Alla inlägg under maj 2013

Av Ann - 30 maj 2013 16:11

Äntligen så fungerar bloggplatsen igen. Den har strulat sista dygnet och inte alls velat kommunicera med mig.

Dagarna rullar på. Har nyss tittat på Elin L och hennes vackra Chaplin. Roligt att se att spänningarna minskat i hästen och att hans överlinje börjar förlängas. Kul var också att vi gemensamt lyckades få Chaplin till en slutarörelse när Elin satt på ryggen. Elin fick till en riktigt fin slutasits och med avslappnade ben som är så svårt. Ikväll ska jag ta med kameran till stallet och försöka få lite "elevbilder" till hemsidan. Gäller bara att det fortsätter vara uppehåll... 


Nedan ett par bilder på Elin L från dagens pass. Tyvärr blir bilderna av dålig kvalitet inne i ridhuset.


 

 

Av Ann - 28 maj 2013 20:54

Hemma efter en kväll i stallet och nya aha-upplevelser :) 

Bent påminde mig flera ggr under kursen i Slöinge om att inte rida för nära väggen då han menade att denna "tog över" min hjälpgivning som fick sämre verkan. Där och då kunde jag själv inte uppleva detta som ett större problem. Idag däremot i S. Vrams lilla ridhus så förstod jag vilken otrolig sugkraft väggen har på Venus (och mig själv?). Jag hade verkliga problem med att rida innan för spåret och blev medveten om att mina ytterhjälper inte var ett dugg befästa. Jag har under en tid haft svårt att rida rakt på diagonalen vilket nu verkar ha fått en del av sin förklaring. Så detta ska det bli ändring på ;)


Nedan Elin o Venus i sluta "längs väggen" i S.Vram (dec 2011)  

  


Av Ann - 27 maj 2013 18:34

Något som Bent återkommit till flera gånger är att vi som ryttare aldrig får glömma vår roll som lärare, d.v.s hästens lärare. Vi ska också tänka på att inte be om något som hästen inte kan för då lär hästen sig att gå emot oss, att göra fel. Vår lärande roll kan vara lätt att glömma när vi sitter på hästryggen frustrerade över att hästen inte gör som vi önskar. Men oftast beror ju problemet på att hästen inte förstår, vi har inte haft tillräckligt tydlig pedagogik eller så ger vi otydliga/ motstridiga hjälper. I det senaste numret av Hästfocus förklarar Elise Nilsson hur longeringsarbetet på ett pedagogiskt vis kan förklaras för hästen. Genom longeringsarbetet så får också ryttaren en förståelse för hur hästen kommer att tolka hjälpgivningen från ryggen och vad som är rimligt att begära rörelsemässigt.

För min egen del har longeringen betytt väldigt mycket. Jag har lärt mig se spänningar, snedheter, liksidighet, lösgjordhet och avslappning. Det är också nyttigt att kommunicera med hästen från marken, öga mot öga. Nästan varenda longeringspass upptäcker jag att jag omedvetet ger signaler som hästen reagerar på. Hjälpgivning är kommunikation, där häst och ryttare skapar ett gemensamt språk och där även ryttaren måste lyssna. Det finns oändligt mycket att lära och det är otroligt kul :)


 

Longeringspass med Venus sommaren 2010.

Av Ann - 25 maj 2013 19:46


Nu så börjar livet återgå till det normala och jag satt på hästen idag för första gången på en vecka. Jag tittade även på Elin & Ena. Det gick inte riktigt som vi önskade i början. Höger sluta fungerade inte och Ena ville inte alls galoppera i höger galopp tills vi kom på - hästrackaren puttade ut Elin på yttersidan... Inget ovanligt problem men det var länge sedan vi hade besvär av det. Efter 10 cm förlyttning av sitsen till höger så blev både slutan och högergaloppen jättefina :)



  








Av Ann - 23 maj 2013 16:58

Idag blev det longering av min pärla. Jag provade lite skolor och fick riktigt bra formgivning på henne till slut, f.a fria bogar i framåt nedåt. Galoppen som brukar strula blev också riktigt fin emellanåt.  


Och så ytterligare ett filmklipp;

Att ytter framben ska höjas lika mycket i galoppen som inner, men i en annan takt, var för mig något nytt som Bent fick mig att reflektera över. Här kan ni höra honom berätta om detta.



 




 

Av Ann - 22 maj 2013 22:01

Min hemsida är på gång som ni kanske ser av länken till höger. Än så länge fungerar dock inte länken utan sidan publiceras först inom ett par dagar :)


Bifogar ytterligare ett klipp från Bent-kursen. Bent förklarar varför det är så viktigt att ha styr på sina axlar. Han vänder sig till mig och förklarar att jag ibland hamnar i "pass-sits" vilket stör hästen i sina rörelser då hon inte kan rotera bröstkorgen på ett korrekt sätt. Min ytteraxel och ytterhöft drar ibland ned varandra och i sin tur tynger de ned hästens yttersida om jag inte är uppmärksam. Blir till att träna...  ;)



 

Av Ann - 21 maj 2013 21:17

Hade en mycket trevlig stund hos Isabell och Capella igår. De hade gjort stora framsteg då det gällde kommunikation och följsamhet. Vi började då leka med att förflytta tyngdpunkten lite bakåt, i halt och i rörelse, först från marken och sedan från ryggen. Voilà så fick vi genom samlingen en jättefin övergång skritt - trav med lätt framdel och rundad rygg! Isabell har gjort ett jättejobb!


Bifogar ett klipp från Bentkursen där Venus & jag börjar med "halvhalt i halten" och där vi sedan genom skolorna och samlingen i dessa får lösgjort båda bogarna :)



#ridkonst

Av Ann - 20 maj 2013 18:42

Hemkommen från Slöinge efter en intensiv och otroligt lärorik helg samt ett avklarat väpnarprov (!). Har fått så mycket input, speciellt angående sitsen. Bent hjälpte mig bl.a. definiera, särskilja samt kombinera den statiska och fysiska sitsen. Så kul det är när det funkar!!! Vill bara upp på hästryggen igen men hästkraken måste ju få vila efter helgens prövningar ;D Så kul det var också att träffa nya och gamla bekantskaper och att arrangemanget fungerade så bra. Tack till alla inblandade och f.a till Åsa, Gunilla & Susanne som stöttade mig in i det sista! :)


Jag bifogar ett klipp från väpnarprovet som jag inte själv var helt nöjd med. Får väl ursäkta mig med att jag var väldigt nervös. Jag tror ni hör den tryckande tystnaden... Tur att fåglarna kvittrade lite ;)

Återkommer framöver med fler videoklipp, bilder och funderingar från helgen!





   

Skapa flashcards