Direktlänk till inlägg 21 januari 2015

Skolandet av handen

Av Ann - 21 januari 2015 00:00

En hand oberoende av sitsen är ju något som eftersträvas inom all ridning, men det är kanske framför allt en nödvändighet om man har som mål att kunna föra hästen på bara en hand. För att lyckas med detta måste man ha koll på sin egen balans/tyngdpunkt och sin hjälpgivning från sitsen. Det gäller också att lära sig vara väldigt sensitiv i handen och att hålla ordning på vilka fingrar som håller i vilka tyglar. Detta för att kunna ta in information från hästen och med små signaler också kunna förmedla information. Själv tycker jag detta är väldigt svårt... Skolandet av handen görs med fördel från marken då man inte påverkar hästen med sitsen. Har man då en välväxt madame som Venus kan man emellertid bli lite trött i armarna ;) Jag har fortfarande Bent Branderups ord ringandes i öronen sedan veckan i Danmark förra våren; "Ha handen mitt över mankammen, låt inte handen falla nedåt åt insidan, bär upp handen istället för att luta den mot manken, skilj på indirekt/förande och direkt/ställande tygel" . Tränar man då dessutom med dubbla tyglar, t.ex med  kapson- och stångtygel så gäller det minsann att ha tränat upp fingerfärdigheten  :))


För att skola handen är arbetet från marken perfekt eftersom inte obalanser från sitsen stör.  Jag tycker jag lyckas föra ganska så bra i skritten nu men jag har fortfarande lite svårt att få till traven ibland med min position på utsidan av hästen. Jag hinner helt enkelt inte riktigt med min långbenta madame om hon inte går väldigt samlad


Vanja fick sin första lektion på Jumpy igår då vi jobbade med hästens framåt-nedåt sökning med ryttare på ryggen. Riktigt duktiga var dem båda två. Här pratar vi biomekanik :)

 

#ridkonst  #dressyr

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann - 1 december 2015 00:00

Tyvärr hinner man inte alltid med allt man önskar. Tills vidare kommer därför bloggen att vara vilande men följ gärna mig och mina elever på min Faceboksida! Ska försöka ta bilder och skriva så ofta jag kan där :) Ha det gott alla!    ...

Av Ann - 20 september 2015 17:29

Lite snabb rapport från några av lördagens pass :)   Maggie har köpt intensivpaket under sommaren vilket innebär att hon tagit lektioner med Ambra två gånger i veckan. På dessa veckor har de båda utvecklats mycket. Maggies sits har blivit mer avs...

Av Ann - 17 september 2015 22:16


Att hästen kan föras med lätta hjälper och att den har framåtbjudning har naturligtvis stor betydelse för dess formgivning, men inte så sällan påverkas också relationen till ryttaren och ledarskapet. Det sistnämnda har bl.a. Eva fått erfara med sin J...

Av Ann - 13 september 2015 20:58

Denna helg har varit mer än intensiv :)) Bland annat var jag i lördags iväg på kurs i Dalby för Elise Nilsson. Ett pass på marken efterföljdes av ett uppsuttet på eftermiddagen. Trots att Venus börjar bli ok i sin kropp igen så har jag svårt i skolha...

Av Ann - 7 september 2015 09:42


En sak är att förstå hur hästens och ryttarens kroppar ska fungera rent tekniskt och biomekaniskt. En annan sak är att lösgöra och bygga upp dem utan att nya spänningar skapas. Även om man som ryttare mentalt är inställd på att hitta mjukhet och liks...

Ovido - Quiz & Flashcards