Direktlänk till inlägg 23 oktober 2014

Balans i fokus

Av Ann - 23 oktober 2014 00:00

Hade en riktigt inspirerande dag med undervisning i tisdags. I slutet på dagen funderade jag lite över lektionernas innehåll och kom fram till att de nästan alla hade balans och kroppsmedvetenhet som tema. Även om alla hästarna arbetades från marken ska hästen ju ändå ta ansvar för att stå och gå i balans, vi ska ta ansvar för att stå och gå i balans och utöver detta ska vi vara medvetna om HUR vi och hästen rör oss tillsammans.

Jag upplever det här med balansen själv som svårt. Jag har haft ett ständigt slitande nu i 7 år med min egen kroppsmedvetenhet och mina egna snedheter, jag har bland annat fram till för ett par år sedan haft tyngdpunkten centrerad nästan helt över mitt vänstra ben i tron att jag då stod rakt. Det ni, är inte helt enkelt att rätta till...  Men inget ont som inte har något gott med sig. Då jag har fått traggla mig igenom ett antal övningar så har jag ju ett lager av dessa som jag kan plocka fram i min egen undervisning. Och så kul att se när mina råd får effekt. Jag blir uppriktigt sagt själv förvånad ibland hur bra det funkar. Tänk vad jag lär av mina elever  :)


Nu är det frukost och soffan som gäller. Och så nya Hästfocus  :D  Ha en bra dag alla!


Gaznica lät minsann sig lastas i tisdags och kom till ridhuset i S. Vram. Hon lät sig också efter lite betänketid lastas efter lektionen för att åka hem. YES! Under lektionen fick hon och Ulla träna följsamhet, kommunikation och balans från marken. Riktigt duktiga var dem :) Den stora utmaningen för Gaznica i groundwork var att ta ansvar för sin egen balans och hålla avståndet till matte. När det väl lyckades så fungerade både kommunikation och följsamhet bättre och hon fick dessutom en fin avslappning i nacken. Kul var också att höra Ulla berätta om den positiva feedback hovslagaren givit henne vid senaste besöket. Han uttryckte att Gaznicas balans hade blivit så mycket bättre, tidigare har hon nämligen alltid stått ostadigt i samband med skoning vilket hon inte gjorde längre.


#ridkonst  #dressyr 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann - 1 december 2015 00:00

Tyvärr hinner man inte alltid med allt man önskar. Tills vidare kommer därför bloggen att vara vilande men följ gärna mig och mina elever på min Faceboksida! Ska försöka ta bilder och skriva så ofta jag kan där :) Ha det gott alla!    ...

Av Ann - 20 september 2015 17:29

Lite snabb rapport från några av lördagens pass :)   Maggie har köpt intensivpaket under sommaren vilket innebär att hon tagit lektioner med Ambra två gånger i veckan. På dessa veckor har de båda utvecklats mycket. Maggies sits har blivit mer avs...

Av Ann - 17 september 2015 22:16


Att hästen kan föras med lätta hjälper och att den har framåtbjudning har naturligtvis stor betydelse för dess formgivning, men inte så sällan påverkas också relationen till ryttaren och ledarskapet. Det sistnämnda har bl.a. Eva fått erfara med sin J...

Av Ann - 13 september 2015 20:58

Denna helg har varit mer än intensiv :)) Bland annat var jag i lördags iväg på kurs i Dalby för Elise Nilsson. Ett pass på marken efterföljdes av ett uppsuttet på eftermiddagen. Trots att Venus börjar bli ok i sin kropp igen så har jag svårt i skolha...

Av Ann - 7 september 2015 09:42


En sak är att förstå hur hästens och ryttarens kroppar ska fungera rent tekniskt och biomekaniskt. En annan sak är att lösgöra och bygga upp dem utan att nya spänningar skapas. Även om man som ryttare mentalt är inställd på att hitta mjukhet och liks...

Ovido - Quiz & Flashcards