Direktlänk till inlägg 9 april 2015

De där högerbogarna

Av Ann - 9 april 2015 00:00

De flesta hästar upplevs ha lättare att böja åt vänster än åt höger. På volten i höger varv trampar inner bakben inte in mot tyngdpunkten utan sätts gärna i marken lite innanför frambenets spår. Högerbogen vill skjuta ut, hästen upplevs stel i högersidan och som om den går emot högerhanden. I vänster varv känns det som om hästen är väldigt lätt på handen men alltför ofta är det så att hästen "fuskar"... Den viker sig i halsen men är spikrak i kroppen och trampar förbi tyngdpunkten med inner bakben. Inte sällan går bakdelen också utanför framdelens spår. För de hästar som upplevs ha lättare att böja åt höger så brukar det hela vara precis tvärtom. I tidigare inlägg har jag skrivit hur bland annat Hanna Engström hanterar oliksidigheten genom att använda sig av olika strategier i höger respektive vänster varv och hennes algoritm är väldigt användbar :) Marijke poängterar i Straightness Training hur viktigt det är också att redan från allra första början lära sig kontrollera bakbenens skjutkraft om man ska få rätt på hästens laterala asymmetri. Bakbenen måste vara mjuka och får inte börja skjuta mot hand. Detta är inte alltid så lätt och är faktiskt nästan precis en av de läxor jag själv fick häromveckan nere hos Bent Branderup :)



Nu när jag  själv bara arbetar min häst från marken så är jag extra tacksam att ha mina elever :)) Johanna och Gitt har båda "vänsterböjda" hästar som har svårt att få till böjningen till höger. De har arbetat en hel del från marken med att få koll på högerbogen och höger bakben i de båda varven men igår fick de båda ett uppsuttet pass där vi också arbetade med att minska påskjutet.

   

#Ridkonst  #Dressyr  #StraightnessTraining

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann - 1 december 2015 00:00

Tyvärr hinner man inte alltid med allt man önskar. Tills vidare kommer därför bloggen att vara vilande men följ gärna mig och mina elever på min Faceboksida! Ska försöka ta bilder och skriva så ofta jag kan där :) Ha det gott alla!    ...

Av Ann - 20 september 2015 17:29

Lite snabb rapport från några av lördagens pass :)   Maggie har köpt intensivpaket under sommaren vilket innebär att hon tagit lektioner med Ambra två gånger i veckan. På dessa veckor har de båda utvecklats mycket. Maggies sits har blivit mer avs...

Av Ann - 17 september 2015 22:16


Att hästen kan föras med lätta hjälper och att den har framåtbjudning har naturligtvis stor betydelse för dess formgivning, men inte så sällan påverkas också relationen till ryttaren och ledarskapet. Det sistnämnda har bl.a. Eva fått erfara med sin J...

Av Ann - 13 september 2015 20:58

Denna helg har varit mer än intensiv :)) Bland annat var jag i lördags iväg på kurs i Dalby för Elise Nilsson. Ett pass på marken efterföljdes av ett uppsuttet på eftermiddagen. Trots att Venus börjar bli ok i sin kropp igen så har jag svårt i skolha...

Av Ann - 7 september 2015 09:42


En sak är att förstå hur hästens och ryttarens kroppar ska fungera rent tekniskt och biomekaniskt. En annan sak är att lösgöra och bygga upp dem utan att nya spänningar skapas. Även om man som ryttare mentalt är inställd på att hitta mjukhet och liks...

Skapa flashcards