Direktlänk till inlägg 23 februari 2015

Örkelljungagänget

Av Ann - 23 februari 2015 00:00

Trots slask, blåst, snö, regn och halka om vartannat så tränas det på. I helgen var jag uppe och hälsade på Örkelljungagänget som minsann varit flitiga :) Lite bilder nedan.


En betydligt mer harmonisk Ruff än förra gången jag såg honom :) Annelie satt denna gång även upp och testade kommunikation och hjälpgivning från hästryggen. Jag höll i longerlinan medan de båda sökte sin balans och till sist kunde börja kommunicera med små hjälper. Ruff är trots sin storlek väldigt känslig för hjälperna när han väl förstår dem. Det som är lite svårt för honom dock, även från marken, är vänsterbogen som han gärna vill skjuta ut och belasta. Det är alltså en annan balans och ett för honom lite ovant rörelsemönster vi ber om när han ska forma sig efter voltspåret och det tar naturligtvis tid för honom att programmera om sin kropp. Här lyckas Annelie hjälpa honom från marken att hitta en sundare form även i vänstervarvet

 


Jag fick se Helenas nordsvenska travare för första gången. Han var till en början lite stressad och osäker och han gick emot hjälpgivningen. Kanske var det lite "hjärnspöken" från gamla travartider men allt vände när han förstod att det inte krävdes något annat än att avslappnat följa matte ( på lite avstånd förstås ;) ) Wow vilket fint pass de båda gjorde, trots regn och rusk!  


Ambra blir allt smidigare i sin kropp för var gång jag ser henne och vi jobbar vidare med att stärka och placera hennes bakben. Här tränar Maggie henne för första gången i positionen vid hand.

 


Härligt med tak över huvudet men det blir suddigare bilder :)) Jonnas hästar Krussan och Xtra fck sig också ett pass. Xtra har trots sina unga år lite svårt med sin kropp men är nu betydligt mer intresserad av att samarbeta vilket är riktigt kul att se. Här har Jonna också lyckats få honom lite mjukare i sin innerbog :) 


 #Ridkonst  #Straightnesstraining  #Dressyr   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann - 1 december 2015 00:00

Tyvärr hinner man inte alltid med allt man önskar. Tills vidare kommer därför bloggen att vara vilande men följ gärna mig och mina elever på min Faceboksida! Ska försöka ta bilder och skriva så ofta jag kan där :) Ha det gott alla!    ...

Av Ann - 20 september 2015 17:29

Lite snabb rapport från några av lördagens pass :)   Maggie har köpt intensivpaket under sommaren vilket innebär att hon tagit lektioner med Ambra två gånger i veckan. På dessa veckor har de båda utvecklats mycket. Maggies sits har blivit mer avs...

Av Ann - 17 september 2015 22:16


Att hästen kan föras med lätta hjälper och att den har framåtbjudning har naturligtvis stor betydelse för dess formgivning, men inte så sällan påverkas också relationen till ryttaren och ledarskapet. Det sistnämnda har bl.a. Eva fått erfara med sin J...

Av Ann - 13 september 2015 20:58

Denna helg har varit mer än intensiv :)) Bland annat var jag i lördags iväg på kurs i Dalby för Elise Nilsson. Ett pass på marken efterföljdes av ett uppsuttet på eftermiddagen. Trots att Venus börjar bli ok i sin kropp igen så har jag svårt i skolha...

Av Ann - 7 september 2015 09:42


En sak är att förstå hur hästens och ryttarens kroppar ska fungera rent tekniskt och biomekaniskt. En annan sak är att lösgöra och bygga upp dem utan att nya spänningar skapas. Även om man som ryttare mentalt är inställd på att hitta mjukhet och liks...

Ovido - Quiz & Flashcards