Direktlänk till inlägg 31 maj 2015

Äntligen!

Av Ann - 31 maj 2015 09:25

Glad som en speleman är jag! IR-IA terapin och det akademiska markarbetet i kombination har verkligen gjort underverk för Venus rygg. Håkan Engqvist, IR-terapeuten, har sagt det gång på gång; Jag måste vänta med att utvärdera effekten av behandlingen till 10 dagar har gått och precis så har det varit, var gång. Dag 11 ser hästen helt annorlunda ut i sin kropp då spänningarna äntligen släpper. Det här med IR-IA känns onekligen lite som hokus pokus men det fungerar ju helt otroligt. Ibland syns effekter hos hästarna redan på plats under tiden de behandlas och även om jag är uppfostrad i strikt naturvetenskaplig anda och lärd att tänka kritiskt inom skolmedicinen så är det bara att kapitulera. Jag ser ju det jag ser!  

Jag har behövt vänta ut Venus vänstra bakhov också som varit varm ett par veckor samt kotleden ovanför som varit lite svullen men sista dagarna har jag bett min pålle om lite mer tyngdförflyttning bakåt vilket jag har fått. Jag har även suttit på henne med sadel nu två gånger och Venus rör sig faktiskt mjukt, hon bär mig, erbjuder framåt-nedåtsökning och samling i alla gångarter och ryggen verkar helt ok även om den naturligtvis inte är riktigt som tidigare. Sista veckan har de där strecken av muskler som varit så spända i hennes högersida av halsen minskat betydligt och i morse kändes bakbenet helt normalt... Jag tror knappt det här är sant och jag vågar inte "ropa hej" riktigt ännu då jag märker att Venus blir trött ganska så snabbt. Framöver ska vi bara fortsätta rakrikta så att min pärla återfår sin styrka och balans och framför allt ska vi ta det försiktigt så vi inte får bakslag :)


Äntligen börjar Venus kunna lägga mer tyngd på sitt vänstra bakben och hon bär också villigt upp mig med sin rygg. Hon verkar tycka det är kul att få vara ridhäst igen, fantastiska häst...  

#Ridkonst  #Dressyr  #IR

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann - 1 december 2015 00:00

Tyvärr hinner man inte alltid med allt man önskar. Tills vidare kommer därför bloggen att vara vilande men följ gärna mig och mina elever på min Faceboksida! Ska försöka ta bilder och skriva så ofta jag kan där :) Ha det gott alla!    ...

Av Ann - 20 september 2015 17:29

Lite snabb rapport från några av lördagens pass :)   Maggie har köpt intensivpaket under sommaren vilket innebär att hon tagit lektioner med Ambra två gånger i veckan. På dessa veckor har de båda utvecklats mycket. Maggies sits har blivit mer avs...

Av Ann - 17 september 2015 22:16


Att hästen kan föras med lätta hjälper och att den har framåtbjudning har naturligtvis stor betydelse för dess formgivning, men inte så sällan påverkas också relationen till ryttaren och ledarskapet. Det sistnämnda har bl.a. Eva fått erfara med sin J...

Av Ann - 13 september 2015 20:58

Denna helg har varit mer än intensiv :)) Bland annat var jag i lördags iväg på kurs i Dalby för Elise Nilsson. Ett pass på marken efterföljdes av ett uppsuttet på eftermiddagen. Trots att Venus börjar bli ok i sin kropp igen så har jag svårt i skolha...

Av Ann - 7 september 2015 09:42


En sak är att förstå hur hästens och ryttarens kroppar ska fungera rent tekniskt och biomekaniskt. En annan sak är att lösgöra och bygga upp dem utan att nya spänningar skapas. Även om man som ryttare mentalt är inställd på att hitta mjukhet och liks...

Skapa flashcards