Alla inlägg under februari 2015

Av Ann - 8 februari 2015 00:00

Jaha, då har jag anslutit mig till Marijke de Jong´s program i Straightness Training, detta efter gårdagens öppna webinar. Egentligen så tycker jag att det jag sett Marijke visa hittills i filmer på You Tube och i webinars  i stort sett varit detsamma som grunderna i den akademiska ridkonsten och dess förhållningssätt. Men så tillkommer ju frihetsdressyren (!)... som jag inte kan ett skvatt om :)) Marijke verkar också ha en bra pedagogik och likaså strukturera utbildningsplanen på ett tydligt och bra sätt. Jag tror att detta program kan bli intresssant och utvecklande för både Venus och mig. Inte minst kan det kanske så småningom också bli en styrka i min undervisning. Den akademiska ridkonsten gör ju underverk med hästar och nu ser jag fram emot att komplettera med Marijkes Straightness Training :)


Efter tekniskt strul i början av gårdagens webinar så lyckades Marijke till sist få till väldigt bra kvalitet på både bild och ljud. Nu har jag även anmält mig till hennes utbildningsprogram :)

 


#Ridkonst  #StraightnessTraining  #Dressyr 

Av Ann - 5 februari 2015 00:00

Efter att ha deltagit som fotfolk på kursen för Christofer i helgen så har det fastnat ett par övningar i minnet. Framför allt så har jag fått känslan av att det här med mjukgörandet av innerbogen är något som jag måste lägga lite mer fokus på i min egen träning. Jag är dock inte riktigt överens med mig själv då det gäller hjälpgivningen från ryggen. Användandet av spöet på bogbladet fungerar rätt så bra, den indirekta innertygeln däremot får inte riktigt samma effekt på min madame. Hon flyttar riktning och tyngd jättefint utåt respektive inåt för de indirekta tyglarna. Att hon svarar med detta innebär emellertid inte automatiskt att hon blir mjukare i sin innerbog, åtminstone inte som det är nu...  Jag upplever att den "mjuka" bogen hos Venus kommer närmare som en följd av lateral böjning i kombination med bröstkorgsrotation, d.v.s mer från sitsen? Det ena behöver förstås inte utesluta det andra, det blir ju bäst om alla delar är på plats. Oavsett så tränar vi i alla fall på, jag tycker absolut att övningarna gör nytta. F.a blir det en tydligare sökning framåt- nedåt och en mer avslappnad, rundare form.


Ett litet foto från i tisdags. Efter några månaders rehabilitering av Ambra från marken har Maggie äntligen kommit upp på hästryggen :)

 


Ingen idé att filma här inte. Venus stallkompis hälsar på kameran... Ska väl vara glad att kameran inte trillade ned under läktaren :))


#ridkonst  #dressyr
 


Av Ann - 2 februari 2015 00:00

Var igår inbjuden av Anna Bergendorff som fotfolk till en inspirerande kurs för Christofer Dahlgren. Detta hos Lisbeth Bergström på Stallbacken utanför Dalby :) Efter ARena 2014 hade jag ju "en hum" om Christofers lite speciella träningsfilosofi inom AR och gårdagen bjöd på ännu fler insikter. Klara logiska besked gavs dels när det gällde saker som fördelar och nackdelar med klickerträning, när ska man ge godis eller inte, när behöver hästen hålla avstånd i groundwork och när kan den gå nära.  Men naturligtvis var filosofi, formgivning och hjälpgivning inom den avancerade longeringen det som betonades mest. Jag har fått att fundera på kan jag säga... Det som framför allt har blivit glasklart för mig är att det är sååå nyttigt att lyssna på och ta till sig av olika instruktörer. Jag har alltid tyckt att Hanna Engströms och Elise Nilssons pedagogik har kompletterat varandra väldigt väl, därför har jag tränat för båda två. Nu lyssnar jag till Christofer som har ytterligare att tillföra och som väcker nya tankar kring mina gamla kunskaper. Så fick jag ju ännu mer att jobba på tillsammans med min holländska pärla :)) Men det är ju just så här utveckling sker, förhoppningsvis  ;)


Nedan ett par videoklipp från Lenas och Tokajs pass under gårdagen


Christofer förklarar hur viktigt det är med den egna positionen för att kunna bjuda in hästen och förtydliga för den att få upp och fram sin ytterbog. Man kan inte heller gå för långt bak mot hästens höfter så att man är i vägen ifall man ber hästen svara för ytterskänkeln


 


Åsa och jag sitter och hukar bakom uppsittningspallen och vi drar oss mot sidorna när ardennern Tokaj kraftfullt kommer mot oss. Men efter att ha förberett sig och tränat upp kvickheten i halvhalter och i igångsättningar, i trav och i skritt, så  lyckas fina Tokaj minsann balansera sig så att han även kan galoppera med Lena på ryggen. Både häst och ryttare är glada över framstegen men verkar samtidigt lite förvånade just i stunden; Vad hände egentligen? :))


 

#ridkonst  #dressyr

Av Ann - 1 februari 2015 00:00

Jaha, då var man glad som en speleman igen :) Igår blev det nämligen ett barbackapass som 

jag kommer att glädjas åt länge. Min balans hittade äntligen rätt efter att jag fått kontakt med en ryggmuskel nedanför mitt högra skulderblad. Låter ju helknäppt att det ska ha så stor betydelse men när jag tänker efter så var det ju faktiskt precis denna muskel som Agneta, min massageterapeut, sade till mig för drygt ett halvår sedan att jag behövde träna upp då jag hade ont i bröstryggen... Jag kom på i förrgår på löpbandet att det här var något som åter behövde uppmärksammas med tanke på balans och stabilitet. Så, lite extra fokus på muskeln igår under ridpasset och jag blev genast mer stilla i sitsen. Med så pass mycket bättre balans och följsamhet som det faktiskt blev så upplevde jag också att jag kunde börja reflektera över de små signalerna i hjälpgivningen. Det blev flera upptäckter angående sitsen och det är en del som ska sjunka in i medvetandet nu känner jag, men WOW vad kul! Min holländska pärla kändes så mjuk och fin och verkade härligt nog också vara mycket nöjd med passet  <3


Idag så laddar jag för att trotsa snöovädret och tillsammans med Åsa åka i väg till Dalby på kurs som fotfolk . Dit kommer nämligen Christofer Dahlgren för att undervisa. Jag ser riktigt fram emot detta. Återkommer med rapport :)


Suddig bild men en härlig känsla! Igår under barbackapasset upplevde jag

änstligen sådan balans att jag kunde börja utforska hjälpgivningen från

sitsen lite mer


Har också tagit mig i kragen och beställt en barbackapad, dock i helsvart :)

 

#ridkonst  #dressyr




Skapa flashcards