Direktlänk till inlägg 15 maj 2015

Rehab på programmet

Av Ann - 15 maj 2015 00:00

Venus kropp tar tid på sig att läka och träningen är helt rehab.inriktad nu. Kanske tar det upp till ett halvår för henne att bli bra beroende på om det är ett ligament inblandat i skadan eller inte. Springer i hagen gör hon i alla fall, men ber jag henne gå på en volt i vänster varv så blir det genast svårt med höften och hon ställer ogärna inåt i nacken. Men så är det, man kan inte alltid vara på topp :/ En övning som är bra är det här med att lösgöra och "flytta" halskotpelaren mellan bogarna genom att öka och minska volten. Min madame behöver bland annat få hälp med att skåla insidan av halsen lite mer för att kunna få en rätt ställning och avslappning i nacken. Jag för då med hjälp av den indirekta innertygeln halsen utåt mot ytterbogen och volten ökar också i storlek. Sedan för jag tillbaka henne till spåret igen med förhoppningsvis bibehållen ställning i nacken, en höft som kommer framåt nedåt och ett mjukt inner bakben så att yttersidan stretchas. Och så ska vi tänka framåt! Det tar ett tag för Venus innan spänningarna släpper och bogarna blir fria. Här är att jobba vidare på... Hoppas kunna få bra tips på Bent-kursen i helgen. Återkommer nästa vecka!  :)


På träning för Elise förra helgen blev jag  uppmanad till att själv gå med längre och mjukare steg för att hästen skulle kunnat "spegla mig" och på så vis också bli mjuk. Funkade rätt så bra :) Här tar vi ut steglängden på hemmabanan.

 


#Ridkonst  #Dressyr 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann - 1 december 2015 00:00

Tyvärr hinner man inte alltid med allt man önskar. Tills vidare kommer därför bloggen att vara vilande men följ gärna mig och mina elever på min Faceboksida! Ska försöka ta bilder och skriva så ofta jag kan där :) Ha det gott alla!    ...

Av Ann - 20 september 2015 17:29

Lite snabb rapport från några av lördagens pass :)   Maggie har köpt intensivpaket under sommaren vilket innebär att hon tagit lektioner med Ambra två gånger i veckan. På dessa veckor har de båda utvecklats mycket. Maggies sits har blivit mer avs...

Av Ann - 17 september 2015 22:16


Att hästen kan föras med lätta hjälper och att den har framåtbjudning har naturligtvis stor betydelse för dess formgivning, men inte så sällan påverkas också relationen till ryttaren och ledarskapet. Det sistnämnda har bl.a. Eva fått erfara med sin J...

Av Ann - 13 september 2015 20:58

Denna helg har varit mer än intensiv :)) Bland annat var jag i lördags iväg på kurs i Dalby för Elise Nilsson. Ett pass på marken efterföljdes av ett uppsuttet på eftermiddagen. Trots att Venus börjar bli ok i sin kropp igen så har jag svårt i skolha...

Av Ann - 7 september 2015 09:42


En sak är att förstå hur hästens och ryttarens kroppar ska fungera rent tekniskt och biomekaniskt. En annan sak är att lösgöra och bygga upp dem utan att nya spänningar skapas. Även om man som ryttare mentalt är inställd på att hitta mjukhet och liks...

Ovido - Quiz & Flashcards