Direktlänk till inlägg 14 juni 2013
Susanne Lundesjö Kvart menar i sin licentiatavhandling "Ridlärares pedagogiska praktik" (2013) att dagens ridundervisning ofta följer en mall som har sitt ursprung från militära traditioner. Detta anser hon vara omodernt och i behov av att förändras. Inom dagens utbildningar till ridlärare läggs stor vikt vid att använda korrekta kommandon för de övningar som görs. Lundesjö Kvart menar att det utöver detta bör finnas ett större kunnande om elever och elevers lärande, både när de sitter till häst, inför och/eller efter lektionen. Hon anser att eleverna bör släppas in mer i en dialog och uppmuntras till reflektion.
Den akademiska utbildningsstegen ser jag som ett utmärkt verktyg för ryttaren att hjälpa hästen till lärande. Utbildningskonceptet innebär emellertid också att ryttaren måste skaffa sig en teoretisk grund samt en förståelse för hästens natur, detta för att kunna bli hästens pedagog. För ekipagets instruktör blir uppgiften då inte bara att hjälpa häst och ryttare genom specifika övningar utan också att hjälpa ryttaren till lärande reflektion. Detta upplägg bör gå att applicera även inom annan ridundervisning och hade höjt kvalitén generellt på ridningen. Att knyta teori till praktik och att använda reflektionsverktyg för lärandeprocessen ligger i tiden :)
Tyvärr hinner man inte alltid med allt man önskar. Tills vidare kommer därför bloggen att vara vilande men följ gärna mig och mina elever på min Faceboksida! Ska försöka ta bilder och skriva så ofta jag kan där :) Ha det gott alla! ...