Direktlänk till inlägg 2 mars 2015

Ridning på tomgång med riktning!

Av Ann - 2 mars 2015 00:00

Tycker ni rubriken låter lite flummig? Den står nämligen för precis det som är min läxa framöver :)) Äntligen börjar nålen skönjas i höstacken och jag tror att jag börjar nosa på det som jag genom alla år letat efter inom ridningen. Under helgens kurs på Gustavsborg var vi flera ekipage som bland annat fick jobba med den fyrtaktiga skolskritten. Detta under Hanna Engströms proffsiga guidning. Och guidning behövs, för skolskritten är riktigt svår...  För egen del innebär det att jag, som i så många andra sammanhang, måste tagga ned och vänta in Venus. Som vanligt ska jag också göra mindre och försöka vara mjukare i sitsen. När jag hittat kommunikationen i halten, lösgjort eventulla spänningar och flyttat tyngdpunkten mer mot hennes bakben så ska jag  "bara" hålla min egen tyngdpunkt centrerad, "öppna upp" i sitsen och vänta på att Venus nästan av sig självt börjar arbetet i bakbenens vinklar. Det är detta arbete som är "tomgången", en mycket speciell känsla. För mig själv jämför jag det lite med att sitta som passagerare på ett flygplan som ska upp i luften. Ute på startbanan väntar man tålmodigt medan planet står stilla. Motorernas varvtal blir allt högre och så andas man djupt och bara väntar på att känna sätets kraft i ryggen. Skillnaden är att här blir allt mjukt i stället för att man skjuts framåt.  Andningen är väldigt viktig för min egen avslappning och centrering. Ger jag sedan så lite som tankens energi till riktningen av Venus bakben så är det bara att vänta tillräckligt så gör hon egentligen själv jobbet och bär upp mig i rörelsen framåt. Men detta under förutsättning att jag inte stör henne med obalanser i min egen kropp eller börjar korrigera henne för mycket (här har jag att jobba på)! Flummigt? Ja! Svårt? Ja! Men de ögonblick när alla pusselbitar hamnar på plats så blir man nästan religiös på kuppen :))


Ser kanske inte så mycket ut men skolskritten är svår! Lite spänning här till en början (störningar utanför ridhusväggarna) men sedan hittar vi några stegs mjukhet och riktning i sits och bakben.


När påskjutet blir för stort i igångsättningen kan man försöka hitta tillbaka till mjukheten med hjälp av halter av olika grad. Venus bjuder till lite för mycket här i skolhalten mot vad vi klarar av men vi får ändå en bra effekt i bakbenens vinklar   

#Ridkonst  #Dressyr

 
 
Christina

Christina

2 mars 2015 09:46

Flummig, religiös tomgång, alltså :-)

http://www.sunthastfornuft.se

Ann

2 mars 2015 15:09

Exakt! Tror jag... :-))

 
Ingen bild

theres linde

3 mars 2015 15:28

Så kul att det syns så galet tydligt när venus lägger vikten bakåt, även för en glad nybörjare som mig :-)
kan verkligen leva mig in i känslan tomgång med riktning! kanske även kan uttryckas med en motor på tomgång? Känslan när man hittar dragläget och gasar men står still en liten stund innan man far iväg ;)

Ann

3 mars 2015 22:24

Men hej Theres!
Ja, det är precis så Hanna beskriver det, en motor på tomgång :)) Jag har själv inte hört någon annan förklara det så tidigare, men det är en väldigt bra "bild" att ha i huvudet :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann - 1 december 2015 00:00

Tyvärr hinner man inte alltid med allt man önskar. Tills vidare kommer därför bloggen att vara vilande men följ gärna mig och mina elever på min Faceboksida! Ska försöka ta bilder och skriva så ofta jag kan där :) Ha det gott alla!    ...

Av Ann - 20 september 2015 17:29

Lite snabb rapport från några av lördagens pass :)   Maggie har köpt intensivpaket under sommaren vilket innebär att hon tagit lektioner med Ambra två gånger i veckan. På dessa veckor har de båda utvecklats mycket. Maggies sits har blivit mer avs...

Av Ann - 17 september 2015 22:16


Att hästen kan föras med lätta hjälper och att den har framåtbjudning har naturligtvis stor betydelse för dess formgivning, men inte så sällan påverkas också relationen till ryttaren och ledarskapet. Det sistnämnda har bl.a. Eva fått erfara med sin J...

Av Ann - 13 september 2015 20:58

Denna helg har varit mer än intensiv :)) Bland annat var jag i lördags iväg på kurs i Dalby för Elise Nilsson. Ett pass på marken efterföljdes av ett uppsuttet på eftermiddagen. Trots att Venus börjar bli ok i sin kropp igen så har jag svårt i skolha...

Av Ann - 7 september 2015 09:42


En sak är att förstå hur hästens och ryttarens kroppar ska fungera rent tekniskt och biomekaniskt. En annan sak är att lösgöra och bygga upp dem utan att nya spänningar skapas. Även om man som ryttare mentalt är inställd på att hitta mjukhet och liks...

Ovido - Quiz & Flashcards