Direktlänk till inlägg 5 maj 2015

Läxor

Av Ann - 5 maj 2015 00:00

Tittade igår ännu en gång igenom det jag filmade när jag var veckoelev nere hos Bent Branderup. Det är så nyttigt att repetera! Jag fick bra både gamla och nya läxor som gällde 

1 - Den grundläggande formen så att Venus rör sig rätt över ryggen, är mjuk i sin inner bog, mjuk i inner tygel och söker fram mot ytter tygel. Naturligtvis blir detta betydligt lättare när min pålle är fräsch i sin rygg men jag måste också  hjälpa henne att placera sin framdel bättre framför bakdelen på spåret. Vi behöver därför träna upp svaret på den indirekta yttertygeln 

2 - Min ytter överskänkel ska bak/upp lite mer så att jag släpper upp Venus bröstkorg på utsidan och inte tynger ned den för mycket

3  - En eftergift föregår halvhalten som föregår ny eftergift

4 - Då det gäller den samlande sitsen så ska jag tänka på att göra upprepade eftergifter och samlingar i min mage steg för steg. Sitsen ska så småningom som primär hjälp kunna samla genom att följa bakbenens kliv framåt samt korta påskjutet bakåt

5 - Min sits ska vara mer oberoende av underskänkelns rörelser

6 - När jag använder ytterskänkeln som sekundär hjälp för att korta påskjutet så fungerar det inte om jag låter Venus tvära för mycket i en slutarörelse.

7 - Ingen uttryckt läxa men visst känns det som om man borde lära sig rida enhändigt fast "tvärtom" i vänster varv, d.v.s. tyglarna i höger hand och pisken i vänster! Jättesvårt, tycker jag...


Det tar tid det här med Venus muskelbristning. Jag sitter på henne ibland, nu med sadel. Och visst är hon bättre men så snart jag ber henne föra bak vikten och förlänga överlinjen i en vänsterböjning så visar hon fortfarande irritation. Lite tråkigt eftersom Bent kommer till Skåne för att hålla kurs om två veckor. Tanken är att Venus och jag ska vara ett av ekipagen och det hade ju naturligtvis varit kul att kunna gå vidare med det arbete som Bent hjälpte oss med för drygt en månad sedan. Vi får helt enkelt se vad som händer.



Den 16-17 maj kommer Bent Branderup till Skåne. Arrangör:  Elise Nilsson  

Kursens hemsida http://bentkurs.se/index.html


 


#Ridkonst  #Dressyr


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann - 1 december 2015 00:00

Tyvärr hinner man inte alltid med allt man önskar. Tills vidare kommer därför bloggen att vara vilande men följ gärna mig och mina elever på min Faceboksida! Ska försöka ta bilder och skriva så ofta jag kan där :) Ha det gott alla!    ...

Av Ann - 20 september 2015 17:29

Lite snabb rapport från några av lördagens pass :)   Maggie har köpt intensivpaket under sommaren vilket innebär att hon tagit lektioner med Ambra två gånger i veckan. På dessa veckor har de båda utvecklats mycket. Maggies sits har blivit mer avs...

Av Ann - 17 september 2015 22:16


Att hästen kan föras med lätta hjälper och att den har framåtbjudning har naturligtvis stor betydelse för dess formgivning, men inte så sällan påverkas också relationen till ryttaren och ledarskapet. Det sistnämnda har bl.a. Eva fått erfara med sin J...

Av Ann - 13 september 2015 20:58

Denna helg har varit mer än intensiv :)) Bland annat var jag i lördags iväg på kurs i Dalby för Elise Nilsson. Ett pass på marken efterföljdes av ett uppsuttet på eftermiddagen. Trots att Venus börjar bli ok i sin kropp igen så har jag svårt i skolha...

Av Ann - 7 september 2015 09:42


En sak är att förstå hur hästens och ryttarens kroppar ska fungera rent tekniskt och biomekaniskt. En annan sak är att lösgöra och bygga upp dem utan att nya spänningar skapas. Även om man som ryttare mentalt är inställd på att hitta mjukhet och liks...

Skapa flashcards