Direktlänk till inlägg 26 januari 2015

Arbetsrummet med det lilla Xtra

Av Ann - 26 januari 2015 00:00

"When a horse gets nervous during a new exercise, one has to calm him down during the exercise. Otherwise he will get nervous every time we ask something more or something new from him." N.Oliveira (1998).


Inför träningen med hästen har många av oss ofta en plan, en plan för hur vi vill lägga upp arbetspasset. Vi har nog även en viss förväntan om vad vi hoppas kunna uppnå med vår hästkamrat, beroende på utbildningsnivå. Och så blir det inte som vi förväntat oss...  Vi lirkar lite i våra försök att förklara men blir ganska så snart smått otåliga, frustrerade och vi korrigerar hästen som vi upplever svarar fel på vår hjälpgivning. Hästen i sin tur blir lite frågandes, anser sig kanske orättvist behandlad och blir ofta spänd och otålig den också, inte sällan börjar den gå emot handen och slutar vara "närvarande" i arbetet. Någon som känner igen sig? Ja, jag själv gör det definitivt då jag fallit i denna fälla så många gånger. Nu menar jag inte arbetet då det gäller den mest grundläggande hanteringen utan utbildningssituationer då jag kanske helt enkelt ber om för mycket, ber om perfektion för tidigt i hästens utbildning eller omedvetet ger inkonsekventa och otydliga signaler. För mig gäller det då att så snart som möjligt backa bandet och försöka återskapa ett med hästen gemensamt mentalt arbetsrum, ett harmoniskt sådant. I det arbetsrum jag eftersträvar ska det då framför allt finnas trygghet och mjukhet, respekt för varandra men också ett intresse för samarbete, ett sökande även från hästens sida. Det här är något som jag försöker jobba med allt mer medvetet och som jag även applicerar i min undervisning. Känslan som följer av att hästen är motiverad, vill ha mer, efterfrågar kontakt och uppgift och när man nästan bokstavligt ser hur den tänker och ställer frågor över det den ska göra. Då har man lyckats skapa det där alldeles speciella arbetsrummet som stärker relationen och där det sker ett lärande och en utveckling, även om inte själva rörelsen i sig skulle bli perfekt just vid det aktuella tillfället.


Nedan lite bilder från lördagens träningar i Örkelljunga som inspirerade till dagens blogginlägg :)


Xtra 4 år går gärna med huvudet högt och har lite svårt att slappna av både till kropp och sinne. Då är det heller inte lätt att samarbeta. Jonna jobbar här med att Xtra ska varva ned och söka kontakt, att de ska få ett "mentalt arbetsrum" som möjliggör inlärning

 


Godis kan stärka motivationen ;)  



Här har Jonna och Xtra kontakt, de går tillsammans i balans och Xtra slappnar av så pass att han faktiskt börjar förstå att forma sig runt Jonna och enligt voltspåret  



Helena har efter sin första lektion jobbat fint med relationen till sitt friesersto Sara samt med sitt eget kroppspråk. Nu är Sara betydligt mer avslappnad i nacken, hon söker sig sunt framåt nedåt så att överlinjen förlängs och kommunikationen i underträdelsen blir allt bättre



Annelie & Ruff tog sin första lektion och fick även de träna på kontakt och följsamhet. Det kändes onekligen gott i hjärtat när den till en början ganska så bufflige och ointresserade Ruff i slutet av lektionen började ta ansvar för sin egen balans och då han intresserat spetsade öronen och började följa minsta vink från Annelies skuldror <3  



Maggie & Ambra i en inlärningssituation gällande innertygelns hjälpgivning . Ambra tillåts få tid på sig och placerar lite tveksamt ett ben i taget.  Som om hon frågar; "Är det detta du menar matte?" Margareta bekräftar med eftergift och beröm när det blir rätt :)


#ridkonst  #dressyr

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann - 1 december 2015 00:00

Tyvärr hinner man inte alltid med allt man önskar. Tills vidare kommer därför bloggen att vara vilande men följ gärna mig och mina elever på min Faceboksida! Ska försöka ta bilder och skriva så ofta jag kan där :) Ha det gott alla!    ...

Av Ann - 20 september 2015 17:29

Lite snabb rapport från några av lördagens pass :)   Maggie har köpt intensivpaket under sommaren vilket innebär att hon tagit lektioner med Ambra två gånger i veckan. På dessa veckor har de båda utvecklats mycket. Maggies sits har blivit mer avs...

Av Ann - 17 september 2015 22:16


Att hästen kan föras med lätta hjälper och att den har framåtbjudning har naturligtvis stor betydelse för dess formgivning, men inte så sällan påverkas också relationen till ryttaren och ledarskapet. Det sistnämnda har bl.a. Eva fått erfara med sin J...

Av Ann - 13 september 2015 20:58

Denna helg har varit mer än intensiv :)) Bland annat var jag i lördags iväg på kurs i Dalby för Elise Nilsson. Ett pass på marken efterföljdes av ett uppsuttet på eftermiddagen. Trots att Venus börjar bli ok i sin kropp igen så har jag svårt i skolha...

Av Ann - 7 september 2015 09:42


En sak är att förstå hur hästens och ryttarens kroppar ska fungera rent tekniskt och biomekaniskt. En annan sak är att lösgöra och bygga upp dem utan att nya spänningar skapas. Även om man som ryttare mentalt är inställd på att hitta mjukhet och liks...

Ovido - Quiz & Flashcards