Direktlänk till inlägg 25 mars 2015

Förberedelser

Av Ann - 25 mars 2015 00:00

Ja nu så är det minsann förberedelser på gång. Bilen har fått sommardäck, hästtransporten är nyservad, reseapoteket är påfyllt och veterinärbesiktning är inbokad. Jag brottas med de sista influensasymtomen och försöker ta det lugnt samtidigt som undervisningen går på högvarv inför kommande uppehåll. På söndag så är det nämligen dags för mig att åka med Venus ned till Bent Branderup i Danmark som veckoelev. Ska naturligtvis bli hur kul som helst! :) Självklart dyker mina gremlins upp och spökar. De tjattrar elakt; "Sista träningspasset gick ju inte speciellt bra. Du har inte gjort läxan ordentligt", "Vilken utveckling har det egentligen skett sedan sist?",  "Nu sitter du ju som en kratta igen" och "Det där arbetet vid hand på utsidan av hästen som du har så svårt för, det har du ju inte jobbat med på ett par månader. Ojojoj, hur ska detta gå? ".

Men tji får sig gremlinsen! De får åka ut med huvudet före nu ;) Jag tittade precis på ett par inspelningar från veckan förra året då jag bland annat gjorde groundwork- och longerprovet och även ett par pass vid hand och uppsuttet. Och jodå, vi har så klart att jobba på men det har definitivt skett en ganska rejäl utveckling hos både mig och Venus sedan dess. Så bra det är med kamera. Jag hade faktiskt glömt hur svårt vi hade det för ett år sedan... :))  Så det där arbetet vid hand, det tar vi när det kommer och då har vi resurser att kunna ta till oss mycket mer av Bents vägledning än vad vi hade i april 2014. Framför allt ska jag kommande vecka ha kul med min häst, jag ska tänka positivt (!) och försöka få henne att förstå att hon faktiskt är den bästa och vackraste i hela världen <3


Bilder i repris från veckan i Danmark förra året. Även om det är väldigt nyttigt för skolandet av handen så är positionen på utsidan av hästen inte helt lätt, speciellt inte när hästens manke är hög och lång...

 


Groundwork- och longerprovet blev avklarat

 

#Ridkonst  #Dressyr 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann - 1 december 2015 00:00

Tyvärr hinner man inte alltid med allt man önskar. Tills vidare kommer därför bloggen att vara vilande men följ gärna mig och mina elever på min Faceboksida! Ska försöka ta bilder och skriva så ofta jag kan där :) Ha det gott alla!    ...

Av Ann - 20 september 2015 17:29

Lite snabb rapport från några av lördagens pass :)   Maggie har köpt intensivpaket under sommaren vilket innebär att hon tagit lektioner med Ambra två gånger i veckan. På dessa veckor har de båda utvecklats mycket. Maggies sits har blivit mer avs...

Av Ann - 17 september 2015 22:16


Att hästen kan föras med lätta hjälper och att den har framåtbjudning har naturligtvis stor betydelse för dess formgivning, men inte så sällan påverkas också relationen till ryttaren och ledarskapet. Det sistnämnda har bl.a. Eva fått erfara med sin J...

Av Ann - 13 september 2015 20:58

Denna helg har varit mer än intensiv :)) Bland annat var jag i lördags iväg på kurs i Dalby för Elise Nilsson. Ett pass på marken efterföljdes av ett uppsuttet på eftermiddagen. Trots att Venus börjar bli ok i sin kropp igen så har jag svårt i skolha...

Av Ann - 7 september 2015 09:42


En sak är att förstå hur hästens och ryttarens kroppar ska fungera rent tekniskt och biomekaniskt. En annan sak är att lösgöra och bygga upp dem utan att nya spänningar skapas. Även om man som ryttare mentalt är inställd på att hitta mjukhet och liks...

Skapa flashcards