Direktlänk till inlägg 16 februari 2015

Balans

Av Ann - 16 februari 2015 00:00

Min donna verkar trivas med träningen just nu.  Vi har tagit allt lite lugnare denna vecka och som vanligt är det när man taggar ned som allt går över förväntan :))

Nedan lite filmsnuttar från vårt senaste pass. Ursäkta att musiken skrålar...


Skolhalten åt höger har alltid varit svår för oss då Venus velat falla ut för mycket över sin utsida. Hon har då även roterat bröstkorgen åt lite fel håll. Senaste veckan har det emellertid blivit betydligt bättre. Jag har flyttat fram ytterskänkelns hjälpgivning lite grand men den stora förändringen består nog i att Venus börjar hitta en bättre balans


 


Första gången jag provade galoppera barbacka på Venus var först för ett par veckor sedan. Det blev dock bara några galoppsprång vid varje försök innan vi kom ur balans och Venus självmant bröt av till trav. Vårt senaste pass bad jag bl.a med spöets position henne att flytta bak tyngdpunkten och då gick det betydligt bättre

 

Här testar vi oss fram i "Liberty" (andra gången utan huvudlag).  Jag försöker ge översvallande beröm vilket känns lite ovant :)) Men jag tycker att vi hittar den där positiva energin som jag vill se mer av i vår dagliga träning och jag är jättenöjd
 

#Ridkonst  #StraightnessTraining  #Dressyr

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann - 1 december 2015 00:00

Tyvärr hinner man inte alltid med allt man önskar. Tills vidare kommer därför bloggen att vara vilande men följ gärna mig och mina elever på min Faceboksida! Ska försöka ta bilder och skriva så ofta jag kan där :) Ha det gott alla!    ...

Av Ann - 20 september 2015 17:29

Lite snabb rapport från några av lördagens pass :)   Maggie har köpt intensivpaket under sommaren vilket innebär att hon tagit lektioner med Ambra två gånger i veckan. På dessa veckor har de båda utvecklats mycket. Maggies sits har blivit mer avs...

Av Ann - 17 september 2015 22:16


Att hästen kan föras med lätta hjälper och att den har framåtbjudning har naturligtvis stor betydelse för dess formgivning, men inte så sällan påverkas också relationen till ryttaren och ledarskapet. Det sistnämnda har bl.a. Eva fått erfara med sin J...

Av Ann - 13 september 2015 20:58

Denna helg har varit mer än intensiv :)) Bland annat var jag i lördags iväg på kurs i Dalby för Elise Nilsson. Ett pass på marken efterföljdes av ett uppsuttet på eftermiddagen. Trots att Venus börjar bli ok i sin kropp igen så har jag svårt i skolha...

Av Ann - 7 september 2015 09:42


En sak är att förstå hur hästens och ryttarens kroppar ska fungera rent tekniskt och biomekaniskt. En annan sak är att lösgöra och bygga upp dem utan att nya spänningar skapas. Även om man som ryttare mentalt är inställd på att hitta mjukhet och liks...

Ovido - Quiz & Flashcards