Direktlänk till inlägg 22 april 2015

Torr-ridning i fyrtakt

Av Ann - 22 april 2015 00:00

Det blir en hel del "torr-ridning" nu om dagarna. Venus och jag vi tar våra promenader och även om det är tråkigt att jag fortfarande inte kan sitta på henne så är det inte bara av ondo. Igår var det helt underbart väder och vi tog en lång tur ut i skogen. Vi tog oss runt fyra kilometer i kuperad terräng och gjorde små pauser emellanåt så att Venus fick äta lite grönt. Helt oväntat hittade jag efter ett par km en känsla när jag gick där vid sidan om min pålle. Jag tror att vi helt enkelt lyckades komma in i samma takt och "ryggsving". Det första jag märkte var att det otympliga grimskaftet blev så stilla, detta utan att vara sträckt, och min hand följde Venus upp- och nedåtgående huvudrörelser. Inget synligt egentligen och det låter ju inte så märkvärdigt men det blev en så påtaglig känsla av att vi rörde oss helt synkroniserat, i takt och i balans och utan motstånd. Sedan började jag känna efter var handens rörelse egentligen började i min egen kropp och då först kunde jag känna hur rörelsen började i ryggen och gick via mina egna skulderblad. Och jodå, mina skuldror rörde sig i takt med hästens bogar. När vi gick där i den gemensamma svingen och balansen så började jag fundera vidare, i vilken takt går då egentligen mina ben? Jo, i hennes bakbens takt. D.v.s. svingen i min rygg bör då ha varit i fyrtakt, eller? Hmmm... En sak är säker, den här känslan vill jag ha med mig upp på hästryggen och testa när det är dags!  :)


Gårdagen bjöd på underbart vårväder. Då är det härligt att vara i skogen :)

 

#Ridkonst  #StraightnessTraining 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann - 1 december 2015 00:00

Tyvärr hinner man inte alltid med allt man önskar. Tills vidare kommer därför bloggen att vara vilande men följ gärna mig och mina elever på min Faceboksida! Ska försöka ta bilder och skriva så ofta jag kan där :) Ha det gott alla!    ...

Av Ann - 20 september 2015 17:29

Lite snabb rapport från några av lördagens pass :)   Maggie har köpt intensivpaket under sommaren vilket innebär att hon tagit lektioner med Ambra två gånger i veckan. På dessa veckor har de båda utvecklats mycket. Maggies sits har blivit mer avs...

Av Ann - 17 september 2015 22:16


Att hästen kan föras med lätta hjälper och att den har framåtbjudning har naturligtvis stor betydelse för dess formgivning, men inte så sällan påverkas också relationen till ryttaren och ledarskapet. Det sistnämnda har bl.a. Eva fått erfara med sin J...

Av Ann - 13 september 2015 20:58

Denna helg har varit mer än intensiv :)) Bland annat var jag i lördags iväg på kurs i Dalby för Elise Nilsson. Ett pass på marken efterföljdes av ett uppsuttet på eftermiddagen. Trots att Venus börjar bli ok i sin kropp igen så har jag svårt i skolha...

Av Ann - 7 september 2015 09:42


En sak är att förstå hur hästens och ryttarens kroppar ska fungera rent tekniskt och biomekaniskt. En annan sak är att lösgöra och bygga upp dem utan att nya spänningar skapas. Även om man som ryttare mentalt är inställd på att hitta mjukhet och liks...

Ovido - Quiz & Flashcards