Direktlänk till inlägg 5 februari 2015

Mjukare bogar

Av Ann - 5 februari 2015 00:00

Efter att ha deltagit som fotfolk på kursen för Christofer i helgen så har det fastnat ett par övningar i minnet. Framför allt så har jag fått känslan av att det här med mjukgörandet av innerbogen är något som jag måste lägga lite mer fokus på i min egen träning. Jag är dock inte riktigt överens med mig själv då det gäller hjälpgivningen från ryggen. Användandet av spöet på bogbladet fungerar rätt så bra, den indirekta innertygeln däremot får inte riktigt samma effekt på min madame. Hon flyttar riktning och tyngd jättefint utåt respektive inåt för de indirekta tyglarna. Att hon svarar med detta innebär emellertid inte automatiskt att hon blir mjukare i sin innerbog, åtminstone inte som det är nu...  Jag upplever att den "mjuka" bogen hos Venus kommer närmare som en följd av lateral böjning i kombination med bröstkorgsrotation, d.v.s mer från sitsen? Det ena behöver förstås inte utesluta det andra, det blir ju bäst om alla delar är på plats. Oavsett så tränar vi i alla fall på, jag tycker absolut att övningarna gör nytta. F.a blir det en tydligare sökning framåt- nedåt och en mer avslappnad, rundare form.


Ett litet foto från i tisdags. Efter några månaders rehabilitering av Ambra från marken har Maggie äntligen kommit upp på hästryggen :)

 


Ingen idé att filma här inte. Venus stallkompis hälsar på kameran... Ska väl vara glad att kameran inte trillade ned under läktaren :))


#ridkonst  #dressyr
 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann - 1 december 2015 00:00

Tyvärr hinner man inte alltid med allt man önskar. Tills vidare kommer därför bloggen att vara vilande men följ gärna mig och mina elever på min Faceboksida! Ska försöka ta bilder och skriva så ofta jag kan där :) Ha det gott alla!    ...

Av Ann - 20 september 2015 17:29

Lite snabb rapport från några av lördagens pass :)   Maggie har köpt intensivpaket under sommaren vilket innebär att hon tagit lektioner med Ambra två gånger i veckan. På dessa veckor har de båda utvecklats mycket. Maggies sits har blivit mer avs...

Av Ann - 17 september 2015 22:16


Att hästen kan föras med lätta hjälper och att den har framåtbjudning har naturligtvis stor betydelse för dess formgivning, men inte så sällan påverkas också relationen till ryttaren och ledarskapet. Det sistnämnda har bl.a. Eva fått erfara med sin J...

Av Ann - 13 september 2015 20:58

Denna helg har varit mer än intensiv :)) Bland annat var jag i lördags iväg på kurs i Dalby för Elise Nilsson. Ett pass på marken efterföljdes av ett uppsuttet på eftermiddagen. Trots att Venus börjar bli ok i sin kropp igen så har jag svårt i skolha...

Av Ann - 7 september 2015 09:42


En sak är att förstå hur hästens och ryttarens kroppar ska fungera rent tekniskt och biomekaniskt. En annan sak är att lösgöra och bygga upp dem utan att nya spänningar skapas. Även om man som ryttare mentalt är inställd på att hitta mjukhet och liks...

Ovido - Quiz & Flashcards