak över bogbladet samt på bröstkogsrotationen. Alltså skulle detta kunna vara förklaringen till allt det jag upplevt. Däremot fanns inget av hennes gamla besvär kvar kring ländrygg, bäcken och höfter. Ischiasbesvären var borta, höfterna var jämnhöga och hon hade inga spänningar längre i den "bärande muskulaturen". Håkan uttryckte att Venus nu klart hade passerat stadiet som "rehab-projekt", hon hade musklat sig rejält sedan han var hos oss senast för något halvår sedan och då inte minst i den inre bålmuskulaturen och i sin bakdel. När han stretchade henne igår efter behandlingen så gjorde han jämförelsen med en quarterhäst eller bodybuildare eftersom hon blivit så "stabil"... Jag var ju tvungen att försäkra mig om att han menade detta i positiv bemärkelse, haha :)) Men ungefär så brukar jag själv ibland säga om AR-träningen, att det är som rena bodybuildingen kombinerat med yoga för våra hästar.

Effekten av Håkans behandling ska jag kunna se omgående vid nästa träning. Det är ju inte helt säkert att fläkningen höger sida varit enda orsaken till Venus "hoppande knä" men jag har ändå en känsla av att det faktiskt inte är mer komplicerat än så här. Håller tummarna...


Min "bodybuilder" har blivit stark i sin bakdel och tar ofta i betydligt mer än vad jag önskar...  


Josefins häst Axel har också nyligen fått behandling av kroppsterapeut. I tisdags kunde vi i longering se att den tidigare i stort sett obefintliga bröstkorgsrotationen och ryggsvingen har börjat komma igång. Härligt!

 

  

#ridkonst  #dressyr  #IR

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann - 1 december 2015 00:00

Tyvärr hinner man inte alltid med allt man önskar. Tills vidare kommer därför bloggen att vara vilande men följ gärna mig och mina elever på min Faceboksida! Ska försöka ta bilder och skriva så ofta jag kan där :) Ha det gott alla!    ...

Av Ann - 20 september 2015 17:29

Lite snabb rapport från några av lördagens pass :)   Maggie har köpt intensivpaket under sommaren vilket innebär att hon tagit lektioner med Ambra två gånger i veckan. På dessa veckor har de båda utvecklats mycket. Maggies sits har blivit mer avs...

Av Ann - 17 september 2015 22:16


Att hästen kan föras med lätta hjälper och att den har framåtbjudning har naturligtvis stor betydelse för dess formgivning, men inte så sällan påverkas också relationen till ryttaren och ledarskapet. Det sistnämnda har bl.a. Eva fått erfara med sin J...

Av Ann - 13 september 2015 20:58

Denna helg har varit mer än intensiv :)) Bland annat var jag i lördags iväg på kurs i Dalby för Elise Nilsson. Ett pass på marken efterföljdes av ett uppsuttet på eftermiddagen. Trots att Venus börjar bli ok i sin kropp igen så har jag svårt i skolha...

Av Ann - 7 september 2015 09:42


En sak är att förstå hur hästens och ryttarens kroppar ska fungera rent tekniskt och biomekaniskt. En annan sak är att lösgöra och bygga upp dem utan att nya spänningar skapas. Även om man som ryttare mentalt är inställd på att hitta mjukhet och liks...

Ovido - Quiz & Flashcards