Alla inlägg under april 2015

Av Ann - 10 april 2015 00:00

Unfortunately, Venus has had a bad back for the last two weeks. Something is really hurting and annoying her. I can see in her movements, in her yes and feel in my hand that something is wrong when I take her on the circle, especially to the left. Perhaps she has slipped in the mud and hopefully it is "only" muscle tensions easy to repair, but I´m worried. She hasn´t been like this for three or maybe four years and I have truly difficulties in keeping up the positive spirit for the moment. Today she will get examined by a physiotherapist. I keep my fingers crossed...


Yet, Venus and I have started to explore the first touchstone in groundwork. In the Academic Art of Riding I´m used to walk backwards in this training component. Now I realize that my dutch warmblood is pushing with her hindlegs far too much. There are several positive aspects with the backwards position but when going forward next to my horse I can ask her more easily with the whip to get soft in her inside hindleg. I can also "observe" with my hand and feel at once if she starts to push. And this is the biggest and most important difference for me in GW, the feeling in my hand. Again, a new insight :) The straight lines are of course the most difficult ones but the repeated half halts and short breaks seem to work. We  should have been practising for the coming evaluation now but we are taking it very easy. Venus is in pain and I´m a little sad so we do the exercises now and then only in purpose to stretch out her muscles, not very harmonic I´m afraid :S


On the right hand, ususally the most difficult one, Venus still manages to find an LFS and shoulderfreedom


 



Usually Venus has no problems with the stellning and bending to the left. But now... look at her neck, her hip and flat back  

 

#StraightnessTraining  #ArtofRiding  #Ridkonst  #Dressyr

Av Ann - 9 april 2015 00:00

De flesta hästar upplevs ha lättare att böja åt vänster än åt höger. På volten i höger varv trampar inner bakben inte in mot tyngdpunkten utan sätts gärna i marken lite innanför frambenets spår. Högerbogen vill skjuta ut, hästen upplevs stel i högersidan och som om den går emot högerhanden. I vänster varv känns det som om hästen är väldigt lätt på handen men alltför ofta är det så att hästen "fuskar"... Den viker sig i halsen men är spikrak i kroppen och trampar förbi tyngdpunkten med inner bakben. Inte sällan går bakdelen också utanför framdelens spår. För de hästar som upplevs ha lättare att böja åt höger så brukar det hela vara precis tvärtom. I tidigare inlägg har jag skrivit hur bland annat Hanna Engström hanterar oliksidigheten genom att använda sig av olika strategier i höger respektive vänster varv och hennes algoritm är väldigt användbar :) Marijke poängterar i Straightness Training hur viktigt det är också att redan från allra första början lära sig kontrollera bakbenens skjutkraft om man ska få rätt på hästens laterala asymmetri. Bakbenen måste vara mjuka och får inte börja skjuta mot hand. Detta är inte alltid så lätt och är faktiskt nästan precis en av de läxor jag själv fick häromveckan nere hos Bent Branderup :)



Nu när jag  själv bara arbetar min häst från marken så är jag extra tacksam att ha mina elever :)) Johanna och Gitt har båda "vänsterböjda" hästar som har svårt att få till böjningen till höger. De har arbetat en hel del från marken med att få koll på högerbogen och höger bakben i de båda varven men igår fick de båda ett uppsuttet pass där vi också arbetade med att minska påskjutet.

   

#Ridkonst  #Dressyr  #StraightnessTraining

Av Ann - 7 april 2015 00:00

Så har det då varit påsk och jag och Venus har varit iväg en vecka nere i Danmark hos Bent Branderup. Som vanligt var det väldigt lärorikt och jag har nyttiga och välbehövliga läxor med mig hem att träna på.  Tyvärr så var dock inte Venus i sitt vanliga skick. Stackaren var riktigt stel och visade tydligt redan på måndagen att hon var besvärad av min tyngd på ryggen. Och det blev allt värre från tisdagen och framåt :( Hon gjorde sitt bästa och jag försökte verkligen gå in med ett positivt sinne till lektionerna men det gick ju så där med det. Jag måste lära mig hantera det bättre och inte låta mig påverkas så av min pålles energi... Efter hemkomsten har det fortsatt, men jag har tränat henne uteslutande nu från marken och det verkar som om det kanske börjar släppa något lite. Jag passar på nu också att träna på touchstone nr 1 i GW, ST Mastery. Marijkes teknik i groundwork är något annorlunda än i AR och reflektioner kring detta kommer i ett senare inlägg  :)


Utöver det tråkiga att Venus inte varit fräsch så har jag haft en fantastisk påskhelg! :) Det har varit mycket lektioner i underbart väder, med flitiga elever och med höjdpunkter lite utöver det vanliga.


Jag försökte arbeta Venus lite uppsuttet nere hos Bent även på långfredagen, men hennes rygg kändes som en planka och ville inte alls komma upp :(

 


Påskdagen var en riktig högtidsdag då Jonna satt på sin Xtra för första gången. Xtra verkade stolt över att äntligen få bära ryttare och vi blev nästan lite rörda både Jonna & jag :))


Vi har även börjat arbeta med Xtras tyngdfördelning och flytta vikten bakåt, bort från bogarna. Då kan han slappna av lättare i sin överlinje och söka lättare framåt nedåt

 


Påskdagen så blev det också lektioner med Linda och Annelie.  Linda bjöd på gofika med de nog godaste biskvier jag någonsin ätit :P

 


Dessa bedårande kaninungar höll koll på oss kaffegäster :)

 


Annelie hade med sig både Ruff och sin yngre häst. Stoet har hon tränat alldeles själv fram tills nu. Ett jättefint arbete har hon gjort :)

 


Igår så började Venus äntligen erbjuda en ärlig ställning och förlängning av nacken. Spänningen i länden var kanske något mindre men besvärade fortfarande ordentligt

    


Det blev också ett besök hos Bettan och islandshästarna. Vi red ut en tur tillsammans i det fina vädret och jag provade att tölta för första gången. Någon islandsryttare lär jag aldrig bli men mysigt var det :))

 


#Ridkonst  #Dressyr  #StraightnessTraining

Ovido - Quiz & Flashcards