Alla inlägg under maj 2015

Av Ann - 5 maj 2015 00:00

Tittade igår ännu en gång igenom det jag filmade när jag var veckoelev nere hos Bent Branderup. Det är så nyttigt att repetera! Jag fick bra både gamla och nya läxor som gällde 

1 - Den grundläggande formen så att Venus rör sig rätt över ryggen, är mjuk i sin inner bog, mjuk i inner tygel och söker fram mot ytter tygel. Naturligtvis blir detta betydligt lättare när min pålle är fräsch i sin rygg men jag måste också  hjälpa henne att placera sin framdel bättre framför bakdelen på spåret. Vi behöver därför träna upp svaret på den indirekta yttertygeln 

2 - Min ytter överskänkel ska bak/upp lite mer så att jag släpper upp Venus bröstkorg på utsidan och inte tynger ned den för mycket

3  - En eftergift föregår halvhalten som föregår ny eftergift

4 - Då det gäller den samlande sitsen så ska jag tänka på att göra upprepade eftergifter och samlingar i min mage steg för steg. Sitsen ska så småningom som primär hjälp kunna samla genom att följa bakbenens kliv framåt samt korta påskjutet bakåt

5 - Min sits ska vara mer oberoende av underskänkelns rörelser

6 - När jag använder ytterskänkeln som sekundär hjälp för att korta påskjutet så fungerar det inte om jag låter Venus tvära för mycket i en slutarörelse.

7 - Ingen uttryckt läxa men visst känns det som om man borde lära sig rida enhändigt fast "tvärtom" i vänster varv, d.v.s. tyglarna i höger hand och pisken i vänster! Jättesvårt, tycker jag...


Det tar tid det här med Venus muskelbristning. Jag sitter på henne ibland, nu med sadel. Och visst är hon bättre men så snart jag ber henne föra bak vikten och förlänga överlinjen i en vänsterböjning så visar hon fortfarande irritation. Lite tråkigt eftersom Bent kommer till Skåne för att hålla kurs om två veckor. Tanken är att Venus och jag ska vara ett av ekipagen och det hade ju naturligtvis varit kul att kunna gå vidare med det arbete som Bent hjälpte oss med för drygt en månad sedan. Vi får helt enkelt se vad som händer.



Den 16-17 maj kommer Bent Branderup till Skåne. Arrangör:  Elise Nilsson  

Kursens hemsida http://bentkurs.se/index.html


 


#Ridkonst  #Dressyr


Av Ann - 3 maj 2015 08:06

Lite bilder från gårdagens träningar med lugna och harmoniska hästar :)


Wille var förste man ut på plan för dagen. Han fick sin första ridlektion på hästen Junior och han klarade det med bravur. De indirekta tyglarna hade mamma Eva redan lärt honom. Efter lite tips så kunde han så småningom både styra, stanna och hålla tyglarna rätt i hand. Bra jobbat Wille!


Jonnas Xtra hade precis lagt sig till rätta när det var dags för lektion


Sanna tränade med hela tre hästar under dagen. Här är Lily 3 år som är med för första gången. Hon söker fint framåt nedåt i halten när Sanna ber henne lätta från bogarna. Det är svårt för en unghäst att hålla koncentrationen så det blev bara ett kort pass med pauser och avbrott för lite miljöträning :)

       

Eva arbetar Junior vid hand innan det är dags att sitta upp. Junior har blivit så mjuk i sina bogar och bjuder här på en liten slutarörelse  


Som nybörjare på hästryggen behöver Eva jobba mycket med sin egen balans, avslappning och kroppskontroll. Det är bra också att släppa stigbyglarna för att lära sig sitta mitt över hästen  


#Ridkonst  #Dressyr   #StraightnessTraining

Av Ann - 1 maj 2015 00:00

Have been sitting by the computer all morning watching the longeing videos in Home Study Course. I understand now that probably it´s in the longeing I can do most to improve Venus balance and our communication. Marijke talks about the importance of giving. And yes I give, but Marijke also talks about the timing! I have to admit that I haven´t really been aware of, either from the ground or from the horseback, the importance of giving in the moment just before a transition...  Problably my "need of control" have stopped me from giving and if I can´t handle the transition the following gait can´t be of any good quality, right?  To make transitions with a giving hand and with a kept LFS on a loose longeline will for sure be my next big challenge. Now I´ll watch some more videos in ST Mastery. Then I can´t wait to get to the stable and investigate the longeing component, with new eyes and a new hand ;)


So, how was it now? Foals never run on circles, or do they...? I found this sweet little video on Facebook :))

https://www.facebook.com/groups/513532805338827/1142721219086646/?notif_t=group_activity#!/ida.andersson.5891/videos/vb.1495685809/10206597316600374/?type=2&theater

 


#StraightnessTraining  #ArtofRiding

Ovido - Quiz & Flashcards